چکارن – چکاپا 

پس از حواشی ایجاد شده در خصوص این دو نماد به نظرم آمد شاید بهتر باشد برخی موارد را شفاف تر عرض کنم و به ۲ خط متن و اشاره های غیر مستقیم اکتفا نکنم .

چکاپا، شرکتی است که طی دو سال اخیر، مدیریت آن به بخش خصوصی واقعی که تجربه تولید داشت واگذار شد. شرکتی که با ارزش ۷۷میلیارد تومان به مدیریت جدید منتقل شد حالا ۴۳میلیارد تومان سود خالص دارد! مدیریت جدید چه تفاوتی داشت که توانست شرکتی زیان ده را به سود ۴۳ میلیارد تومانی برساند؟  حالا هم بحث خرید شرکت حریر توسط چکاپا مطرح است. ۸۰درصد مالک حریر در اختیار شرکت لطیف ( زیر مجموعه ۱۰۰درصدی تاپیکو) است و ۲۰درصد دیگر در مالکیت چکارن است. آنچه موتور محرک شرکت چکاپا بود تغییر مدیریت آن و استقرار فکری جدید در آن سازمان بود که شرکتی با زیان انباشه سنگین را به سود با اهمیت رساند و حالا طرح ها و ایده های جدید هم در آن دیده می شود.  

و اما چکارن …  این شرکت ۸۴ میلیارد تومان فروش و ۸۵ میلیارد تومان ارزش بازار دارد! حاشیه سودی در سطح ۱۷درصد اما هزینه هایی سنگین که نسبت سود خالص به فروش را به یک درصد رسانده است!  منابع شرکت به درستی مدیریت نمی شود و این باعث شده تا شرکت ۲۸ میلیارد تومان بدهی بانکی داشته باشد در حالی که ۴۰میلیارد تومان مطالبات دارد! ضمن انکه برای دریافت ۲۸میلیارد تومان تسهیلات از بانک ۸میلیارد تومان نزد همان بانک سپرده کرده است!  این است که چکارن نسبت سود خالص به فروش ۱درصدی دارد.

همین شرکت حریر که بحث واگذاری ۸۰درصد آن به چکاپا مطرح است، ۲۰درصد دیگرش در مالکیت چکارن است و بهای تمام شده آن تنها یک میلیارد تومان است. حریر هم زیان ده است اما ورود مدیریتی با ایده هایی جدید و تحول گرا قطعا حریر را به سود می رساند! و اما نکته اینجاست …  چکارن اعلام نموده برنامه ای برای فروش حریر ندارد اما بواقع تاپیکو برای فروش ۱۰۰درصد از سهام حریر وارد مذاکره شده پس شاید چکارن بی خبر است! ازین جهت که لطیف فروشنده تمام سهام حریر است! بنابراین تاپیکو به عنوان سهامدار عمده و تصمیم گیر برای ۱۰۰درصد حریر وارد مذاکره شده و چنین قابلیتی دارد که ۲۰درصد سهم چکارن را نیز بفروشد.  

و اما نگاهی به معاملات چکارن اگر داشته باشیم …  طی روز جاری ۱۲٫۵درصد از سهام چکارن معامله شد و به اندازه ۲۰درصد دیگر سهام شرکت نیز صف خرید ایجاد شد! هرچند چکارن شفاف سازی داد و اعلام کرد که خبری در شرکت نیست اما بواقع باید بگوییم ۲کرسی هیات مدیره به سهامدار جدیدی از بخش واقعی خصوصی در حال انتقال است! ممکن است تحولات ساختاری و مدیریت زیادی در این شرکت که p به s یک دارد اتفاق افتد! بهای تمام شده حریر هم تنها یک میلیارد تومان برای چکارن است … بخش خصوصی واقعی می تواند مطالبات را وصول کند، وام های ارزان تر بگیرد، منابع تزریق کند، سپرده های راکد بانکی با نرخ بهره های اندک را برداشت کند و دست آخر اینکه چکاپا نیز یک روز با مارکت ۷۷میلیارد تومانی به مدیریت جدید داده شد اما امروز ۵۰۰میلیارد تومان ارزش بازار دارد و چندین قرارداد و طرح توسعه جدید را طی همین سال جاری اجرا می کند که یک همکاری بین المللی تنها بخشی ازان است!

 سوال این است که آیا در چکارن تحولات مدیریتی و ورود مدیرانی خلاق، خواهد توانست شرکتی با فروش سالانه ۸۴میلیارد تومان و مطالبات ۴۰میلیارد تومانی را به تحرک وادار کند؟  نباید رویایی فکر کنیم اما در چکاپا همین مسیر طی شده و بسیار موفق بوده، تحولات مدیریتی و سهامداری مهمترین اتفاقات هر شرکتی است که البته چکارن اعلام کرده هیچ اتفاقی نیوفتاده و تغییرات سهامداری را اتفاق مهمی نمی داند گویا!

ولید هلالات

www.kargozari.org
www.t.me/farabibourse
www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *