در حالی به استقبال سومین روز کاری هفته می رویم که بازار طی دو روز گذشته شرایط خاصی داشت وهر چند بسیاری از سبدها بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد در زیان هستند اما شاخص کل در دو روز اصلاح فرسایشی سه ماهه خود را پوشش داد . امید به روزهای بهتر در بازار تازه شده است و با توجه به ارزش معاملات خرد ۷ همتی دیروز، به نظر می رسد بازار در حال تغییر روند است .

بازار دیروز خوب آغاز کرد و خوب ادامه داد . البته همانطور که انتظار داشتیم در ساعت پایانی بازار کمی عرضه ها قوت گرفت که کاملا طبیعی بود . به نظر می رسد تنها عاملی که باعث شد بازار دیروز با فشار فروش جدی همراه نشود صف خودرو بود که تا پایان بازار باقی ماند . البته معاملات در نماد خودرو نیز در نوع خود جالب بود . هر از گاهی پایین صف را می دادند و بالای صف را می چیدند که هم سهمشان را فروخته باشند و هم حجم صف کم نشده باشد . اگر به روال تاریخی رشد های این چنینی بازار نگاهی بیاندازیم طبیعی است که بعد از یکی دو روز فشار عرضه ها بیشتر شود و بازار به اصطلاح دست به دست شود .

پس عرضه های امروز طبیعی است و اگر بازار از پس آنها بر بیاید اتفاق خوبی است . منطقی است که عده ای سیو سود کنند و انتظار داشته باشند در قیمت های جذاب تر وارد بازار شودن و جای خودرا به سرمایه گذاران تازه نفس بدهند . در واقع درگیری امروز بین خریداران و فروشندگان بین دو دیدگاه است. کسانی که بهره کافی را از این رشد برده اند و ۱۰ تا ۱۲ درصدی در سود هستند و عده ای که چشم انتظار اصلاح اندک بازار و خرید در این قیمت ها هستند.
چشم بازار امروز نیز به صف خودرو است . اینکه صف چند نوبت عرضه شود طبیعی است اما رفتار بازار در صورت ریختن صف خودرو است که تکلیف بازار امروز را مشخص می کند .

برای بازار امروز چند سناریو محتمل است که با توجه به میزان احتمال رخ داد آنها را مطرح می کنیم :

سناریو اول که کمترین وزن را به آن می دهیم، باقی ماندن صف خودرو تا پایان بازار است . در این حالت احتمالا شاخص کل نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت .

سناریو دوم حالت مقابل سناریو اول است . یعنی صف خودرو عرضه می شود و وتا محدوده منفی رنج می شود . منفی خودرو نیز به مابقی بازار سرایت می کند و شاخص کل نیز بخشی از رشد هیجانی دو روز اخیر را از دست می دهد .
سناروی بعدی بازار عرضه چند باره صف خودرو است و در نهایت صف خرید خودرو . این سناریو تا حدود زیادی محتمل است و در صورتی که بازار به این سمت برود احتمالا فردا نیز روز پر عرضه ای خواهیم داشت و اصلاح بازار کمی به تاخیر خواهد افتاد .

اما محتمل ترین سناریو از نظر ما این سناریو است . بازار پر حجمی که صف خودرو عرضه می شود و رفته رفته خودرو و بازار به تعادل می رسند .

قبل از رشد اخیر بازار این نکته را مطرح کردیم که رشد بعدی بازار با لیدری #خودرو خواهد بود و اینکه شرایط امروز بازار را به تغییرات نماد خودرو مرتبط میدانیم به همین دلیل است .
این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در جلسه فردای سران قوا قرار است در مورد صنعت خودرو تصمیماتی گرفته شود . خروجی جلسه فردا ، تکلیف نهایی این گروه را تا حدود زیادی در روز چهارنشبه مشخص خواهد کرد .

#هشت_صبح

ارزش معاملات خرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *