#بازار ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

در حالی به استقبال آخرین روز کاری هفته می رویم که ارزش معاملات خرد در هفته ای که گذشت روند کاهشی داشت و دیروز به کمتر از ۳٫۷ همت رسید . دیروز در مورد فروش صندوق های درآمد ثابت صحبت کردیم و امروز در مورد فروش برخی حقیقی ها می نویسیم . چند روز پیش بود که خبر عدم تکمیل ظرفیت فروش خودروهای وارداتی مطرح شد ظاهرا برخی خودروهای چینی وارداتی بدون مشتری مانده اند و فرصت مجددی برای ثبت نام ایجاد شده بود . آخرین فرصت برای واریز وجه امروز است و احتمالا برخی فروش ها در کد های حقیقی با هدف ثبت سفارش برای این خودرو ها به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در دو روز قبل به این علت بوده است . نکته جالب دیگر کاهش اقبال پول های بزرگ به صندوق های اهرمی طی چند روز گذشته بوده است .

این صندوق ها که معمولا بخش عمده ای از معاملات خرد را به خود اختصاص می دادند چند روزی است که همسو با بازار با کاهش چشمگیر حجم و ارزش معاملات همراه شده اند و نوسان خاصی ندارد. اینکه با وجود اصلاح بازار با شیب ملایم این صندوق ها حباب خود را حفظ کرده اند هم خوب است و هم بد . خوب از این جهت که بازار امیدوار به رشد است و به هر قیمتی فروشنده نیست و بد از این لحاظ که اگر روند فعلی تداوم داشته باشد و با توجه به فرصت محدود مدیران صندوق برای کاهش فاصله nav و قیمت معامله، احتمالا ریزش قیمتی در این صندوق ها را شاهد خواهیم بود .

و اما بازار امروز …

بازار امروز را از چند جنبه بررسی می کنیم . با توجه به افزایش عرضه ها در یک ساعت پایانی بازار دیروز، احتمالا بازار امروز نیز با افزایش عرضه ها همراه خواهد بود و با توجه به تعطیلی پیش رو عملا نمی توان انتظار خاصی از بازار داشت .
از منظر تکنیکالی سیکل زمانی کوتاه مدت شاخص کل تکمیل شده و بازار می تواند طی روزهای آتی به تغییر روند امیدوار تر باشد.

نکته دیگر کاهش تنش های سیاسی و احتمال پذیرش صلح از سوی طرفین جنگ غزه است . ساعتی پیش بود که کاخ سفید اعلام کرد حماس با طرح صلح و آزادی گروگان ها موافقت کرده است . ظاهرا این طرح در چند مرحله اجرا می شود و به ازای آزادی هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر فلسطینی آزاد خواهد شد . البته هنوز حماس این موضوع را تائید نکرده است .

و نکته پایانی نرخ ارز است که با شیب ملایم در حال اصلاح قیمتی است . هر چند دیروز دلار در محدوده ۵۵ هزار تومان آرام گرفت و نوسان خاصی نداشت، اما با توجه به اخبار جنگ و همچنین شروع طرح پیش فروش ارز ، احتمالا اصلاح نرخ ارز حداقل تا چند روز ادامه داشته باشد که تاثیرش را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت .
باید منتظر ماند و دید بازار به هر یک از این محرک ها و متغیرها چه وزنی خواهد داد .
کماکان توصیه ما این است که در مثبت های احتمالی نظاره گر بازار باشید و در منفی ها سراغ سهام ارزشمند بنیادی و همچنین #سبدپیشنهادی ما بروید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *