#خوب_است_بدانیم_که شنبه ۲۲ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۵دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۵۵

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۷همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۱

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) نتیجه دومین حراج اوراق دولتی منتشر شد. اوراق ۲۸.۸ درصدی هیچ خریدار نداشت. شنیده ها حکایت ازان دارد که برخی مقامات اقتصادی دولت عدم وجود خریدار را به تعیین سپرده ۳۰درصدی توسط بانک مرکزی نسبت داده اند و تصمیم بانک مرکزی در این خصوص را زیر سوال برده اند که نهایتا منافع دولت در نظر گرفته نشده است.

۷) مخبر در جلسه با آقایان پورابراهیمی و فرزین اعلام کرد که آن گزارشی که رئیس کمیسیون(اقتصادی مجلس) به ما داده در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار خواهد گرفت و تک تک آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا براساس آن بررسی ها آنچه موجب افزایش توانمندی اقتصادی کشور، رفع اشکالات شود به عنوان مصوبه ستاد اقتصادی دولت از طریق بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.

۸) اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز و همچنین تمدید تبصره مصوبه قانونی تأمین مالی منابع مربوط به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان از محل واگذاری سهام دولت در شرکت توسعه نیشکر موافقت کردند.

۹) معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی می گوید “سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۱۰ و نیم میلیون تُن بود؛ لذا ۱ میلیون تُن واردات گندم داشتیم، اما امسال به خودکفایی کامل می‌رسیم و وارداتی نخواهیم داشت.”

۱۰) بهزاد بهمن‌نژاد، قائم‌مقام سردبیر فردای اقتصاد با بررسی قیمت دلاری مسکن از سال ۱۳۹۷ و همچنین پیش‌بینی کارشناسان از بازار برنده در سال ۱۴۰۳ توضیح می‌دهد که بازدهی دلاری مسکن در ۵ سال گذشته، بی‌سابقه بوده است.

۱۱) خرید خالص طلا توسط بانک های مرکزی جهان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ رکورد جدیدی را ثبت کرد.

۱۲) بزرگترین مشکل املاک چین(تقاضای ضعیف)ممکن است وخیم تر شود. (کامولیدی)

۱۳) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید “وظیفه پتروشیمی ها این نیست که برای تامین خوراک در بالادست سرمایه گذاری کنند. اجباری برای حضور پتروشیمی ها وجود ندارد چرا که کار آنها تولید خوراک نیست و بهتر است کار تخصصی به شرکت های تولید گاز سپرده شود ولی برای حضور پتروشیمی ها منعی وجود ندارد.”

۱۴) رافائل گروسی در مصاحبه با CNN گفت “همکاری‌ها با ایران در سطحی که باید باشد، نیست. اینکه بگوییم هیچ تعاملی وجود ندارد، صحیح نیست و بازرسی‌های آژانس در ایران جریان دارد، اما من می‌گویم که بازرسی ما در سطحی که باید دید داشته باشیم نیست. بنابراین ما در این زمینه کمبود داریم.”

۱۵) ایالات متحده ۳۷ نهاد چینی را به دلیل نگرانی های امنیتی به لیست سیاه تجارت اضافه کرد.

۱۶) میزان بدهی جهانی به رکورد ۳۱۵ تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است و بخش قابل توجهی از این اتفاق به چین و هند مربوط می‌شود که با وجود تنش‌های ژئوپولیتیکی و نرخ بهره بالا باز هم به روند وام گرفتن ادامه می‌دهند.

۱۷) آمار انجمن خودروهای سواری چین نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی تا پایان ماه مارس، ۲۱.۰۵ میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رسیده و این حاکی از رشد سه درصدی فروش خودرو نسبت به بازه مشابه در سال گذشته است.

۱۸) بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه که هنوز تبدیل به قانون نشده، نگهداری خودرو کمتر از یک سال ۳۰درصد مالیات بر عایدی را در بر خواهد داشت.

۱۹) می توان گفت پیروزی ترامپ یک “اختلال بزرگ” در بسیاری از حوزه هاست. در محیط پرابهام و پرآشوب کنونی جهان، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آخرین چیزی است که جهان به آن نیاز دارد. (بورس۲۴)

۲۰) دولت آمریکا ۳۷ نهاد چینی را با ادعای ایجاد تهدیدات امنیتی به فهرست سیاه تجاری خود اضافه کرد.

۲۱) اداره گمرک چین گزارش جدید وضعیت واردات و صادرات کشور در ماه گذشته را منتشر کرد و محتوای گزارش مثبت بود. واردات چین ماه گذشته رشد ۸٫۴ درصدی داشته که بالاتر از پیش بینی هاست. رشد واردات از آمریکا یک عامل افزایش بیش از انتظار واردات بوده است.

۲۲) هزینه تولید پایدار( AISC ) کمپانی Barrickبه ۱۴۷۴ دلار در هر اونس افزایش یافته است که بالاترین رقم تاریخ است. (کامولیدی)

۲۳) اشتیاق شرکت های اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در چین به پایین ترین حد خود رسیده است.

۲۴) وزیر خزانه داری انگلستان هانت می گوید اقتصاد این کشور به احتمال زیاد از رکود فرار کرده است. همچنین رئیس BoE می گوید شوک های تورمی جهانی در حال محو شدن هستند اما من انتظار دارم که تورم در اواخر سال جاری افزایش یابد.

۲۵) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده عدد واقعی ۲۳۱K🔺در مقابل عدد قبلی ۲۰۸K

۲۶) عضو فدرال رزرو، بوستیک می گوید “من هنوز احساس می کنم که بانک مرکزی ایالات متحده در مسیر کاهش نرخ بهره در سال جاری است، اگرچه زمان بندی آن نامشخص می باشد. مسیر بازگشت به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو ممکن است تا اواخر سال آینده یا اوایل سال ۲۰۲۶ طول بکشد.”

۲۷) بومن عضو فدرال رزرو می گوید “ما باید سیاست را برای مدتی طولانی تر ثابت نگه داریم.”

۲۸) لوگان عضو فدرال رزرو می گوید “خیلی زود است که به کاهش نرخ بهره فکر کنیم، باید در مورد سیاست انعطاف پذیر باقی بمانیم. داده های تورم سه ماهه اول ناامیدکننده است. هنوز یک فرود نرم وجود ندارد. اقتصاد قوی می تواند نشانه ای از نرخ خنثی بالاتر باشد.”

۲۹) پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، هواپیمایی کیش، مجتمع صنعتی اسفراین،‌ فولاد اسفراین و آلومینای جاجرم در دستور واگذاری قرار دارد.

۳۰) واگذاری ۶۷درصد از سهام شرکت پتروشیمی هرمز توسط هلدینگ فارس صورت خواهد گرفت.

۳۱) پلاست برنامه تجدید دارد. کارگران چکاپا اعتصاب کردند. هلدينگ سرآمد در ۱۲ماهه ۱٫۱همت سود ساخته که مرتبط با بانک سامان و بیمه سامان است.

۳۲) وغدیر ۲۰۰درصد از انباشته افزایش سرمایه می دهد. ثتوسا برنامه افزایش سرمایه پیشنهاد داد.

۳۳) شرکت کی بی سی از برنامه واگذاری زمین خبر داد. درهآور افزایش نرخ گرفت.

۳۴) رئیس هیئت‌مدیره شتران می گوید “با خرید سهام عمده پتروشیمی شازند، ۱.۲ میلیارد یورو در طرح‌های توسعه‌ای زنجیره ارزش محصولات پالایشگاه تهران به نفع ۵۰ میلیون سهام‌دار این شرکت صرفه‌جویی شد.”

۳۵) مدیرعامل حفاری شمال میگوید “فعالیت های اجرایی شرکت به شدت رو به توسعه است و قراردادهایی به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو امضا کردیم.” (نفت ما)

۳۶) مدیرعامل پارسان می گوید “مذاکرات خوبی با سازمان برنامه و بودجه و دولت در خصوص پرداخت مطالبات اوره سازها از طریق بهای خوراک و یا دریافت سهام ممتاز صورت گرفته و مدل های مختلفی پیشنهاد شده که برای ما جذاب است دریافت سهام شرکت های تولیدی پتروشیمی است.”

۳۷) امضای تفاهم‌نامه میادین نفتی دارخوین میان شرکت ملی نفت و کنسرسیوم چهار شرکت با سهم ۳۵ درصدی سرمایه‌گذاری امید اعلام شد.

۳۸) لبوتان و افزایش سرمایه ۴۶۰% از تجدید … دریافت افزایش نرخ توسط خلنت … تولید شیرخشک کارمزدی در زملارد … شفاف سازی کگهر و کفرا در خصوص افزایش سرمایه … سرمایه بیمه کوثر ثبت شد.

۳۹) رکورد کمترین نرخ مشارکت در انتخابات روز گذشته ثبت شد. تنها ۸درصد مشارکت در تهران!

۴۰) هیئت مذاکره کننده حماس از قاهره به قطر بازگشتند. منابع محلی در جنوب غزه از حملات سنگین هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل در شرق و مرکز رفح خبر می‌دهند. حزب الله پیشنهاد فرانسه برای حل و فصل با اسرائیل را رد کرد.انصارالله یمن اعلام کرد، تمامی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را بدون توجه به مبدا یا مقصد مورد هدف قرار می‌دهیم. بایدن گفت، در صورتی که اسرائیل عملیات زمینی در رفح را آغاز کند، ارسال محموله‌های کمک‌های نظامی به آن‌ها را متوقف خواهم کرد.

۴۱) مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اعطای حقوق بیشتر به کشور فلسطین رای داد و از شورای امنیت خواست تا درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل را احیا کند.

ولید هلالات

بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *