#بازار ۱۴۰۲/۱۱/۲۸

در هفته ای که گذشت بازار نمایش خوبی از خود نشان نداد و حمایت های نصفه و نیمه صندوق های تثبیت و توسعه نیز کاری از پیش نبرد و بازار به خوبی دست آنها را خواند . روز چهارشنبه و با توجه به انتشار خبر افزایش سرمایه #اخابر حجم خوبی را در معاملات این نماد شاهد بودیم . هر چند حقوقی ها تمام قد در سمت فروش ظاهر شدند اما به نظر می رسد اگر دید میان مدت و بلند مدت دارید نگه داری سهم و یا خرید در این قیمت ها کم ریسک است . امروز نیز احتمالا حجم خوبی را در این نماد داشته باشیم .

بازاری که یک چشم به اخابر و رفتار برخی از حقوقیها در فروش داشت و چشم دیگر به تصمیمات نسنجیده و مخرب دولت و در مجموع به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و حس سرخوردگی ،عجیب شرایط خوبی نداشت.شاخص کل نیز در آخرین روز کاری هفته حمایت مهم ۲۰۸۰ میلیون واحد را از دست داد.

از منظر تکنیکالی شاخص کل در محدوده مهمی قرار دارد که نباید از دست برود . RSI نیز به محدوده اشباع فروش رسیده است و امیدها را برای برگشت و حمایت از بازار بیشتر می کند . اما از منظر بنیادی اتفاق خاصی رخ نداده است که بخواهیم سخن از تغییر روند به زبان آوریم . هنوز خبری از افزایش حجم و ارزش معاملات نیست و اندک جریان نقدینگی بازار حول سهام کوچک در گردش است و پولی سراغ شاخص ساز ها و سهام بزرگ نیامده است .

از عوامل تاثیر گذار دیگر بر روند معاملات این هفته که می توانند سمت فروش را تقویت کنند می توان از افزایش درگیری ها در غزه و همچنین کاهش دمای هوا و احتمال قطعی گاز صنایع نام برد .
در سمت تقاضا نیز خریداران چشم به گزارش های ماهانه دوخته اند که اواخر این هفته منتشر می شود .در مجموع و با در نظر گرفتن جمیع جهات طبیعی است که برای امروز هم انتظار خاصی از بازار نداشته باشیم اما شاید فضا در نیمه دوم معاملات کمی بهبود یابد.

امیدواریم فضای آخرین ماه سال مثل هفته ها و ماههای گذشته سخت و یخ زده نباشد. هنوز هم معتقدیم ارزنده ترین بازار در مقطع فعلی بازار سرمایه است و دیر یا زود این عقب افتادگی و باخت سالهای اخیر جبران خواهد شد. نکته آخر در مورد تغییر تابلوی برخی از سهم ها است که منجر به یکدست شدن بازار و تغییراتی در دامنه نوسان و حجم مبنا شده و استانداردها را به برخی از شرکتها یادآوری می کند .

بطور قطع این تصمیمات و تغییرات لازمه بازار است اما مشکل اینجاست که بازار به این خبرها واکنش مثبتی نشان نمی دهد و نیاز به تصمیمات مهمتر و حیاتی تری دارد ای کاش سازمان بورس پیگیری مسائل واجب تر را در دستور کار قرار می داد.

 

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *