#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه اول خرداد

۱) روز دوشنبه بازار بورس تعطیل بود. معاملات روز جاری با دامنه نوسان ۲+ الی ۲- صورت خواهد گرفت و این دامنه نوسان تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود. این دامنه برای صندوق ها دوبرابر است لذا صندوق ها دامنه ۴+ الی ۴- را تجربه می کنند.
۲) لاپید در دیدار با سالیوان می‌گوید “ایران اکنون وارد دوره بی‌ثباتی خواهد شد. همکاری راهبردی بین ایالات متحده آمریکا و اسرائیل مهم‌تر از همیشه است.”

۳) وزارت خارجه آمریکا رسماً درگذشت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و همچنین یک دقیقه سکوت در جلسه شورای امنیت برای ادای احترام اعلام شد. این مساله خشم مقامات اسرائیل را برانگیخت.

۴) دادگاه بین‌المللی لاهه قرار بازداشت نتانیاهو، گالانت و رهبران حماس را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی صادر کرده است.
۵) از دهم خرداد ماه ثبت نام کاندیدهای ریاست جمهوری صورت خواهد گرفت. منتخب بعدی برای ۴ سال رئیس‌جمهور خواهد بود. مصطفی فقیهی می گوید کاندید اصلاح طلبان مجید انصاری خواهد بود. در طرف مقابل اگر اصولگراها احساس کنند که رقابت می تواند جدی باشد ممکن است روی یک کاندیدا اجماع کنند. انتخابات این دوره بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که کسی به دولت قبل انتقادی نمی کند اما حضور همزمان افرادی همچون مخبر و آقای قالیباف می تواند حتی منجر به تقابل در اردوگاه اصولگرایان شود.
۶) چین معمولاً در این زمان از سال از ذخایر مس خود استفاده می کند اما طبق گرافی که کامولیدی در کانال خود قرار داده، امسال در حال افزایش موجودی هستند. آیا دلیل خاصی وجود دارد؟
۷) سی ان بی سی نوشت ” در هفته های اخیر دولت چین اقداماتی برای کمک به شرکت های فعال در بخش مسکن انجام داده و این اقدامات سبب امیدواری سرمایه گذاران شده است. تحلیلگران معتقدند برای بهبود وضعیت این بخش باید ترتیبی داده شود تا خریداران به آینده امیدوار شوند و به وعده ها اطمینان کنند.”
۸) حسن کاظم زاده در فردانامه نوشت “طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های بارز سیرجان، ایران‌تایر، بارز کردستان و کویر تایر و … در دست اجراست که می‌تواند پس از بهره‌برداری تقاضای مضاعفی را برای ظرفیت مازاد شرکت‌های دوده‌ساز ایجاد نماید که توجیه‌کننده احتمال افزایش ظرفیت در این شرکت‌ها باشد.”
۹) بوستیک از فدرال رزرو احتمال ثابت ماندن نرخ های بهره افزایش را می دهد و معاون نظارت فدرال رزرو، مایکل بار نیز چنین اعتقادی دارد. به عبارتی نرخ ها نهایتا تنها به اندازه ۰٫۲۵% کاهش یابد.
۱۰) مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی می گوید “فاصله قیمتی لاستیک دولتی در مقایسه با بازار آزاد آن، در سایزهای ۱۳ و ۱۴، حدود ۳۰درصد ارزان‌تر است. به دنبال از بین رفتن فاصله قیمتی لاستیک دولتی با بازار آزاد هستیم. شرکت های تولیدکننده، تولید کالاهای پرفروش را افزایش داده‌اند.(هفته گذشته نرخ تایر ۱۳ افزایش یافت. این افزایش به دلیل تغییر فرمول از تعیین قیمت کیلویی به حلقه ای بود-هلالات)
۱۱) فرزین از کاهش نرخ رشد ‎نقدینگی در پایان فروردین ۱۴۰۳ به ۲۴.۱ درصد خبر داد.
۱۲) ایران خودرو جهت خروج از شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت در دو بخش راهبردهای سود آوری و تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام نموده است. روز گذشته راهکارهای ایران خودرو مورد توجه فعالین بازار قرار گرفت. تلاش ایران خودرو برای کاهش زیان، رسیدن به سودآوری و تجدید ارزیابی جهت عدم انتقال سهام به بازار توافقی است.
۱۳) ترازنامه فدرال رزرو نشان می‌دهد دارایی‌های آن در حال حاضر ۱۸٫۵% کمتر از اوج خود در آوریل ۲۰۲۲ است. (اکوالیت)
۱۴) قیمت های جهانی روغن پایه با تحولات منطقه ای متفاوتی روبرو هستند. کاهش پیش‌بینی‌شده تقاضا با فصل باران‌های موسمی و نوسان هزینه‌های خوراک، مقاومت خریداران را تحریک می‌کند. (نفت گاز پتروشیمی)
۱۵) کانال نفت گاز پتروشیمی نوشت “قیمت پارازایلین آسیا در روز ۱۰ ماه می کاهش یافت که به دلیل کاهش مورد انتظار در فعالیت های پایین دستی و علی رغم وجود مشکلات تولید در بخش هایی از آسیا بود. انتظار می رود برخی از تولیدکنندگان بزرگ پلی استر در چین نرخ بهره‌برداری از واحدهای تولیدی را کاهش دهند که به دلیل موجودی های متورم است. “
۱۶) خموتور افزایش نرخ ۲۵درصدی دریافت کرد که از اول اردیبهشت اعمال شده است.
۱۷) نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق فرمول : ۱۳٫۵۶سنت بر اساس گزارش ویستا.
۱۸) توسن قصد واگذاری ملک دارد. املاک گشان مشتری نداشت.
۱۹) تمحرکه در مناقصه زامیاد شرکت کرده اما نتیجه هنوز مشخص نیست. ثرود وارد طرح مسکن ملی در بهارستان اصفهان شده است.
۲۰) دتوزیع یک ملک دولتی به ارزش ۵۰میلیارد تومان خریده است.ثپردیس برنامه واگذاری املاک دارد.
۲۱) اخابر در خصوص افزايش نرخ تعرفه برقرراري خط ارتباطي و تخليه خط شفاف سازی کرد.

موفق باشید.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *