گزارش بازار اولین روز از آخرین ماه سال !

اسفند دود کنین چشم نخوره !

امروز چهارشنبه اولین روز اسفند، بازار با تمام وجود هوای بهاری و روزهای خوب را لمس کرد. و با خود سرود سر اومد زمستون را زمزمه میکرد. بازار درست شبیه فرایند طبیعت رفتار کرده و بعد از برگ ریزان کرک و پر ریز پاییز در زمستان خشک شده بود. و با رسیدن بهار کم‌کم در حال شکوفه زدن است. مثبت امروز بازار از این جهت حساس حیاتی و مهم بود که چند شاخصه خاص داشت. اول از همه بعد از دو روز مثبت آن‌هم در چهارشنبه این طور پوزه عرضه‌ها را به خاک مالیدن قدرت بسیاری میخواست.
درست مثل کشتی‌گیری که بعد از چند راند مبارزه خسته و کوفته به جردن باروز امریکایی میخورد و او را هم شکست میدهد! خصوصیت مهم و مثبت بعدی این بود که در سهم‌های بزرگ و بنیادی شاهد این رشد هستیم. و این امیدوارکننده است که کیفیت رشد بازار هم بالاست. البته قیمت‌ها در بازار هم انصافا جذاب شده بود. خرید واقعا ریسکی نداشت. روزهای قبل در مورد جریانهای سودسازی و مطلب نوشتیم.

یادآوری گزارش روز دوشنبه

این مطلب را روز دوشنبه نوشتیم که هنوز تب خرید در بازار داغ نشده بود : « جریان پولی که تا به امروز به نرخ سود ۱۸ تا۲۰% رسیده بود. و انتظارش اعداد بالاتری است ولی محقق نمیشود. سودهای روز شمار به حاشیه رفته و در نهایت وضعیت طوری است که کسب سود ۲۰% در مقابل تورم ۲۶ و ۲۷% کم کم جذابیت خود را از دست میدهد. به نظر بخشی از جریان‌های پولی کم‌کم با مشاهده برخی روندها نظیر نرخ دلار، ارزشگذاری شرکتها و افت اخیر قیمتها ، صورتهای مالی ، گزارشهای ماهانه ، گزارش گمرک گزارش میاندوره‌ای شرکتها ، تحولات بورس کالا و … به این نتیجه میرسد:

اوضاع انقدر هم که فکر میکرد خراب نیست. و از طرفی نرخ‌های سود در دسترس و ریسکهای ان و ارزش زمانی پول و تورم را سبک و سنگین میکنند. و حرکت به سمت بازار کمی بیشتر می‌شود. این موضوع با سرعت نیست که یک شبه رخ دهد و زمان کشنده‌ای را از بازار میگیرد. ولی نتیجه آن روشن است که هرچه بازار جلوتر برود و عملکرد شرکتها روشن‌تر بشود و فضای سودسازی قوی‌تر باشد. گرایش به سمت بازار سرمایه بیشتر میشود …

یک نکته دیگر در مورد فروشنده‌ها بیان میکنیم

که کمی شاید قانع شوند و از فروش در این قیمت‌ها منصرف شوند ببنید در حالی که اکثر دارایی‌ها چندین برابر شده و رشد بالای ۱۰۰% را داشتند بازار سرمایه از این رشد عقب است. و به استناد بسیاری از عزیزان هنوز دلار خود را در بازار نشان نداده . با این روند فعلی دلار و رشد ان به نظر این اثرگذاری خود را بیشتر نشان خواهد داد. و شرایط خوبی را در این مدت خواهیم داشت و می توان به بازار امیدوارتر بود . درواقع این شرایط تورمی به ما میگوید که وقتی همه چیز در حال ضعیف شدن در مقابل دلار است. قطعا سهم نمی تواند درجا بزند و کم‌کم نگاه‌ها به سمت او نیز جلب میشود فقط باید کمی صبور بود …»

در همین رابطه باید گفت صندوق بانکها به نظر باید کمی در بازار بیشتر مشارکت داشته باشند. باور کنید شرایط فعلی و بازدهی بازار میتواند پوشش‌دهنده بخشی از تعهدات آنها باشد. البته روزهای گذشته شایعاتی مطرح بود که انها برای بالا بردن ان ای وی خود هم شده دست به حمایت از بازار و رشد قیمتها میزنند. یعنی نیمچه تزریق نقدینگی خوبی نیز از سمت انها به نظر صورت گرفته که صد البته سراغ سهمهای بنیادی رفته و شک نکنید سود هم خواهند کرد.

مشکلات بازار و روند نزولی آن

اما بعد از این همه حرف موضوع این است که مشکلات بازار و روند نزولی به پایان رسیده و دوره گذار را سپری کردیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت از ۴ زاویه به این موضوع باید نگاه کرد نموداری، خبری، بنیادی و نقدینگی. سعی میکنیم کوتاه بحث کنیم.  در روزهای بعد مفصل‌تر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. ببنید از نظر نموداری اصلاح قیمتی و شرایط انقدر جذاب شده که با یک حرکت می‌شود شرایط خوبی را برای بازار رقم زد. یعنی بازار از نظر نموداری و چارتی اماده رشد است. به خصوص اگر این که از مرز ۱۶۰ با قدرت عبور کند. تازه سیگنالهای جدیدی صادر می شود.

از نظر خبری نیز به نظر بازار در محاصره خبرهای خوب است و جو و شوک منفی خبری را فعلا نداریم. اگر بخواهیم بخش بنیادی را هم کنار این بگذاریم میتوان گفت از دید بنیادی هم از بازارهای جهانی گرفته تا گمرک تا گزارشها و … به سود بازار است. این ۳ عامل فعلا دست در دست هم شرایط را رقم زدند.

انچه ما را مردد میکند با قاطعیت بگوییم وضعیت مطلوب است بحث نقدینگی است . هنوز ورود جریان قوی پول تایید نشده ولی رگه‌های ان در حال مشاهده است به نظر طی روزهای اتی افزایش حجم معاملات میتواند نشانه خوبی برای بهبود باشد و جلب بیشتری از سهامداران قهر کرده را رقم بزند. این موضوع را فعلا همینجا خاتمه میدهیم تا فضای بهتر و دقیقتر ان را روزهای بعد ترسیم نماییم …

نکته آخر

و اما در مورد بازار یک نکته اخر را بگوییم و برویم سراغ اصل مطلب … از این ساعات که با شما صحبت میکنیم گزارشات ماهانه راهی کدال شده و از امروز تا دوشنبه شرکتها زمان دارند گزارشات خود را راهی کدال نمایند. به نظر این گزارشات میتواند در بازی فعلی که بازار به شدت به جذاب شدن احتیاج دارد، کمک شایانی کند. ببنید طرف عرضه هرچه جلوتر میرویم ضعیفتر میشود. به طوریکه از ۱۵ اسفند به بعد تقریبا حقوقی‌‌ها کمی غلاف کرده و حقیقی‌ها نیز در زمین فروش دارایی خیلی حرکت نمیکنند. به نظر پیک فروش سهم توسط حقوقی‌ها ۵ الی ۶ روز کاری دیگر به پایان میرسد از همین رو کاهش فشار فروش و این موج خوب گزارش‌ها میتواند کمی امیدواری بازار را افزایش دهد.

بتا سهم

#گزارش_بازار

نرخ سود / نرخ سود / نرخ سود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *