گزارش بازار شنبه ۲۵ اسفند ۹۷

امروز شنبه در آخرین روزهای سال ۹۷ هستیم که فضای خوبی را در بازار شاهدیم و انصافا هوا هم برای بازار سرمایه بهاری شده است. این هفته ۴ روز کاری دارد که یک روزش رفت و ما ماندیم و ۳ روز کاری دیگر که به نظر افت فشار فروش از امروز به خوبی مشخص بود البته در دقایقی از بازار حجم فروش کم نبود ولی روزهای قبل نیز عنوان شد که این مقدار فروش و این فشار طبیعی است و منطقی است که این چنین باشد و اتفاقا حجم خوب به روند بازار کمک میکند.

از امروز در گزارش های بازار به مرور گذشته می‌پردایم و آنچه در طول سال ۹۷ بر بازار رفته است را کمی خلاصه وار مرور میکنیم. درست شبیه به ادم های تاریخی که خاطرات می نویسند به نظر سفر به گذشته بورس و روزهای قبل یاد اور اتفاقات خاص است وقتی داشتیم متن را می نوشیتیم می دیدیم که چقدر این روزهای اخیر شبیه روزهای فروردین و اردیبهشت بازار بود و به نظر یک اتفاق خوب در انتظار بازار است. می تواند در سال ۹۸ نیز اگر اتفاق بدی رخ ندهد با کمک خبرها و شرایط مثبت به خصوص گزارش های ماهانه وضعیت خوبی را رقم بزند به نظر بازی جالبی را میتوان در سال ۹۸ داشت.

ولی برای این که بیشتر به حال و هوای قبل و قبل تر و بهار سال ۹۷ بازار برسیم مروری برگذشته خواهیم داشت و در این چند روز سعی میکنیم هر روز یک فصل بازار را را هم مرور کنیم … متن را با هم مرور میکنیم ببنیم در بهار چه وضعیتی را داشتیم …

مروری بر گذشته

فرودین ۹۷

ابتدای سال را با خبرهای منفی سیاسی آغاز کردیم… بولتون شده بود همه کاره و بازار کمی میترسید! بازارسرمایه در روزهای ابتدایی به سراغ ابهامات پیش روی سیاسی و پاره شدن احتمالی برجام می رفت. البته آن میانه های راه کمی هم از بازارهای جهانی و رشد دلار انرژی میگرفت ولی ترس در دل او خانه کرده بود. نکته ای که مهم بود این بودکه در فروردین هم گزارش های ماهانه نشانه خوبی برای بازار بود. نرخ سود بالای ۲۱ و ۲۲ % نیز در فروردین در کنار تحولات سیاسی ابهام بازار بود . یک نکته جالب را بگوییم که در بازار فروردین در ابتدای ان دلار ۵۲۰۰ تومان بود و وزن کشی بین خروج ترامپ و رشد دلار بسیار بالا گرفته بود.

اما ۲۱ فروردین روز بسیار خاصی برای بازار بود روزی که دولت ناگهان تصمیم عجیبی گرفت به بخش هایی از گزارش بازار آن مقطع میپردازیم برای مرور خاطرات و درس گرفتن از گذشته نیز جالب است: امروز دولت چنان سیلی از سر بی تدبیری به بازارها زده است که صدای آن گوش فلک را پر کرده نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها را نیز از کار انداخته است و هیچ کسی نرخ نمی دهد.

نمیدانیم این تصمیمات شبانه آن هم به این شکل از کجا بیرون می اید جالب است دولت اینبار دست به بازی خطرناکی زده است با علم به این که می دانست نرخ ۴۹۰۰ هم در بازار مشتری صفی دارد برای جلوگیری از شوک ها نرخ را ۴۲۰۰ گذاشته و تازه حاضر به عرضه کاغذی نیست . این خود یک چراغ به بیرون است که مشکلات ارزی گریبان کشور را گرفته است حالا ما هر چه قدر بگوییم ذخایر داریم و منابع ما غنی است .واقعا صادر کننده ها باید دلار ۴۲۰۰ را در اختیار دولت قرار دهند !!

باور کنید خود دولت هم شاید الان نداند که چه میخواهند بکند فعلا فقط به این نتیجه رسیده نرخ ۴۲۰۰ باشد و دلار کاغذی هم ندهد واقعا دولت چطور به عدد ۴۲۰۰ رسید و حالا چطور میخواهد بازی را ادامه دهد بارها و بارها این اشتباهات تکرار شده شاید اگر دلار را به بازار می سپردند در جایی مثلا ۶۰۰۰ ویا کمتر متعادل میشد ولی واقعا حالا همه چیز از کنترل خارج شده . ولی فعلا بلاکش همه این اتفاقات بازار سرمایه است که واقعا حق هم دارد.

بازهم این بازار است که قربانی می شود فروردین را در روز اخر این طور نوشتیم که تمام کرد : یکی از تلخ ترین فروردین های اخیر را شاهد بودیم جایی که در یک رینگ بورس در برخی ساعات ۲ به یک بازار را زیر مشت و لگد گرفته بودند و داور هم فقط برای ما ارزوی خوشبختی میکرد !!از یک سو دولت میزد با بحث دلار و در سوی دیگر دنیای سیاست یکی از ترامپ میخورد و یکی از اروپایی ها و یکی سوریه و … واقعا فروردین سختی بود امیدواریم سالی که نکوست بهارش را حداقل برای ما فاکتور بگیرند بقیه اش را حساب کنند! وای به ان بهاری که فروردینش این طور باشد …

این نشان میدهد چقدر فروردین سختی را داشتیم امیدواریم فروردین امسال این طور نباشد ولی واقعا فضا بسیار سختی را در فروردین سپری کردیم.

اردیبهشت ۹۷

در مورد اردیبهشت یکی از پر خبرترین اردیبهشت های بازار بود. ولی بازار در اوایل اردیبهشت از یک سو در رشد دلار کمی خوشحال و در سوگ دلار ۴۲۰۰ اجباری و تحرکات ترامپ دلگیر بود بازار تا قبل از ۲۲ اردیبهشت خیلی دست به خرید و فروش نمیزد.

تا شب برجام رسید ترامپ عصبانی فقط فحش نداد و برجام را پاره کرد بازار در بهت فرو رفته بود و منفی شد ولی بعد رفته رفته فضا بهتر شد و در اواخر اردیبهشت و روزهای اخر فضا کمی بهتر شد و بازار به گزارش های ۱۲ ماهه و دلار و گزارش های دیگر دل بسته بود ولی در مجموع بازهم بازار در اخر اردیبهشت از ته دل گلایه و قصه داشت و با پاره شدن برجام و ابهامات تلخ ارزی ۴۲۰۰ و دلار ازاد فضا سخت شده بود . در واقع اردیبهشت و فروردین یکی از سخت ترین روزهای بازار بود که در مجموع نشان میداد بهار خیلی خوب اغاز نشده است.

خرداد ۹۷

در خرداد وضعیت کمی داغ تر بود دیگر برجام پاره شده بود و فضا بیشتر حول محور دلار میچرخید . در خرداد یک بدشانسی وجود داشت و ۱۶ روز کاری بیشتر در خرداد وجود نداشت که برخی از انها نیز بین تعطیلات قرار گرفته بود . ولی از ابتدا در نرخ دلار شرایط خاص بود و همه با هم میگفتند اختلاف بین دلار ۴۲۰۰ و دلار بازار پتانسیل بازار است
در روزهای ابتدایی خرداد کدال دوباره شرایط خوبی را رقم زده بود و از سوی دیگر قیمت ها نیز بسیار خاص و جذاب شده بودند ولی دل و جرات خرید نبود گزارش ها جالب و قیمت ها جذاب است ولی هنوز انچه بازار دنبالش است تحولات خاص و مثبت تری است دلار در این روزها به ۶۵۰۰ نزدیک شده بود و بازهم تاکید دولت روی ۴۲۰۰ بود . کم کم بوی گند دلار ۴۲۰۰ در می آید.

ثبت سفارش ۲۱ میلیارد دلاری برای دلار ۴۲۰۰ نشان میدهد این نرخ پایدار نیست و همزمان با رسیدن گزارش های خوب و کدال و فصل مجامع بازار کم کم آغاز میکند کمی امیدوار باشد و خرید کند … نکته دیگر این است که بازار می بیند همه چیز در بازار بیرون رشد کرده همه چیز!! ولی هنوز بازار سرمایه اثرات دلار را نگرفته است.

تمام دلخوشی بازار همان حذف دلار ۴۲۰۰ بود. در روزهای اخر خرداد در بخشی از گزارش بازار می آید: در بازار شایعاتی مبنی بر راه اندازی ارز سامانه نیما با دلار ۴۸۰۰ وجود دارد. ببنید بازارها به هم ریخته تقریبا همه اقتصاد دان ها و بازرگانان از نرخ ۴۲۰۰ انتقاد دارند و معتقدند این موضوع و اختلاف جدی نرخ با نرخ واقعی باعث فزونی واردات و از سوی دیگر اتمام منابع ارزی می شود که منطقی نیست حتی شنیده می شود حواله های بورس کالا با نرخ هایی بالاتر که مبنای دلار ۶۰۰۰ تومانی است خرید و فروش میشود.

به نظر دولت تا جایی به این بازی مسخره که بیشتر ژست است ادامه میدهد که هر چه قدر عقلانیت بیشتری داشته باشد سریعتر این نرخ را تغییر میدهد به نظر این تنها برگ برنده بازار است که طی این مدت ریسک سیاسی وخیمی را که در پیش روی بازار است پوشش میدهد.

در روزهای اخر خرداد دلار ۷۰۰۰ تومانی را داریم و بازار کمی بهتر است و زمزمه تحولات مثبت و روزهای خوب بورس کالا به خوبی مشخص است . چقدر جالب است روز ۲۷ خرداد شاخص از مرز ۱۰۰ هزار واحد عبور میکند با حجم هم عبور میکند و حجم به ۱۰۰۰ میلیارد میرسد . این درست جایی بود که دولت پذیرفت ۳۰% ارز پتروشیمی ها آزاد باشد و این جرقه رشد بازار شد . درست شبیه همین روزهایی هستیم که در ان قرار داریم ولی به هر حال شاخص در مرز ۱۱۰ هزار واحد خرداد را تمام کرد و در واقع نیمه دوم بهتری را داشت.

بهار در فروردین و اردیبهشت بسیار خرد کننده بود و در خردا درنیمه اولش خیلی جالب نبود و در نیمه دوم خرداد فضا به طور کلی برای بازار تغییر کرد تا به استقبال تابستانی داغ برود
این بخش اول فصل بهار بود …

سرانجام

به هر حال بازار در سال ۹۷ روزهای سخت و شیرین زیادی داشته و حالا خوشحالیم که در روزهای پایانی سال ۹۷ بازار طوری رفتار میکند که خستگی و تلخی آن تا حدودی از ذهن سهامداران در حال پاک شدن است خوشحالیم که این روزها بازار مثبت است و البته مثبت این روزها علاوه بر این که نشان از حقانیت و منطقی بودن و ارزشمند بودن بازار دارد به نوعی یک نکته دیگر را نیز یادآوری میکند که از نظر نموداری بازارسرمایه از آن قفسی که برای خود پیچیده بود خارج شد. به نظر هم خبرهای بنیادی و هم وضعیت نموداری اتفاق خوبی را برای بازار رقم می زند.

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *