طاقت آورد و مرد بود !

امروز بازار مدام با خود زمزمه میکرد اما تو کوه درد باش طاقت بیار و مرد باش و انصافا و حقا امروز خوب مقاومت کرد . تصور کنید بازار امروز همزمان داشت با دو حریف بد بدن و سرخست سیاسی کشتی میگرفت . ابتدای بازار جو خبر دیروز را داشت خنثی میکرد و در ادامه خبر هسته ای کمی دل نگرانی هایی را در مورد برجام رقم زد که باعث این رویداد شدت گرفتن عرضه ها در دقایقی از بازار بود ولی بازهم هر طور شده کنترل شد.

انصافا باید به بازار خسته نباشید گفت در نقاط مقاومت خود این طور معامله می شود یک هنر است و البته امروز یک بیگ لایک خوب هم به کشور های تحریم کننده نشان داد که بله بازار مثبت است !!

جدال عرضه و تقاضا

اما در بازار امروز جدال عرضه و تقاضا بسیار چشم گیر و دیدنی بود و امروز در واقع یک نقطه عطف در بازار به شمارمیرفت از این بابت میگوییم نقطه عطف که یک جدال واقعی در جریان بود. درست شبیه مسابقه های فوتبال آسیا که تیم ایران در مرحله مقدماتی خیلی درگیر نشد و محک نخورد تا به مرحله بالاتری آمد و با حریفان قوی تر سرشاخ شد و محک جدی خورد …

بازار امروز دقیقا  آن حس را داشت و بعد از گذر از اسفند و روزهای نیمه تعطیل امروز یک محک جدی را در مقابل سیل عرضه ها در پیش داشت آن طرف میدان جریانی ایستاده بود که از یک سو میگفت بازار در نقاط مقاومت نموداری است از نظر بنیادی خبرها به خصوص گزارش ها تمام شده و از نظر سیاسی نیز بازار با این شوک ها مواجه است و دکمه فروش را می زد و در طرف دیگر چشم انداز خاص سود شرکت ها ، نرخ دلار ، بازارهای جهانی و نقدینگی حاضردر بازار صف آرایی کرده بودند و دکمه خرید را می زدند تا در نهایت برنده این جدال پایاپای امروز طرف خریدار باشد.

خیلی مهم بود که امروز بازار با وضعیت مثبتی به کار خود پایان دهد و البته تا حدودی هم حیثیتی بود ولی به نظر حتی اگر در این مدت تا انتشار گزارش ها بازار دل دل هم کند بازهم جای امیدواری است حجم بازار چند وقتی است از کرختی و بی رمقی فاصله گرفته و به نظر اتفاقات خوبی را دارد.

دیروز در مورد عقب ماندگی برخی سهم ها نوشتیم همین قاعده را در مورد بازارها باید بیان کرد هنوز بازار سرمایه از بسیاری از بازارها و دارایی ها عقب است و همین می تواند عاملی برای رونق بازار باشد .

و اما یک موضوع مهم را امروز بررسی میکنیم …

اهمیت گزارش های مالی در این مقطع بسیار روشن و مشخص است برای درک درست از آن ، دیروز و امروز وضعیت شیران را ببنید که چطور با یک اطلاعیه از ۴ منفی به مثبت و صف خرید می رود به نظر بازار در روزها و هفته های آتی به این اتفاقات احتیاج زیادی دارد ولی در مجموع اگر بخواهیم کمی میان مدت تر بازار را ببنیم به نظر طی ۱۳ روز کاری پیش رو که تا نیمه اردیبهشت می شود ما چند رویداد مهم را داریم اولین و مهم ترین آن را باید بحث تحریم و تمدید معافیت نفتی دانست که از دیدما این اتفاق رخ میدهد و خبرخوبی برای بازار است.

انتشار گزارش ماهانه فروردین خبرخوبی نیست چرا چون طبق روال اکثر شرکت ها در فروردین با نیمی از ظریفت کار کردند ولی ما یک روند و اتفاقات خوب و مثبت را در پی انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها می بینیم از همین رو معتقدیم حتی بر فرض این که بازار با این حوادث و رخداد ها در نقطه مقاومت خود کمی زمین گیر شود در نیمه دوم اردیبهشت وضعیت طوری خواهد بود که با این گزارش ها از مرزهای مقاومت پیش رو به راحتی عبور کند.

سرانجام

روزهای پیش رو روزهای مهمی است و البته پر خبر به نظر بازار باید خود را برای تلاطم های پی در پی آماده کند امیدواریم بیشتر صعود باشد تا نزول ولی به هر شکل فراموش نکنید چند گام دیگر به سقف تاریخی بازار می رسیم که گذر از آن به ابرخبرهای مثبت نیاز دارد و شاید تحولات ارزی بتواند بخشی از آن باشد. این روزها ‌زمزمه‌هایی شنیده می شود که به زودی بساط ارز ۴۲۰۰ هم جمع می شود و یک نرخ و یک بازار وجود خواهد داشت.

نمیخواهیم بیش از اندازه خوش بین یا داستان پرداز باشیم ولی قبل از صعود قبلی بازار نیز که البته محرک ان نرخ ارز بود حجم های بازار قوی و بازار پر حجم شد و سپس خبرهای ارزی رسید این اتفاق از نیمه های اسفند در حال وقوع است و ممکن است بازهم میگوییم فقط ممکن است برخی از پشت پرده تصمیمات پیش رو اطلاع داشته و این پول به اصطلاح هوشمند !! در بازار حاضر شده باشد امیدواریم این طور باشد و ما خوش بین باشیم …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *