گزارش بازار امروز دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲

اینجا هنوز تعطیل است !

تو گویی بازار هنوز درک نکرده که فصل تعطیلات به پایان رسیده و شرایط تغییر کرده و انگار هنوز خواب و غرق در بی‌رمقی است. امروز بازار حس خوبی نداشت و در عین اینکه ابتدا خیلی منفی نبود، ولی هرچه پیش رفت، متوجه شد که در دل بازار خبری نیست و رنج‌های فشار فروش از ۱۱ به بعد آغاز شد و بیشتر به چشم آمد. این نشان می‌دهد بازار چه کار سختی را در مقابل این روزها دارد و البته این را هم اضافه کنیم که حرف و نقل برخی شایعات و خبرها نیز موثر بوده است…
امروز، بازار را در حالی پیش بردیم که فضای نسبتاً کم رمق و منفی در بازار وجود داشت. مطابق گفته روزهای قبل، بازار انگیزه لازم برای خرید را ندارد؛ وگرنه فروشنده‌ها خیلی قدرتی در بازار ندارند و وقتی می‌بینند خریداری نیست، کوچک‌ترین رنجی، حجم منفی بالا را ایجاد می‌کند.

البته امروز شایعات و زمزمه‌های بورس کالا هم ذهن بازار را آزار می‌داد که مفصل در موردش صحبت خواهیم کرد.

در مورد بازار امروز

به نظر هنوز کمی در تب و تاب و خواب تعطیلات بود، اما شاید گزارش‌ها بتواند موتور بازار را روشن کرده و فضای بهتری را به بازار بدهد؛ فضایی که از دل آن می‌تواند تحرک و جنب و جوش بیشتر بیرون بزند که البته امیدواریم این‌طور باشد. چراکه بازار نشان داده وقتی روی دنده لج قرار گیرد، دچار یک جمود و سکون رفتاری می‌شود که فقط و فقط یک شوک بزرگ می‌تواند آن را از این مسیر خارج سازد. چیزی که امروز رگه‌هایی از آن را شاهد بودیم. گزارش‌ها قاعدتاً نمی‌تواند آن شوک بزرگ باشد، اما همیشه در پهنه‌ای از فضای خاص شرکت‌ها حرکت کرده و اثرات متفاوتی دارد. اما می‌توان گفت که گزارش‌ها می‌تواند نقش روشن کردن آرام گرمای این موتور باشد که اتفاقاً حداقل اثر خود را که بگذارد، می‌تواند کف بازار را بسته و یک کف بنیادی قوی و خوب را ایجاد کند.

این دقیقاً آن چیزی است که فکر می‌کنیم با گزارش ماهانه و میان‌دوره‌ای شرکت‌ها اتفاق افتاده و این کف محکم ایجاد شده و در لایه بعد، تحرک برخی سهم‌های کوچک با گزارش‌های خوب را رقم بزند که اتفاقاً فکر می‌کنیم بازار در مقطع یک ماه پیش رو محل خاصی برای جولان این دسته از سهم‌ها خواهد بود که اندازه کوچک، اما وضعیت بنیادی و P/E خوبی را دارد که تاکید می‌کنیم اهل صنعت و گروه خاصی هم ‌نیست. امروز هم شاهد چنین حرکاتی بودیم.
ولی گزارش‌ها آن عوامل و جریانی نیستند که بتوانند نقدینگی بیرون پارک شده بازار را به قلقلک درآورند.

اگر به خاطر داشته باشید، چند وقت پیش در مورد نقدینگی و جریان پول صحبت می‌کردیم

بخشی از جریان پول در بازار به بچه‌های خود بازار تعلق دارد که بسته به فضای بازار و زمان‌های مختلف آن را وارد یا خارج می‌کنند و سطح معاملات بازار هم معمولاً در چنین شرایطی به ۷۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بازار هنوز نتوانسته این لایه اول جریان پول را به حرکت درآورد. از همین رو، آن اتفاق و رویداد باید انقدر محکم و بزرگ باشد تا بتواند قابلیت این موج را داشته باشد.
وگرنه گزارش‌ها نقش مهم و محوری را در کلیت بازار دارند، اما موج آفرین نخواهند بود. در مورد دلار هم که تکلیف روشن است؛ به نظر تمام تلاش ارکان ریز و درشت دولت و حاکمیت، سرکوب و حفظ دلار به هر قیمتی شده است.
چند هفته پیش نیز گفتیم که به امید دلار نباید بازار را گره زد و به نظر عوامل دیگری باید بتواند موتور محرک و رشد بازار شود.

و اما حرف آخر

بحث شایعات و خبرهای این روزهاست. یک نکته را همین ابتدا یادآوری کنیم؛ هنوز زحمات آن سنگی که یک نادان بار قبل در مورد نرخ خوراک در چاه انداخت را از یاد نبردیم. حکایت تراکتور مش حسن و مش حسین هم هنوز گوشه ذهنمان است… پس قبل از هر تصمیمی، اثرات آن را بسنجیم و ارزیابی کنیم تا رفتار دانشمندان قبلی که تصمیمات را می‌گرفتند را تکرار نکنیم.

نکته بعد

برخی مطرح کردند که برای احقاق اهداف ساخت مسکن و تحقق شعار آن لازم است تا سیمان و آهن از بورس کالا خارج شده و مشمول قیمتی مشخص شود. اینکه نقش سیمان و میلگرد در بهای تمام‌شده و قیمت مسکن و عزم دولت برای ساخت مسکن چه چیز است و چه می‌شود، بماند. اصلاً فرض کن میلگرد را هم کنترل کردی، اینکه با چه جریان پولی می‌خواهی چنین کاری را انجام دهی و مسکن بسازی که منجر به چاپ پول و بحران تورم نشود هم بماند و نکته بعد که نکته مهم ماجراست، این است که شما بعد از ۴۰ سال تجربه مملکت‌داری هنوز نفهمیده‌اید که اقتصاد با دستور و به‌طور کلی حکومت‌داری با دستور میسر نمی‌شود.

اگر با دستور و فرمان و دل‌بخواه شما بود، امروز تورم این عدد نبود و فرمان می‌گرفت و کاهش می‌یافت، امروز نرخ بیکاری این نبود، امروز رشد اقتصادی با دستور شما افزایش می‌یافت و در هر صورت اگر قرار بود با دستور و اجبار چیزی درست شود، وضع خیابان‌ها امروز این‌طور نبود و همه با اجبار شما چیزی روی سر داشتند.پس قبول کنید که اقتصاد و باز تاکید می‌کنیم به‌خصوص علم اقتصاد با دستور پیش نمی‌رود.

نکته بعد این ماجرا، سرنوشت احتمالی این طرح است

فرض کنیم همه به ناکارآمدی و کار غیرعقلانی آری گفتند و تصمیم را گرفتند. می‌دانید چه می‌شود؟! میلگرد و سیمانی که دو ماه است قیمت‌هایشان تغییر نکرده، آرام آرام سراغ مدل دیگری می‌روند. سیمان و میلگرد سهمیه‌بندی شده، حالا امضاها و میزها ارزش پیدا می‌کنند. کارتل‌ها دوباره شکل می‌گیرند و برخی به دنبال خرید سیمان با نرخ کوپنی و فروش آن در بازار آزاد هستند و طبق معمول به دست مصرف‌کننده نیز احتمالاً به جای سیمان، سباقر می‌رسد و هیچ تاثیری هم در قیمت مصرف‌کننده نداشته؛ فقط جیب برخی را پرتر و شکم برخی را بزرگ‌تر و دهانشان را گشادتر می‌کنند.

مگر تا به امروز نتیجه سهمیه‌بندی و کوپن در چیزی به غیر از این ماجرا بوده؟ چند روز پیش در مطلبی نوشتیم که کسانی که چنین تصمیماتی را برای اقتصاد می‌گیرند، از سه حال خارج نیستند؛ یا نمی‌فهمند یا خائنند و وظیفه‌شان برهم ریختن اوضاع مملکت است و یا به دنبال ایجاد فرصت و فساد رانت برای بخور بخور جدید خود هستند. یکی از دوستان می‌گفت که اتفاقاً خوب هم می‌فهمند. آخرین باری که بزرگوار روی خروج محصولات فولادی از کالا اصرار می‌کرد، بعدها پرونده فسادش بیرون زد.

اتفاقاً این افراد خوب می‌دانند چه کار می‌کنند. این سیاست‌گذار است که باید چشم خود را باز کرده و تصمیمات عقلایی بگیرد. اما می‌بینیم که انگار مافیای ثروت و قدرت و رانت، کشور را اداره می‌کنند. یکی مافیای خودرو شده و با بورس کالا مبارزه می‌کند، یکی مافیای قیر شده و نرخ ارز ترجیحی می‌طلبد، حالا هم احتمالاً مافیای سیمان و میلگرد از دل این جریان بیرون آمده و سفره جدیدی را برای برخی باز می‌کند.

و حرف آخر

اینکه نقش سازمان بورس در این موضوع حیاتی و حیثیتی است. فارغ از بحث اثرگذاری این ماجرا در شرکت‌ها، وظیفه ذاتی سازمان بورس دفاع از چنین ارکان و نهادی است که با قانون شکل گرفته و با قانون پیش می‌رود. شفافیت حرف اول را زده و اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اینکه سازمان هنوز و تا به امروز سکوت کرده، کمی جای تعجب است که البته احتمال دارد به واسطه جدی نبودن ماجرا تا به امروز چیزی نگفته باشد، اما به نظر بزرگ‌ترین مدعی این ماجرا باید سازمان بورس باشد و اوست که باید پیش قراول مخالفت با این جریان شود.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

فشار فروش  فشار فروش  فشار فروش  فشار فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *