#خوب_است_بدانیم_که یکشنبه ۳۰ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۵۴

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۴همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۳۰٫۸۸

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) بنی گانتز در اولتیماتوم به نتانیاهو گفت “شما باید بین پیروزی و فاجعه یکی را انتخاب کنید. تا ۸ ژوئن باید برنامه عملیاتی برای ادامه جنگ ارائه شود، در غیر این صورت از دولت خارج می شویم.” گانتز ماه‌هاست که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و اقدامات او با پایگاه سیاسی او و همچنین نیاز واقعی رهبری اسرائیل به برنامه‌ریزی در این جنگ طنین‌انداز است. گانتز پیش از سخنرانی خود و اعلام مهلت نهایی به نتانیاهو، با چندین رهبر کشور عرب در منطقه دیدار و گفتگو کرده است. نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت “شرایطی که گانتز تعریف کرده است به معنی شکست و تسلیم اسرائیل است.”

۷) عربستان سعودی و ایالات متحده توافقنامه همکاری انرژی امضا کردند.

۸) سفیر هند در ارمنستان گفت “منتظر دریافت پیشنهادات ارمنستان درباره بندر چابهار هستیم. در مقابل آمریکا تهدید کرد، “هر کسی که با ایران تجارت کند در معرض تحریم قرار خواهد گرفت.”

۹) جمهوری آذربایجان و ایران طی روز جاری، مجتمع برق آبی گیز-گالاسی را بر روی رودخانه ارس راه اندازی می کنند.

۱۰) اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که حملات اخیر اوکراین ۱۴ درصد از ظرفیت پالایش نفت روسیه را از کار انداخته است.

۱۱) تولید روزانه نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

۱۲) با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادر کنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند. (رئیس بانک مرکزی)

۱۳) بر اساس گزارش روزنامه الجریده کویت، طرف آمریکایی به هیات ایرانی شرکت‌کننده پیشنهاد کرده به توافق قبلی که در سلطان‌‌‌‌نشین عمان حاصل شده بود، بازگردد. اما واقعیت این است که مفاد گزارش الجریده درباره مذاکرات احیای برجام تا حدی دور از ذهن است و دو طرف هنوز با آن فاصله زیادی دارند. با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر دست بایدن برای بازگشت به میز مذاکرات احیای برجام و دادن امتیاز به تهران باز نیست.

ایران هم با ادراک این موضوع تلاش دارد تا از گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا برای محدودسازی تنش استفاده کند و در این میان امتیازات موردی در دو عرصه داخلی و خارجی را نقد کند.

۱۴) جمهوری اسلامی مذکره غیر مستقیم با آمریکا را تایید کرد و گفت “این مذاکرات یک روند درحال انجام است؛ نه اولین بود و نه آخرین”

۱۵) تولیدکنندگان اوره ایرانی پیشنهادات خود را به ۲۵۰ دلار در هر تن فوب کاهش دادند که نسبت به هفته گذشته ۲۵۵ دلار در هر تن فوب کاهش یافت.

۱۶) گروهی از تولیدکنندگان بزرگ نفت خام در ابتدای ژوئن تشکیل جلسه می دهند، UBS پیش بینی می کند که آنها تصمیم خواهند گرفت کاهش تولید داوطلبانه خود را که به منظور حفظ تعادل در بازار نفت است، تمدید کنند.

۱۷) تحلیلگران گلدمن ساکس و ولف ریسرچ یادداشت هایی را منتشر کردند که در آن نگرانی های خود را در مورد بدهی فدرال ایالات متحده برجسته کردند. ولف ریسرچ بدهی فدرال را یک “خطر نزولی بلندمدت بزرگ” می داند.

۱۸) نسبت ارزش بازار سهام ایالات متحده به تولید ناخالص داخلی این کشور به ۱۸۷% رسیده است!

۱۹) تقاضای جهانی نفت اکنون بسیار بالاتر از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است. پیش بینی ها نشان می دهد که در سال ۲۰۵۰، همچنان از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. (پتروتحلیل)

۲۰) بهره‌برداری از ٢ کلان پروژه کنسانتره مس با ظرفیت ۲۴۰هزار تن تا اوایل پاییز ۱۴۰۳ توسط مدیرعامل فملی اعلام شد. (معدن۲۴)

۲۱) روز گذشته آهن اسفنجی به زیر ۱۲۵میلیون ريال در هر تن رسید. به عبارتی نسبت اسفنجی به شمش ۵۹٫۵درصد ثبت شد که نسبت به ماه های گذشته کاهش داشته است. در طرف دیگر گندله ۲۴٫۸درصد شمش قیمت خورد که نسبت به ماه های قبل این نسبت رشد کرده است. وضعیت به نفع تولیدکننده گندله و همچنین خریدار اسفنجی است.

۲۲) در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص فروش خانه‌های موجود در روز چهارشنبه، شاخص فروش خانه‌های نوساز در روز پنج‌شنبه و سفارشات کالاهای بادوام در روز جمعه توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند.
با این حال، نباید فراموش کرد که نظرسنجی‌های روز پنجشنبه PMI که احتمالاً برای سرنخ‌های بیشتری مبنی بر اینکه اقتصاد ایالات متحده در حال از دست دادن قدرت است، یا حداقل اینکه هزینه‌های ورودی با سرعت کمتری در حال افزایش است، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. (دیدگاه بنیادی)

۲۳) مدیرعامل شسپا می گوید “در سال گذشته چیزی حدود ۷۴۶ هزار تن روغن و روان کار تولید کردیم که حدود ۵۰۰ هزار تن آن را صادر کردیم که منجر به ارز آوری حدود ۴۰۰ میلیون دلار شد. همچنین ۲۴۰ هزار تن از تولیدات خود را در بازارهای داخلی عرضه کردیم. امسال اورهال و راه اندازی پالایشگاه را داریم که این مساله در سودآوری شرکت به شدت موثر خواهد بود. ضمن اینکه امیدواریم با این کار ارز بیشتری را وارد کشوربکنیم.” (کانال نفت گاز پتروشیمی)

۲۴) مدیر عامل تاپیکو،در جلسه شورای مدیران پتروشیمی خارک گفت ” پروژه‌های توسعه‌ای همچون طرح متانول به اتانول سنتری را پيگيري کنید تا به سرعت عملیاتی شود.” (نفت ما)

۲۵) نفت ما کسب اطلاع کرده که مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره شاراک برگزار خواهد شد و شتران مدیریت را به عهده می گیرد.

۲۶) بفجر و مبین، درآمدهای سنوات گذشته خود را شناسایی کردند. بفجر در شفاف سازی گفته ابلاغ نرخهای فروش محصولات برای سال ۱۴۰۱ باعث ایجاد ۵٫۲همت سود مازاد شده که در سایردرآمدها آن را شناسایی کرده است. به نظر می رسد که رشد هزینه پتروشیمی ها در زمستان به سبب همین ابلاغ باشد.

۲۷) سپید در شفاف سازی گفت ” ۳۸هزار قطعه برای واحد سیاهکل به مالکیت سپیدماکیان صادر گردید.”

۲۸) عقد قرارداد خریدخط تولیدی سوم تولید الکترود های پودری توسط نماد کیا شفاف سازی شد.

۲۹) لطیف افزایش نرخ گرفت. از ۴۲۵ ريال به ۴۹۴ ريال

۳۰) نیان یک پروژه ۳۰۰میلیاردی گرفت. شرکت بهمن موتور پذیرش دو خودروی خود در بورس کالا را اطلاع داد.

۳۱) افزایش نرخ هایما به میزان ۱۲درصد توسط ایران خودرو گزارش شد.

۳۲) کفپارس در خصوص تعیین نحوه تسویه بدهی، تپمپی در خصوص تغییرات گزارش افزایش سرمایه و غگرجی در خصوص رشد نرخ فروش شفاف سازی زد.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *