سرمايه گذاري توسعه گوهران اميد (گوهران)

#گوهران

شرکت سرمايه گذاري توسعه گوهران اميد که سال مالی آن منتهی به آذر ماه است، توانست در سال مالی منتهی به آذر ۹۵ سود هر سهم را به ۴۹۶ ريال برساند که البته آزادسازی ذخائر یکی از علل این سود با اهمیت است.

در سال مالی منتهی به آذر ۹۶ نیز ۲۴۱ريال سود با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی محقق شد. اینبار نیز بخشی از سود خالص وابسته به آزادسازی ذخائر بوده است.

در سال مالی منتهی به اخیر ۳۰۷میلیارد ريال سود سرمایه گذاری کسب شده است. این سودآوری عمدتا به شرکت های زیر وابسته بوده است:

گسترش نفت و گاز پارسيان ۱۴٫۶ میلیارد ريال
مديريت سرمايه گذاري اميد ۲۲میلیارد ريال
پتروشيمي مبين ۴۲میلیارد ريال
کارت اعتباري ايران کيش ۶۰میلیارد ريال
پتروشيمي جم ۲۹میلیارد ريال

سایر شرکت ها نیز سهم بسیار اندکی از تحقق سود سرمایه گذاری این شرکت داشته اند. نکته مثبت این است که سود خالص تمامی شرکت های مورد اشاره روندی کاملا صعودی دارد.

این شرکت در ابتدای سال ۳۶۷میلیارد ريال ذخیره در حساب ها منظور کرده اما در پایان سال آنرا به ۷۳٫۷ میلیارد ريال کاهش داده است.

همکنون میزان ذخائر اخذ شده ۹۱میلیارد ريال است که نشان می دهد شرکت ۱۷میلیارد ريال ذخیره گرفته است.

گوهران با سرمایه اسمی ۲۰۰میلیارد تومان، ارزش بازار ۱۸۰میلیارد تومان و خالص ارزش دارایی ۲۶۵میلیارد تومانی سود قابل تکرار ۳۶میلیارد تومانی دارد در حالی که ارزش پرتفوی این شرکت حدود ۳۳۵میلیارد تومان است لذا مشاهده می شود که نسبت dps به ارزش بازار پرتفو ۱۱درصد است.

در صورتی که شرکت پرتفوی خود را به سمت سهم های dps محور حرکت دهد و نسبت dps به ارزش بازار پرتفو را بهبود بخشد، این انتظار وجود دارد که به سادگی ۲۵۰ريال سود قابل تکرار ایجاد گردد.

پرتفوی شرکت از سهم های بسیار شناور و قابل معامله تشکیل شده و اصلاح آن کار آسانی است لذا به نظر می رسد که با تغییر مثبتی که در پرتفوی گوهران ایجاد شده، سال ۹۷ سود قابل تکرار شرکت رشد کند.

این سهم در مجمع اخیر ۱۶۰ريال سود تقسیم کرده که به نفع شرکت نیست. تقسیم ۱۰درصد سود خالص و انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی می تواند روند صعودی سودآوری را بسیار هموار کند.
ولید هلالات

تاریخ :۱۳۹۷/۰۲/۰۴

دریافت کد بورسی آنلاین

افتتاح حساب آتی سکه

راهنمای دریافت کد بورسی

کانال ما در کارگزاری فارابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *