صبر بازار !

امروز بازار با شرایط خوبی مواجه نبود نه وضعیت خوب نقدینگی را داشت و نه وضعیت هیجان انگیز معاملات و به نظر اوضاع برای فردا نیز تکرار می شود نصف اهالی بازار در سفر هستند و بازار با این وضعیت شرایط خوبی را تجربه نمیکند . باید صبر کرد که بازار از شنبه کار خود را اغاز کند و رسما به چرخه بیاید . البته این روزها حاشیه های بازار نیز زیاد شده است . از صحبت های سیاسی بگیر تا خبرهای مختلف اقتصادی … اما امروز در مورد دو موضوع صحبت میکنیم … ابتدا سراغ یک درد و دل در گزارش بازار برویم …

۲۲ بهمن و تولد ۴۰سالگی انقلاب هم سپری شد …

کیک انقلاب و این جشن ، بسیار بزرگ و شیرین بود. ولی دقت کردید در دهه فجر دولت خیلی کمکی به این بازار نکرد. نمیدانیم، خیلی هم انتظاری نبود ولی به هر حال به بازار سرمایه شبیه بچه سرراهی نگاه میشود، که در این جشن تولد نه ساندویچ الویه به او رسید و در تقسیم کیک هم ته ظرف کیک را کمی جمع کردند در بشقاب بورسی ها گذاشتند تا خالی نباشد… عیبی ندارد گذر این پوست بازهم این طرف ها می افتد ! صبر این سهامداران زیاد است.
و اما در روزهای گذشته چیزی که صفحه اخباررا پر کرده بود یک خبر بود اصلاح ساختار !!

اول گفتند اصلاح ساختار سیاسی است بعد گفته شد خیر این اصلاح اقتصادی است بعد گفته شد بودجه ای است .

به هر حال هر چه هست نشان میدهد وضعیت موجود خوب نیست. این مهم ترین ادبیات مشترک این خبر است وضع موجود خوب نیست که به این اصلاح رسیدیم ولی این اصلاح هر چه باشد بعید است به ضرر بازارتمام شود. یک‌ نکته که فعلا به عنوان اولین تحلیل باید داشت این است که دولت قصد دارد از ظرفیت پول های مردم در طرح های عمرانی استفاده کند به نظر این اولین کار است که رخ میدهد دولت با دست خالی نمیتواند طرح های عمرانی را اجرا گند و هر چه این موضوع قوی تر باشد خبر بهتری برای بازار است . البته توصیه حقیر به عزیزان این است تا اعتماد جلب نشود این موارد ره به جایی نمیرود .

باور کنید میخواهید به هر اقتصاد دان و مالیچی رجوع کنید تقویت بازار سرمایه این امکان را به شما میدهد که با تقویت ابزارهای مالی متعدد به بخش های مختلف کمک‌ کند امیدواریم گوش شنوایی وجود داشته باشد تقویت بازار سرمایه میتواند یکی از مهم ترین اقدامات این اصلاح ساختاری باشد . مورد دوم واژه ای به نام جنگ اقتصادی است به نظر بازی بازار به زودی در این واژه بیشتر خواهد شنید سعی میکنیم در حال حاضر تا روشن شدن قطعی همه چیز کمتر صحبت کنیم ….

و اما یک موضوع دیگر …

امروز خبری را میخواندیم به این شکل که نفت ایران و صادرات ان با افت سنگین‌از ۲.۸ میلیون بشکه در روز به زیر ۱ میلیون‌رسیده است. درست است که دولت با رشد احتمالی دلار در سال بعد به بالای ۱۲ هزار ان را جبران میکند ولی به نظر کار از نیمه دوم سال ۹۸ سخت و سخت تر میشود جایی که فشار تحریم ها روی دوش بودجه سنگین‌تر خواهد شد …این را نوشتیم که یک سناریو را کمی در ذهن شما قلقلک بدهیم مذاکره با امریکا … ببنید اصلا این اتفاق دور نیست شاید در جال حاضر کمی سخت باشد ولی واقعا به جایی برسد که کمی شرایط سخت شود هر چیزی ممکن است…

طرف مقابل هم مبیند با فشار چیزی حاصل نمیشود ممکن است به هر حال توبه کند. در توبه همیشه باز است … حقیقت امر این موضوع را از نظر شخصی اصلا دور نمیبینیم و این اتفاق ممکن است رخ بدهد، حالا نمیخواهیم از همین‌حالا حلوا حلوا بگوییم ولی این را به عنوان یک احتمال در ذهن داشته باشید، با دلاری که دیگر بعید است زیر ۸ بیاید و بهبود شرایط فضای اقتصادی و بازار تقویت میشود .

بتا سهم

#گزارش_بازار

نقدینگی / نقدینگی  / نقدینگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *