گزارش بازار امروزیکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

بوی بنزین ،عطردلار !

امروز بازار را در حالی پیش بردیم که یک منفی به مثبت ریز را تجربه کرد و زیر خروار خروار خبرهای ریزو درشت از دلار و بنزین قرارداشت  .البته بازار امروز در عین این واکنش نسبتا خوب در اوج کم حجمی خود قراردارد که نشان میدهد همچنان  فرسایش ناشی از ابهامات زیاد و فضای بازار تغییر خاصی نکرده است  وقتی هنوز حجم کم است یعنی بازار از ابهامات پیش رو میترسد و این می شود نتیجه رفتاری که شاهدش هستیم و کسی حاضر به حضور در بازار نیست البته امروز بازار با برگشت دوباره دلار و خبرهای بنزین کمی بهبود گرفته  بود و فضای بهتر و امیدوار کننده تری داشت .

اما  قبل ازاین که بازار امروز را آغاز کنیم کمی از دیروز بگوییم که اتفاقات عجیبی در بازار رخ داد… قبل از هر چیز ذکر این نکته لازم است که حداقل متوجه شویم دیروز در بازار چه خبر بود که این چنین فشار فروش همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد . بعد از بازار دیروز  تازه دیشب مشخص شد که بله یک اطلاعیه از نرخ ارز واردات شرکت‌های خودرویی باعث بروز چنین جوی شده بود به قول برخی آن تحلیل‌های عجیب و دلار و این موارد خیلی محلی از اعراب نداشت.

به نظر این اتفاق دیروز و تحولات آن چند موضوع را دوباره به گوش ما می‌زند. موضوع اول این است که از این پس باید به این جمع‌بندی رسید که پشت هر افزایش وکاهش عجیبی از قیمت‌ها یک اتفاق و رویدادی است که ما احتمالاً بعداً متوجه می‌شویم و سر و صدای آن بعدها در می‌آید اما کتکش را ممکن است همین امروز بخوریم .

کدال و ناشر و این بند و بساط‌ها هم بیشتر پشم و کشک ماجراست و فقط برای خالی نبودن عریضه انگار برنامه‌ریزی شده است …
نکته دوم سیگنالی بود که از سمت این اطلاعیه به بازار رسید و نشان داد که کاهش صادرات و ارز خود را در کمبود دلار ۲۸۵۰۰ نشان داده و دولت هم به این جمع‌بندی رسیده است که این ارز باید صرف مصارف محدودی باشد تمام آن شعارها و حرف‌ها که منایع هست و دلار هست زیاد هم هست شعاری بیش نبوده و امروز با خبرهای گوشت و چای این موضوع تایید  شد . که البته در ایجاد جو مثبت در بازار موثر بود  .

 

موضوع سوم این است که عقلانیت در مسیر سیاست‌های ارزی نه با برنامه و فکر که از سر ناچاری و با اجبار به هر حال محقق می‌شود به چه معنی؟ به این معنی که دیر یا زود اقتصاد و دست نامرئی بازار فضا را در اختیار گرفته و شرایط را تغییر می‌دهد کافیست عزیزانی که امروز تصمیم گیر هستند یک دور خاطرات سیف را در زمان ریاست خود بر بانک مرکزی مرور کنند این سریال عیناً در حال تکرار شدن است منتها فقط اعداد نرخ دلار آن فرق می‌کند کم کم این ماجرا  را در چهره اقتصاد  می بینیم و این چیزی است که بازار هم  باید درک کند !

و نکته چهارم اگر می‌بینید جریان پول با بازار سرمایه قهر کرده و به سمت او نمی‌آید به نظر کاملاً محق است و حق دارد با این اتفاقات و هر روز تغییر ها و بخشنامه‌ها جریان پول چرا باید عنان و اختیار خود را دست سیاست گذاری قرار دهد که خودش هم امروز و فردایش را نمی‌داند به واقع رفتار سهامدار در بازار درست است و میبینیم که جریان پول هم از بازار به همین دلیل فاصله گرفته .  فضای اقتصادی که ۵ ماه از آن می‌گذرد نرخ انرژی اش مشخص نیست در سایر بخش‌هایش هم سگ می‌زند و گربه می‌رقصد  مشخص است که جریان پول به ان اعتماد نمیکند .

در چنین فضایی چه کسی به بازار سرمایه اطمینان می‌کند سیاست‌های نامشخص اقتصادی و تغییرات هر روزه این سیاست‌ها باعث بروز این جریان شده و دیر یا زود دود این بی تدبیری به چشم کل اقتصاد خواهد رفت .

در عین این حرف ها یکی دو روزه به  بازار نگاه نکنید …
رفتار بازار روز به روز سخت‌تر و کار آن برای نجات و برگشت دشوارتر می‌شود شاید بشود بازار را به دعواهای زن و شوهری تشبیه کرد که شاید روزهای اول بشود با یک عذرخواهی ماجرا حل و فصل شود اما گذر زمان و دعواهای بیشتر و ماجراهای بیشتر کار را هم پیچیده‌تر و برگشت را سخت‌تر می‌کند ‌ روزهای قبل شاید فقط با یک خبر نرخ خوراک ، بازار برمی‌گشت اما امروز هم باید پتروشیمی‌ها را نجات داد هم خودرو و از همین روست که فکر می‌کنیم کار برای بازار هرچی جلوتر می‌رود سخت‌تر می‌شود در چهره دولت هم عزمی برای کمک به بازار دیده نمی‌شود.

 

نکته جالب ماجرا این است که انگار نشستند و یکی یکی هدف می‌گیرند تا به بازار ضربه بزنند جای زخم‌های قیمت گذاری دستوری و خروج خودرو از بورس کالا برای خودرویی‌ها درد می‌کند که یکی محکم‌تر تبر زده و با افزایش نرخ ارز و بهای تمام شده این شرایط را برای این گروه رقم زد البته این را هم عرض کنیم با این تصمیم تخصیص واقعی نرخ ارز  کاملاً موافقیم اما به شرطی که اگر در سمت بهای تمام شده نرخ دلار قرار است واقعی باشد در سمت فروش نیز نرخ باید واقعی باشد و تمام حرف بازار همین است که همه چیز بر مبنای یک منطق و علم پیش برود نه دستور .

دقیقا مشکل امروز مملکت را  می بینید ! برق ،گاز بنزین ! همه و همه ناشی از ۲ درد است ۱- تحریم و ۲ که از اولی مهم تراست قیمت گذاری دستوری که باعث شده جذابیت از این صنایع برود و دخالت های دولت باعث فراری شدن سرمایه گذاران شده و دقیقا همان واژه را باید به کار ببریم که چند روز قبل گفتیم  خر کله کسی را گاز نگرفته که بیاید  سرمایه گذاری کند . در ضمن  یکی یکی این ابهامات و ایردات و کسری ها و صف ها  بیشتر می شود !

میدانید چرا ؟! چون اقتصاد یک علم است نه نظریه ۴ اسکل که در توئیتر مطلب می زنند ! مشکل شما این است که فکر میکنید اینجا هم خانه و محل کار است که میتوان با دستور کار را پیش برد …

و اما حرف آخر …

دیروز در مورد سالگرد سقوط ریزش بازار صحبت کردیم قصد داریم این روزها کمی در مورد این اتفاق بیشتر بنویسیم و بیش از همه آنچه ما را از درون و بیرون آزار می‌دهد این است که بزرگترین فرصت تاریخی بازار سرمایه و اقتصاد برای آشنایی و آشتی مردم با بازار را به شنیع‌ترین شکل ممکن خراب کردید و با حمله گاز انبری به دارایی‌های مردم این چنین وضعیت بی‌اعتمادی را برای بازار رقم زدید .طوری که هنوز بسیاری معتقدند بازار بعد از آن رویدادها از جایش بلند نشده.

همچنان حلقه مفقوده ماجرا ،نقش دولت در بازار و شرکت‌هاست که با بی‌تدبیری و دیوانگی یکی یکی سر مرغ‌های تخم طلا طلای خود را می‌برد تا در کوتاه مدت به منافع و منابع بیشتری برسد و این اثر خود را در میان مدت و بلند مدت در اقتصاد خواهد گذاشت چه در آن سال ۹۹ و چه در سال جاری به نظر رفتار دولت‌ها هیچ فرقی نکرده آن یکی هم شعار می‌داد و حرف می‌زد و می‌گفت بورس جای سرمایه‌گذاری است دولت فعلی هم کارش همین است در شعار و حرف بورس اولویت اولش بود در عمل اما به قول رضا مارمولک خواهر و مادر شرکت‌ها و صنایع را به هم پیوند داده و بازار را نیز همچنین آن چیزی که هیچ یک از این دولت‌ها نتوانستند به وجود بیاورند و به زودی لطمه آن را در سال‌های نه خیلی دور خواهند دید آن اعتمادیست که جریان پول باید به بازار سرمایه داشته باشد تا این بازار بتواند به محلی برای تجهیز سرمایه و کارهای بزرگ و کوچک تبدیل شود درست به مانند همه دنیا .

اما در دولت قبل که شعارش داده شد اما مثل آوار عرضه‌ها روی سر سهامداران ریخته شد و در دولت فعلی وضع بدتر است کسانی حتی اگر نیت خوبی هم داشته باشند که آن هم بعید می‌بینیم با حرف‌ها و رفتار های عجیب  این اعتماد را از بین برده و فضا را روز به روز بدتر کردند همین موضوع است که باعث شده بگوییم سالگرد ریزش بازار بیشتر سالگرد تلخی‌ها و یادآوری حماقت‌های دولت‌های مختلف است که از رنجی که ما می‌بریم کم نمی‌کند و هرسال به آن اضافه می‌کند

 

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

خروار خروار خروار خروار خروار خروار خروار خروار خروار خروار خروار خروار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *