افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

روز گذشته نوبخت به موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها و معافیت مالیاتی آن پرداخت و گفت که برای سال ۹۷ دیده ایم که متقاضیان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به منظور اصلاح ساختار مالی، معاف از مالیات باشند.

در حسابداری چون به روش بهای تمام شده ثبت ها صورت میگیرد لذا اگر فرضا زمینی در سال ۱۳۶۰ به قیمتی خریداری شده، در صورت مالی(ترازنامه) همیشه به قیمت خرید ثبت می شود و حتی وقتی به سال ۱۳۹۶ رسیده ایم باز هم ترازنامه قیمت ها را به روز رسانی نمی کند و همچنان به بهای تمام شده ثبت می شود.

تجدید ارزیابی به این معناست که یک شرکت بخشی از دارایی ها ثابت خود را بر اساس قیمت کارشناسی در ترازنامه به روز کند و ثبت مازاد تجدید ارزیابی را در حساب ها انجام دهد و پس ازان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه بدهد.

این افزایش سرمایه منجر به شفاف تر شدن ترازنامه می شود اما اثر مالی بر شرکت ندارد به این معنا که وجه نقدی وارد شرکت نمی کند لذا این اصلاح ساختار مالی منتج به شفاف تر شدن می شود اما بر سود و کیفیت آن اثر ندارد.

چرا بازار سهام به آن علاقه مند است؟

اول اینکه قیمت سهام را رقیق می کند و این باعث می شود تا ارزش بازار و قیمت دفتری به هم نزدیک شده و این باعث بهبود روند معاملات سهام می شود.

دوم آنکه برخی دارایی ها که به قیمت اندکی در ترازنامه آمده حالا با قیمت بسیار بالاتری ثبت می شود و در واقع عیار دارایی های شرکت به نمایش در می آید.

اما نکته اینجاست که تمامی دارایی ها به روز نمی شوند بلکه تنها دارایی ها استهلاک ناپذیر تجدید ارزیابی می گردد. در صورتی که قرار باشد مثلا تجهیزات کارخانه هم تجدید ارزیابی شود، رقم هزینه استهلاک سالانه را بالا برده و منجر به کاهش سود حسابداری می شود لذا نه سازمان مالیات و نه سهامداران به این مدل افزایش سرمایه تمایل ندارند.

چه شرکت ها یا گروه هایی مستعد چنین افزایش سرمایه ای هستند؟

ایران خودرو در سال ۹۴-۹۵ به دلیل محدودیت زمانی افزایش سرمایه نداد. بانک ملت هم به دلیل شرایط خاص آن زمان گروه بانکی اساسا وارد چنین فضایی نشد تا افزایش سرمایه دهد. تک نمادهای زیادی هم بودند که قصد افزایش داشتند که چنین مجالی نیافتند لذا بازار ازین ناحیه قطعا روزهای بهتری خواهد داشت.

ولید هلالات

کانال ما در آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *