#خوب_است_بدانیم_که دوشنبه ۲۴ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۶۵

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۴٫۱همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۷۲

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) رئیس ارتش اسرائیل می گوید “مجبور هستیم دوباره در شمال نوار غزه بجنگیم، زیرا اسرائیل استراتژی ندارد. بخش‌هایی از شمال غزه مجددا در تصرف نیروهای حماس است.”

۷) لاپید – رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل می گوید “روزهای سختی است و چیزی که اسرائیل بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارد این است که نتانیاهو از زندگی ما خارج شود. این کابینه دوام نخواهد آورد.”

۸) حسن نصرالله ساعت پنج بعدازظهر روز جاری، دوشنبه، سخنرانی می کند.

۹) وزیر خارجه مصر می گوید “توافق صلح با اسرائیل یک انتخاب استراتژیک برای مصر و ستون اساسی صلح در منطقه است.”

۱۰) فرمانده اوکراینی می گوید ” Volchansk احتمالا در روزهای آینده سقوط خواهد کرد، که این یک دستاورد بزرگ و بسیار مهم و یک پیروزی استراتژیک برای ارتش روسیه است.”

۱۱) رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید “مبنای تعاملات ایران و آژانس، NPT و پادمان است. موضوعات باقی‌مانده بین ما و آژانس به ۲ مکان تقلیل یافته است.”

۱۲) داده های گمرک چین نشان داد واردات مس خام این کشور در آوریل ۷٫۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، زیرا افزایش قیمت های جهانی اشتهای خرید را کاهش داده است. (سبدگردان مانی)

۱۳) بازار متانول چین پس از بازگشت از تعطیلات روز کارگر افزایش یافت. افزایش موجودی در بنادر و تولیدکنندگان داخلی حمایت عمده ای از قیمت های پس از تعطیلات کرد که از سوی دیگر نشان دهنده تقاضای متانول سالم یا حتی قوی چین بود. (کانال نفت گاز پتروشیمی)

۱۴) روز پنجشنبه چهار گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و محتوای آنها بر بازار مواد خام از جمله فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. (بورس۲۴)

۱۵) مدیرعامل صندوق توسعه ملی می گوید “یکی‌از بزرگ‌ترین بدهکاران به ما شرکت ملی نفت ایران است و پس از آن طرح‌های نیروگاهی؛ این یعنی طرح‌هایی که به نظر می‌رسد باید سودده باشند، در بازگشت تسهیلات به صندوق موفق نبودند.”

۱۶) مدیرعامل تاپیکو می گوید ” پرونده بدهی ١۵ ساله بسته شد. یک قدم تا بورسی شدن پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس مانده است.” (نفت ما)

۱۷) مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی می گوید ” پس از افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی چغندر قند در سال جاری و حذف ارز ترجیحی واردات شکر خام قیمت جدید شکر سفید درب کارخانه، حداکثر ۳۵۰۰۰ تومان تعیین شد.” (فود پرس)

۱۸) بر اساس آمارهای بانک مرکزی در دومین سری حراج اوراق مشارکت دولتی، هیچ یک از ۳۵ همت اوراق عرضه شده به فروش نرفته است. (بورس۲۴)

۱۹) هنوز صورت حساب های سال ۱۴۰۲ ما ابلاغ نشده و در خصوص صورت های مالی سال گذشته ، جمع بندی حساب ها ، صورت های مالی و برگزاری مجمع سال مالی گذشته با ابهام مواجه هستیم. (معاون مالی شپنا)

۲۰) صبح دیروز در وزارت راه و شهرسازی چگونگی اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. (احتمال تعیین سقف برای اجاره بها)

۲۱) ظرفیت نیروگاه‌های کشور از مرز ۹۳ هزار مگاوات عبور کرد.

۲۲) سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در سخنانی تأکید کرد که عراق تمام بدهی خود به ایران را پرداخت کرده است.

۲۳) دولت ۲۳ همت به کشاورزان بدهکار است، کشاورزان از این موضوع گلایه دارند زیرا طبق قانون خرید تضمینی باید ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم وجه آن پرداخت شود.

۲۴) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. صادرکنندگان بیلت ایرانی که تحت تاثیر شرایط ژئوپلیتیکی قرار دارند در صادرات محتاط هستند. در عین حال بسیاری از خریداران آسیایی منابع ایرانی را در نظر نمی گیرند و بازار صادرات بیلت ایران نسبتاً خلوت است. در این هفته، قیمت معامله بیلت روسی به ترکیه با افزایش نسبت به هفته قبل حدود ۵۰۰ تا ۵۱۵ دلار فوب بود. (صنعت معدن)

۲۵) محصول ABS با کاهش قیمت به طور متوسط، ۱,۴۷۱ دلار در هر تن معامله شد زیرا هزینه‌های بالادستی نیز کاهش یافت. ارزیابی معامله گران این است که سطح موجودی خریداران ABS باید رو به اتمام باشد، بنابراین تقاضا به زودی بهبود خواهد یافت. (صنعت معدن)

۲۶) قیمت روغن پایه فوب ایران بدون تغییر قیمت به طور متوسط، ۸۸۰ دلار در هر تن معامله شد. کاهش ارزش نفت خام و بنزین انگیزه خرید را کاهش داده است. بازار چین از تعطیلات روز کارگر بازگشته، اما تقاضا در آستانه رکود فصلی که معمولاً از ژوئن شروع می شود، ضعیف است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که فصل باران‌های موسمی هند در ماه ژوئن تقاضا را کاهش دهد. (صنعت معدن)

۲۷) قیمت روی بورس فلزات لندن با افزایش قیمت به طور متوسط، ۲,۹۴۷ دلار در هر تن معامله شد. بازار واردات روی در چین در نتیجه بسته شدن پنجره آربیتراژ که انگیزه خریداران چینی به مواد وادراتی را محدود می کرد، با ثبات و بدون تغییر باقی ماند. قیمت بالای روی در بورس فلزات لندن نیز باعث کاهش تقاضا در اروپا شده و فعالان بازار خاطرنشان کردند که متقاضیان بسته‌های کوچک را در صورت نیاز خریداری می‌کنند. موجودی روی در انبارهای شانگهای در ماه آوریل، در بحبوحه عدم وجود نقدینگی در بازار، بدون تغییر باقی ماند. طبق آخرین داده های اداره کل گمرک چین، چین در ژانویه تا مارس ۸۹۱۳۸۳ تن کنسانتره روی وارد کرده که نسبت به سال قبل ۲۷٫۱ درصد کاهش داشته و حجم واردات مارس به پایین ترین حد خود از ماه می ۲۰۲۲ رسید. (صنعت معدن)

۲۸) قیمت متانول در جنوب شرق آسیا به علت قطع تولید شرکت PCML و کاهش عرضه افزایش یافت. توقف غیرمنتظره خط تولید ۱٫۷ میلیون تنی در مالزی در تاریخ ۴ می سبب شده نگرانی ها از کمبود عرضه در ماه ژوئن قوت گیرد. انتظار می‌رود بازگشت این کارخانه به تولید حدود ۳ هفته طول بکشد.

۲۹) وامید از آغاز بهره برداری فاز نخست مخزنگاه جاسک براساس برنامه زمان بندی آغاز عملیات بهره برداری از دو میلیون بشکه پس از رها سازی نفت خبر داد.

۳۰) نماد دارو از افزایش نرخ محصولات خود به میزان ۲۱درصد خبر داد.

۳۱) اخذ گواهی کشف معدن بوکسیت توسط فسوژ گزارش شد.

۳۲) شصدف سرمایه ثبت کرد، کپشیر حق استفاده نشده را روی رینگ آورد. شگستر یک شفاف سازی زد.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *