شاراک

شرکت پتروشیمی شازند اراک در سال ۹۵ با کسب ۲۴۲۸میلیارد تومان درآمد تنها ۳۴۰میلیارد تومان سود عملیاتی به دست آورد و البته ۵۹میلیارد تومان سود سرمایه گذاری و ۲۳٫۵میلیارد تومان سایر درآمدها ثبت کرد.

نهایتا ۳۸۰میلیارد تومان سود خالص در سال ۹۵ به دست آمد. در سال ۹۶ سرمایه اسمی جدید ثبت شد. سرمایه شرکت از ۵۰۴میلیارد تومان به ۸۰۶میلیارد تومان رسید.

برای سال جاری فرض شد شرکت ۲۵۸۰میلیارد تومان درآمد، ۳۵۴میلیارد تومان سود عملیاتی، ۱۰۷میلیارد تومان سود سرمایه گذاری و ۱۶٫۵میلیارد تومان سایر درآمدها داشته باشد.

سود سرمایه گذاری به دلیل سود سپرده هاي بانکي است و سایر درآمدها فعالیت هایی همچون خدمات مربوط به فروش، پالت و وصول کارمزد از مشتری است.

شاراک که p.e 4.9 واحدی دارد (در سایت tse به روش ttm عدد ۴٫۴) با فرصت ها و تهدیدهایی مواجه است که در این مطلب به آن می پردازیم.

ترکیب محصولات:

۲۷درصد فروش شرکت توسط پلی اتیلن سبک و سنگین تامین می شود. متوسط نرخ فروش واقعی ۹ ماهه ۲درصد و متوسط نرخ فروش آذر ماه ۱۴درصد بالاتر از بودجه است.

۱۵درصد فروش شرکت را پلی پروپیلن تشکیل می دهد. نرخ واقعی ۹ ماهه به طور متوسط همچون بودجه است اما نرخ واقعی آذر ماه ۱۳درصد بالاتر از بودجه است.

۱۳درصد فروش وابسته به اتیلن گلایکول و دواتیل هگزانول است که نرخ متوسط ۹ ماهه ۱۲درصد بیشتر از بودجه و نرخ فعلی ۴۲درصد بالاتر از بودجه است.

هيدروکربورهاي هيدروژينه شده و ترکيبات آلي نيتروژن دار نیز به طور متوسط بیشتر از بودجه به فروش می رسند و نرخ آذرماه آنها به طور متوسط ۴۰درصد بیشتر از بودجه است.

نفتا ماده اولیه این شرکت است. در شش ماه نخست با نرخ ۱۴۳۲تومان در هر کیلو خریداری شده و برای شش ماه دوم نرخ ۱۷۴۶تومان در هر کیلو نرخ خرید پیشبینی شده است. فرض شپنا این است که نرخ واقعی نفتا ۹درصد طی ۶ ماه دوم از شش ماه اول بیشتر باشد. (ضریب تبدیل لیتر به کیلو نفتا برای شاراک ۱٫۵ است)

در بودجه شاراک نرخ نفتا شش ماه دوم ۲۲درصد بالاتر از شش ماه اول فرض شده و در بورس انرژی نرخ واقعی نفتای آذر نسبت به خرداد ۴۰درصد رشد کرده است.

قیمت جهانی نفتا نیز از متوسط ۴۵۰-۴۷۰ دلار به محدوده ۶۰۰ دلار طی ماه های اخیر رشد کرده و دلار مرکز مبادلاتی نیز رشد ۱۰درصدی داشته است لذا به نظر می رسد که بواقع شپنا در بودجه خود نرخ نفتا را پایین دیده و نرخ بورس انرژی که نشان می دهد قیمت نفتا از ۱۳۵۰ به ۱۸۵۰ تومان در هر کیلو رشد کرده تا حد زیادی صحیح است.

۲ حالت در گزارش ۹ ماهه شاراک ممکن است:

۱) در صورتی که حاشیه سود پاییز به شدت نسبت به تابستان افت کرده باشد یعنی همانطور که در بالا گفته شد نرخ خوراک ۴۰درصد رشد کرده اما نرخ محصول به آن شدت رشد نکرده و تنها برخی محصولات چنین رشدی داشته اند.

۲) حالت دوم این است که ضریب تبدیل یا ترکیب تولید و فروش تغییر کرده باشد به شکلی که علی رغم رشد بهای تمام شده اما محصولاتی که ارزش افزوده بیشتری دارند، سهم بیشتری در کل سبد محصول داشته باشند.

فاصله بین دلار مبادلاتی و ازاد طی هفته های اخیر رشد کرده که به نفع شرکت است. نفت گران شده اما اولفین ها به آن تناسب رشد نکرده اند. در واقع نمی توان با اطمینان بالایی گفت کدام یک از دو مورد فوق محقق شده و باید منتظر ماند تا گزارش ۹ ماهه و بررسی حاشیه سود پاییز.

تاریخ: ۹۶/۱۰/۲۰
لینک کانال تلگرام
ما را در آپارات دنبال کنید
لینک صفحه اینستاگرام

………………………………………………………………………………………….

درباره شرکت کارگزاری فارابی:

شرکت کارگزاری فارابی، کارگزار رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال ۱۳۷۲ فعالیت عملیاتی خود را در بازار سرمایه آغاز نمود.

این شرکت با هدف ارائه خدمات نوین و جهان تراز به مشتریان، همواره توسعه کمی و کیفی فعالیت هایش را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

در این راستا با هدف توسعه کمی فعالیت ها تعداد ۲۷ شعبه و تالار اخصاصی معاملات توسط این کارگزاری در سراسر کشور راه اندازی گردید.

همچنین این شرکت با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات خود، طرح ریزی و توسعه خدمات نوینی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها میتوان به طراحی و معرفی سامانه معاملات آنلاین فارابیکسو اشاره نمود که با توجه به وضعیت پلت فرم های معاملاتی موجود، در نوع خود محصول منحصر به فردی در بازار ایران محسوب میشود.

این شرکت در حال حاضر با تمرکز بر دو عنصر « نوآوری مبتنی بر فن آوری » و « کیفیت مشتری محور » به عنوان مزیت های رقابتی اصلی خود برآنست تا جایگاه خود را به عنوان نخستین کارگزاری جهان تراز در ایران بیش از پیش تثبیت نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *