یازده سوال از مسئولان سازمان بورس به قلم کامیار فراهانی

قبل از اینکه در مورد تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر حذف پیشبینی سود حرف بزنیم، اجازه می خواهم از عزیزانم در سازمان بورس چند سوال بپرسم:

١- وضعیت گزارش های حسابرسی و قابلیت اتکا به آنها را در مقایسه با استاندارد های جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

٢- وضعیت کیفی آموزش دانش مالی در دانشگاه های کشور و سطح کارایی آن را نسبت به استاندارد های جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

٣- وضعیت نشر، ترجمه و تولید کتب مالی مخصوصا کتب جدید مالی را نسبت به استاندارد های جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

٣- وضعیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شاخص دارایی های این صندوق ها نسبت به کل ارزش بازار را در مقایسه با استاندارد های جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

۴- نسبت حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه را نسبت به استانداردهای جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

۵- وضعیت حاکمیت شرکتی و حقوق سهامداران جز و کل را نسبت به استاندارد های بین المللی چطور ارزیابی می کنید؟

۶- در چند سال گذشته چند پرونده اطلاعات نهانی منجر به برخورد با مجرمان در محاکم قضایی شده است و این تعداد را در مقایسه با استانداردهای جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

٧- درجه موفقیت شرکت های سبدگردان و مشاور سرمایه گذاری را در ایفای نقش شان در بازار سرمایه در مقایسه با استانداردهای جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

٨- ثبات درآمدی شرکت های بورسی و تغییرات عایدی آنها را نسبت به استانداردهای جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

٩- ثبات قوانین کلان ناظر بر سودآوری شرکت های بازار سرمایه را در مقایسه با نُرم های بین المللی چطور ارزیابی می کنید؟

١٠- کیفیت اطلاعیه های ماهانه، میزان اطلاعاتی که به خواننده منتقل می شود و صحت و دقت این اطلاعیه ها را چطور ارزیابی میکنید؟

١١- قدرت،نفوذ و لابی سازمان بورس را با در مقایسه با همکاران بین المللی چطور مقایسه می کنید؟

هیچکس با “شبیه بقیه دنیا شدن” مشکل ندارد. مشکل این است که ما هنوز چرخ را اختراع نکردیم و از بازار انتظار لامبورگینی راندن داریم.

زیر ساخت های ما هنوز برای تصمیم گیری های عجیب آماده نیست. ما به مردم می گوییم مستقیم سرمایه گذاری نکنند در حالی که هیچ راه جایگزین واقعی نداریم(بازده صندوق ها را ملاحظه فرمایید) به اعتقاد من، خوب بود این فرایند جهانی شدن را از زیر ساخت ها شروع می کردیم. تحلیل را آموزش میدادیم یا حداقل راهکاری برای توسعه دانش مالی می اندیشیدیم.
حذف پیشبینی سود، باعث رونق بازار اطلاعات نهانی می شود، در حالی که ما هیچ ساز و کاری برای مقابله با آن نداریم. حذف پیشبینی سود باعث می شود تحلیلگر به سطور پایین اطلاعیه سود و زیان مثل سود سپرده بانکی یا زیان تسعیر ارز یا درامدهای متفرقه دسترسی نداشته باشد و این سطور در خیلی از شرکت ها تعیین کننده اند.

به اعتقاد من، وضع را به شکل سابق بازگردانیم، اطلاعیه ماهانه شرکت ها را اصلاح و تکمیل کنیم. زیرساخت هایمان را تقویت کنیم و به استانداردهای جهانی برسانیم. برای مبارزه با استفاده کنندگان اطلاعات نهانی راهکار طراحی کنیم. آموزش را جدی بگیریم. به روزرسانی علوم مالی و دروس دانشگاهی را در اولویت قرار دهیم. سایر قوانین مثل حجم مبنا و دامنه نوسان را مطابق با استانداردهای جهانی کنیم و سپس به این نقطه بازگردیم.

کامیار فراهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *