بازار ۱۴۰۳/۰۳/۰۱

در حالی اولین روز کاری خرداد را آغاز می کنیم که بازار یک روز تعطیل پیشبینی نشده را پشت سر گذاشته و پس از بازار سه روز تعطیل دیگر را پیش رو دارد . دامنه نوسان سهام در روز جاری ۲+- درصد و صندوق ها به ۴+- درصد محدود شده است تا بتواند تا حدودی جلوی افت هیجانی قیمت ها را بگیرد .

همانطور که دیروز مطرح کردیم، بانک مرکزی با مداخله مستقیم در بازار هرات و سلیمانه و دبی ، سعی در کنترل قیمت دلار در بازار دارد . هر چند بسیار بعید است که در بازار سرمایه شاهد چنین رویدادی باشیم اما اگر رفتار بازار ساز در بازار دلار را نمونه قرار دهیم، می توان امیدوار بود که امروز شاهد اردرهای حمایتی صندوق ها در شاخص سازها باشیم.

در مورد نرخ دلار و تتر و اصلاح قیمتی چند روز اخیر آن چند نکته وجود دارد . اگر به روند قیمتی دلار و تتر طی چند سال اخیر توجه کرده باشید نرخ تتر همواره کمی بالاتر از نرخ دلار بازار آزاد معامله می شده است. علت آن نیز کاملا مشخص است .

با توجه به سهولت تبادل آن و همچنین عدم ریسک نگهداری فیزیکی این اختلاف کاملا طبیعی بود . اما چند روز است که این معادله به هم خورده است . علت آن را می توان به چند عامل نسبت داد . عامل اول احتمال مصدود شدن دارایی ایرانی ها در این استیبل کوین است که باعث شده فشار مضاعفی به قیمت آن وارد شود . عامل دوم رشد قیمت ارزهای دیجیتال طی چند روز گذشته و علی الخصوص ۲۴ ساعت گذشته است که فعالان این بازار را ترغیب به فروش تتر و تبدیل آن به دیگر رمز ارزها نموده است . اما عامل دیگری وجود دارد که تا حدودی دور از چشم مانده است .

به نظر می رسد بازار ساز به بازار تتر ورود کرده و با توجه به حجم کم معاملات آن ( نسبت به بازار های فیزیکی ) به راحتی توانسته است با اردر های خاص و قوی که این روزها در تابلوی اکثر صرافی های معتبر ارز دیجیتال شاهد آن هستیم، کنترل این بازار را با هزینه بسیار کم در دست بگیرد . فارق از نتیجه به نظر می رسد این سه عامل در کنار هم توانسته اند تا حدوی جو کلی بازار تتر را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر خود بر اصلاح قیمت دلار کاغذی را نیز گذاشته است .

روند اصلاحی دلار فیزیکی که پس از کاهش تنش های سیاسی و منطقه ای به صورت فرسایشی آغاز شده بود در هفته گذشته و با انتشار خبر مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان، شدت گرفت و پس از از دست دادن حمایت مهم ۶۰ هزار تومان به کانال ۵۰ هزار تومان وارد شده بود، با انتشار خبر کشته شدن رئیس جمهور برای چند ساعت متوقف شد و مجددا به کانال ۶۰ هزار تومان برگشت . اما چندی نگذشت که با دخالت شدید بانک مرکزی در بازار و عواملی که در بالا ذکر شد، مجددا به روند اصلاحی خود ادامه داد .

ادامه این روند به متغیر های فراوانی وابسته است و باید منتظر ماند و دید چه رخ خواهد داد . به شخصه محدوده فعلی را برای خرید ارز به دید حفظ ارزش سرمایه و نگهداری به دید بلند مدت، مناسب می دانم

 

دامنه نوسان سهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *