همانطور که انتظار داشتیم بازار دیروز تا حدودی به اخبار و حواشی مثبت واکنش نشان داد و از فشار عرضه ها کاسته شد . در مقاطعی نیز به واسطه انتشار خبر های تجدید ارزیابی #ذوب و #اخابر شاهد اقبال بازار به این دو سهم و افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم . هر چند این موج دوام چندانی نداشت اما به نظر توانست تا حدودی برخی فروشندگان را که در منفی ها فروشنده بودند را پشیمان کند .

نکته دیگر در معاملات این چند روز بازار فروش حقوقی ها در سهام بزرگ و شاخص ساز بود که برخی را نگران کرده بود . با توجه به دیتایی که ما در اختیار داریم برخی از این فروش ها مربوط به صندوق های درآمد ثابتی بوده است که به واسطه افزایش ابطال واحد ها مجبور به فروش بخشی از سهام خود شده اند . افزایش ابطال در صندوق های درآمد ثابت به علت سپرده های ویژه ۳۰ درصدی بوده که دیروز مهلت آنها به پایان رسید و احتمالا از امروز خبری فروش صندوق ها در سهام بزرگ نخواهد بود .

اما شاید این سوال مطرح شود که چرا صندوق ها از محل سپرده ها یا اوراق موجودی نقدی برای خود ایجاد نکردند ؟

پاسخ این است که سود اوراق در محاسبات صندوق ها به صورت YTM محاسبه می شود و عملا نرخ شکست آنا با این حجم آن هم در بازه یکی دو روزه بسیار بالاست و باعث رنج منفی در قیمت روز اوراق خواهد شد . سپرده ها نیز در بانک ها به گونه ای است که همواره بخشی از آن ثابت است و بخش کوچکی از آن امکان ابطال دارند تا نرخ کلی سود دریافتی آنها تغییری داشته باشد . پس کوتاه ترین و کم ریسک ترین راه فروش سهام است . یقینا یکی از عللی که در چند روز گذشته شاخص هموزن عملکردی به مراتب بهتر از شاخص کل داشته نیز همین مورد بوده است .

با متعادل شدن دلار در کانال ۵۴ و ۵۵ هزار تومان به نظر می رسد بازار رفته رفته در مسیر تعادل گام بردارد . با اصلاح تعرفه سنگ آهنی ها در سایه کاهش تنش های سیاسی، به نظر می رسد می توان به آینده بازار امیدوار تر بود . هر چند هنوز حجم معاملات جذاب نیست اما می توان به روزهای پس از تعطیلات امیدوار تر بود .

و اما بازار امروز…

با در نظر گرفتن جمیع جهات، بعید به نظر می رسد که بازار امروز در سمت فروش حرفی برای گفتن داشته باشد و احتمالا فروشنده ها کم رمق خواهند بود . خروج پول از بازار سرمایه به سمت دیگر بازارها کاهشی شده است و این اولین گام برای بهبود بازار است . گام دوم، تزریق منابع از دیگر بازارهاست که هنوز رخ نداده است و با افزایش حجم معاملات، می توان به شروع روند جدید صعودی بازار امیدوار شد .

#واچ لیست_روزانه :

بسیاری از سهام گروه بانک در محدوده حمایتی و کم ریسک برای خرید قرار دارند . #وتجارت #وبلمت را در نظرداشته باشید. در روزهای آتی به معرفی سهام پیشنهادی این گروه به صورت مشروح خواهیم پرداخت .
#سبد_پیشنهادی
#اخابر را دو روز پیش در سبد پیشنهادی با وزن ۱۰ درصد قرار دادیم .
#دارو سهم دوم پیشنهادی برای سبدهاست که می توانید تا ۵ درصد از سبد خودرابه آن اختصاص دهید . البته با توجه به شناوری پایین سهام این گروه، برای سبدهای بزرگ پیشنهاد دیگری از این گروه را قرار خواهیم داد .

#بازار

تجدید ارزیابی / تجدید ارزیابی / تجدید ارزیابی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *