بورس کالا

کلید واژه های شیرین

امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین یکی از خاص ترین و شاید بهترین روز هفته اول کاری ما بود بهترین روز از چند نظر میگوییم اول از همه این که انتظار این رشد را در بازار نداشتیم و درست در بزنگاهی خاص و حساس این رشد محقق شدو از سوی دیگر واقعا یکی از بهترین روزهای بازار بود چرا که اکثر سهم های بزرگ و بنیادی بازار با رشد مواجه بودند در یک کلام هم جریان نقدینگی و هم جریان بنیادی بازار وضعیت خوبی را داشت.

ببنید امروز اجازه بدهید کمی با هم راحت باشیم و حرف خودمان را بزنیم و انچه در دل و فکر ماست بیان کنیم.

قبل از هر چیز ابتدای بیان دیدگاهی که میخواهیم بحث کنیم بحث کوتاه مدت تری است و بحث میان مدت و بلند مدت تر را به زمان دیگری موکول میکنیم بازار در میان مدت همچنان بازاری جذاب و بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است ببنید دوباره داریم حکایت مار گزیده ای میشویم که از زخم قبلی هنوز درس نگرفتیم و دوباره داریم به چالش جدیدی می افتیم. ببنید بحث ما به هیچ وجه نفی و رد کردن بازار نیست به هیچ وجه فقط کمی از سرعت بازار نگران هستیم به یاد داشته باشید این گزارش بازارها همان گزارش هایی است که در دی و بهمن در همین گزارش ها چارت می انداخت که برادر اقای مدیر پرتفوی قیمت ها منطقی است ریسکی ندارد بخر و حالا …

ببنید از یک سو شرایط بنیادی بازار در موضع خوبی قرار دارد. گزارش خوبی رادر شرکت ها داریم اصلاح قیمت ها را داشتیم و قیمت ها نیز جذاب شد جریان پول روشن شدو از همه مهم تر شایعه ای امروز در بازار پیچید که عمده دلیل رشد بازار را آن میدانند یعنی شایعه حذف دلار ۴۲۰۰ که این حرف ها و صحبت ها همه را یاد دوره قبل می اندازد و با این شرایط دل به دریا می زنند امروز قطعا رشد برخی سهم های ریز و درشت بازار از همین بابت بود البته تحولات بورس کالا نیز موثر بوده و فضا در این شرکت ها نیز صعودی بود.

دلار ، بورس کالا ، تورم ، نقدینگی و کلید واژه های شیرین دیگر باعث شد تا تکه های پازل انقدر قشنگ کنار هم چیده شود تا همه خوشحال باشند .

اما … اما گاهی وقت ها سرعت رشد بازار از یک عدد مجاز فراتر می رود آن هم در یک مقطع حساس! ببنید تصور کنید در نزدیکی یک پیچ در جاده چالوس هستید و احتیاط و سرعت. افت شتاب کاملا باید رعایت شود ولی می بینیم این ماشین در این دقایق حتی در این پیچ خطرناک با سرعت بالایی در حال حرکت است سرعتی که کمی نگران کننده است میدانیم الا نه در حال غر زدن و خدای نکرده فحش دادن هستید ولی بار قبل را به یا دارید در یک چشم به هم زدن همه جیز به هم ریخت به نظر نه این که بگوییم این رفتار در حال حاضر تکرار می شود خیر.

ولی در شرایطی که بازار رشد کرده قیمت ها بالا آمده شاخص در نقطه مقاومت و خلاصه همه چیز در شرایط ویژه ای است میگوییم کمی احتیاط کنید فقط کمی … سراغ هر سهمی نروید به خصوص آنها که طی مدت اخیر بی وقفه ۴۰ تا۵۰% رشد کده اند.

نمیدانیم فقط حس خود را می گوییم و معتقدیم باید کمی مراقب باشیم امروز از این رشد خوشال شدیم ولی پس ذهن ما مدام به نقاط فروش فکر میکردیم نمیخواهیم بد بین باشیم و یا فاز منفی بدهیم فقط میگوییم کمی حواس جمع باشیم کمی به شرایط و قیمت ها فکر کنیم . هنوز هم معتقدیم بازار ۳ برگ برنده بزرگ دارد یکی تمدید معافیت های نفتی ، دیگری گزارش های ۱۲ ماهه و سومی دلار که به زودی تحرکات جدید در ان آغاز می شود و بحث یکسان سازی مطرح خواهد شد .

فقط و فقط بحث ما این است به قول قمار بازها آس بری نشود و برگ های برنده در بهترین مقاطع راهی بازار شود . همین…

نکته آخر

اما یک نکته در مورد اتفاق مهم بازار یعنی دلار بگوییم در مورد دلار زمزمه ها در مورد نرخ ارز یکسان سازی و حذف ۴۲۰۰ بسیار جدی شده است ببنید ان طور که پیدا و پنهان سیاست های ارزی نشان میدهد دولت به خوبی واقف به محدودیت های دلاری است اتفاقا همین امروز سالگرد اعلام دلار ۴۲۰۰ است و امروز دولت به این نتیجه رسیده سالی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می شود و این باید به نوعی به افراد مستقیم داده شود البته لازمه ان شناختن نرخ ارز رسمی و واقعی است و بهتر است خیلی دنبال بازی های جدید و نرخ های جدید نگردد.

این یکی از برگ های برنده بازاراست که سال قبل اتفاق خوبی را رقم زد و امیدواریم امسال نیز این رویداد رخ دهد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *