معدني‌وصنعتي‌چادرملو (كچاد)

#کچاد

یکی از خوب های صنعت فلزی-معدنی شرکت چادرملو است که طی سال های حضور در بازار سهام توانسته طرح های عظیمی اجرا کند.

این کنسانتره ساز دهه ۸۰ حالا به مالک یک مجتمع فولادی تبدیل شده و خود نیز ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن فولاد را داراست لذا خط تولید کاملی را در اختیار دارد.

چادرملو که ۲۲۴ريال سود داشت به مرور آنرا افزایش داد و نهایتا توانست ۳۵۸ريال سود بسازد. در سال ۹۶ مبلغ فروش ۶۵درصد نسبت به سال ۹۵ رشد کرد و سود خالص نیز ۵۷درصد افزایش یافت.

گندله و کنسانتره سنگ آهن با حاشیه سود ۴۴درصد و ۳۵درصد منجر به تحقق سود در این شرکت می شوند.

بر اساس آمارهای موجود هزینه تولید و فروش یک تن کنسانتره سنگ آهن ۱۴۶ هزار تومان است. این رقم برای گندله و شمش فولاد به ترتیب ۱۹۰هزار تومان و ۱٫۸۷میلیون تومان در هر تن است.

واحد تولید آهن اسفنجی این شرکت نیز در سال ۹۷ به بهره برداری می رسد لذا هزینه تولید فولاد به شدت کاهش خواهد یافت و این واحد از زیان ده بودن به سود دهی میرسد.

واحد ۸۰۰هزار تنی فولاد چادرملو در سال ۹۶ در ظرفیت ۴۵درصد کار کرده است و همین عاملی برای عدم سودآوری واحد فولاد بوده است در حالی که طی سال ۹۷ اسفنجی مازاد هم وجود دارد که به فروش می رسد بنابراین فضای سودآوری چادرملو در سال ۹۷ بسیار متفاوت است سال ۹۶ است و محصولات زیان ده با تولید اندک، به محصولات سودده با تولید انبوه تبدیل می شوند.

سود ناخالص عملیاتی سال ۹۶ در سطح ۱۰۴۵میلیارد تومان محقق شده که حاشیه سود ۳۰درصدی را به نمایش می گذارد. برای سال ۹۷ فرض تحلیلی ما این است که ۴۵۰۰میلیارد تومان فروش، ۱۳۳۴میلیارد تومان سود ناخالص و حاشیه سود ۲۹٫۷درصدی صورت گیرد.

با سودآوری با ثبات ارفع و حذف شدن سود حاصل از فروش دارایی طی سال ۹۷، می توان امیدوار بود که چادرملو بیش از ۴۵۰ريال eps دشت کند.

فراموش نشود که فضای سیاسی-اقتصادی کشورمان و حتی دنیا بسیار متغیر بوده لذا مفروضات به مرور می تواند به شدت تغییر کند.
ولید هلالات

تاریخ : ۱۳۹۷/۰۲/۰۸

بازار سهام بازار سهام بازار سهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *