در ابتدای هفته در اکثر گروه ها فشار فروش های هیجانی هفته قبل کاهش پیدا کرده بود و بازار هفته ای نسبتا آرام را سپری کرد.

گروه ساختمانی جز گروه های پیشرو دو روز ابتدایی هفته بود و نمادهای این گروه معاملاتی پرتقاضا و مثبت سپری شدند. نماد ثرود نیز ابتدای هفته پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی با رشد حدود ۱۰ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

این هفته نمادهای گروه شیمیایی اکثرا سبز بودند به طوری که شلعاب و شتوکا نمادهای صف خرید این گروه لقب گرفتند و سهم های چون پاکشو، شفارس و پترول جر نمادهای مثبت این گروه بودند. در پایان روز یکشنبه نماد پارسان جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه تصویب صورت های مالی متوقف شد.

ایران خودرو در صدر اخبار این هفته بود. طبق اگهی منتشر شده در آذر ماه اعلام شد سهام ۱۵٫۸ درصدی ایران خودرو توسط سرمایه‌گذاری سمند به‌صورت مزایده واگذار خواهد شد و قرار بود ظرف حداقل ۱۰ روز پس از انتشار آگهی موردنظر، این سهام در بورس عرضه شود.با این حال و با وجود گذشت حدود یک ماه از انتشار آگهی موردنظر، هنوز این سهام عرضه نشده و بورس نیز تاریخ دقیقی را برای آن اعلام نکرده است. بر این اساس،گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی برگزار نشدن مزایده موردنظر، پیدا نشدن خریدار واجد شرایط است و از همین رو ایران‌ خودرویی‌ها فعلا دست نگه داشته‌اند تا مشتری شایسته برای این سهام پیدا شود.

از جمله ریسک های موجود در بازار در پیش بودن تصمیم مهم رئیس جمهور امریکا پیرامون توافقنامه بین المللی برجام است که خرید و فروش این هفته را تحت تاثیر قرار داد به طوری که سهامداران ریسک گریز، غالبا دست به فروش سهام خود زدند.

صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن در اطلاعیه ای اعلام کرد: شرکت راه آهن حمل ونقل طی پنج سال گذشته ضمن حضور در بخش های مختلف بازار ریلی موفق به توسعه فعالیت‌ها و افزایش سهم بازار و سودآوری شده و در همین راستا مدیریت موسسه به منظور دستیابی به منابع مالی جدید جهت توسعه فعالیت‌های شرکت و افزایش آن در بازار حمل ونقل ریلی شرایط لازم را برای ورود شرکت راه آهن حمل ونقل (سهامی عام) به بورس فراهم کرده است .عرضه سهام این شرکت در دی سال جاری صورت می‌گیرد.

در آخرین روز کاری این هفته خبر معافیت افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی ها باعث ایجاد جو مثبت در سهم ها گروه خودروی شد و نماد های خودرو و خگستر تا مرز صف خرید هم پیش رفتند. البته ابن موضوعی است که همچنان برای عملیاتی شدن آن به تصویب مجلس نیازمند می باشد.

دبیر انجمن خودرو سازان اذعان داشت: حجم سرمایه گذاری پژو و سیتروئن به قدری است که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی برای بر هم زدن قرارداد وجود ندارد. طرف اروپایی هم قبول کرده در صورت کارشکنی آمریکا همچنان متعهد بماند ضمن آنکه این شرکتها سرمایه گذاری عظیمی در کشور انجام داده اند که خروج از ان برایشان به صرفه نیست.

شاخص کل در پایان این هفته در ارتفاع ۱۸۵,۹۶ واحدی قرار گرفت که نسبت به هفته قبل با کاهش اندک ۲۵ واحدی مواجه شد.

منبع : کارگزاری فارابی

#گزارش_بازار

تقسیم سود نقدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *