عرضه اولیه تامین سرمایه امید

چهارشنبه، ۲۹ آذر ماه ۴۹۰میلیون برگ سهم شرکت تامین سرمایه امید با قیمت ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ ريال برای اولین بار عرضه می شود. سهمیه برای هر کد معاملاتی ۱۰٫۰۰۰ برگ سهم پیشبینی شده که البته با فرض حضور ۱۵۰هزار کد معاملاتی ۳۲۰۰ سهم به هر کد اختصاص می یابد و نقدینگی مورد نیاز رقمی در حد ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.

این عرضه اولیه مجموعا ۷۸میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که در البته در بازار فعلی که وضعیت نقدینگی نسبتا مناسبی دارد تامین آن با مشکلی مواجه نخواهد شد.

این اولین بار است که یک شرکت تامین سرمایه پا به بازار سهام می گذارد. عملیات این شرکت نیز عمدتا شامل بازارگرداني است که صندوق های پروژه و انواع اوراق تامین مالی را شامل می شود.

همچنین حجم نقدینگی و سرمایه گذاری کوتاه مدت این شرکت ۶۲۶میلیارد تومان است و ۶۴۳میلیارد تومان نیز حقوق صاحبان سهام دارد ضمن اینکه قرار است در سطح ۷۸۰میلیارد تومان عرضه اولیه شود.

از عمر تامین سرمایه ها در ایران چندان نمی گذرد، اکثر آنها جوان، دارای نیروهای متخصص و آکادمیک هستند و بازاری بسیار بزرگ و وسیع در پیش روی آنهاست.

خدمات بازارگردانی تمامی اوراق بهادار اعم از سهام و اوراق تامین مالی امری است که در آینده نزدیک اجباری می شود و تامین سرمایه ها ازین جهت بازار وسیعی در مقابل خود دارند ازین جهت که بازار اوراق بهادار در ایران رو به توسعه است و ابزارهای جدیدی معرفی می شود که تامین سرمایه ها از ورود آنها منتفع می شوند.

خدمات تامین سرمایه ها وسیع است. از پذیرش شرکت ها در بورس تا تهیه طرح توجیهی و حتی سرمایه گذاری در طرح ها! یک تامین سرمایه می تواند در زمینه تعهد پذیره نویسی فعالیت کند که بخش نسبتا ریسکی تر فعالیت است چون ممکن است اوراقی که متعهد آن می شود طبق برنامه انتظاری پیش نرود و ریسک ها به تامین سرمایه منتقل شود لذا می توان گفت تخصص پرسنل یک تامین سرمایه اثر زیادی بر ارزش آتی آن شرکت دارد همچون یک شرکت بیمه که بر اساس نظر کارشناسان خود تصمیم میگیرند در کدام مناقصه های بیمه ای شرکت کنند.

به هر حال باید گفت تامین سرمایه ها این امکان را دارند که برای سال های سال در اقتصاد ایران رشد کنند و جایگاه مهم تری به خود اختصاص دهند. همکنون بخش بسیار مهمی از سود تامین سرمایه ها از منابعی که نزد بانک سپرده می کنند تامین می شود اما به مرور بخش بزرگ تری از درآمد توسط فعالیت های حرفه ای آنها به وجود خواهد آمد و این شرکت ها تا بلوغ کامل در بازار ایران یک دهه جای کار دارند که باعث می شود هر ساله روند سودشان رشدی باشد بنابراین به طول کلی با دیدگاه بلند مدت تامین سرمایه امید جذاب است.

این شرکت از زیر مجموعه های #کگل، #کچاد، #وامید است.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *