روز تولد ریسک ها!

امروز دوشنبه بازار بعد از یک تعطیلات فاز خوبی را قبل از شروع بازار گرفته بود که ناگهان در نیمه های شب و از دل این تاریکی شب ریسک جدیدی برای بازار متولد شد. ریسکی که انصافا و حقا بازار تا به امروز خیلی روی ان فکر نمیکرد و ان را به عنوان ریسک حساب نمیکرد و اصلا فکر میکرد مطابق انتظار تمدید می شود ولی نشد آن طور که باید میشد و این خبر ریسک بازار را درست بعد از آن توفان مثبت افزایش داد. آن هم درست در مقطع نمایشگاه بورس!

بازار روی تمدید معافیت تحریم ها حساب کرده بود ولی ناگهان خبررسید که خبری از معافیت نیست و قرار است قطعی تحریم ها اجرا شود. همین موضوع باعث شدتا امروز بازار زیر بار فشار عرضه جدی قرار گیرد و البته در این فشار بارها بازار تست شد و خرید و فروش شد. بازار درست شبیه بازی فوتبال هیجانی شده بود. ابتدا خریداران یک گل زدند و کار مثبت آغاز شد هنوز ۲ دقیقه نگذشته بود که فروشندگان با تمام قوا حمله کردند و یک گل را جبران کردند و روحیه گرفتند تا توپ را وسط زمین کاشتند دوباره این فروشندگان بودند که گل زدند و بازار حسابی پر عرضه شد.

این بار نوبت خریداران بود در نیمه های بازار بود که خریداران گل کاشتند و چند بار پشت سر هم موفق به گل زدنی شدند. تقریبا تا ساعت ۱۲ بود که خریداران جلوتر بودند ولی دوباره این فشار فروش بود که بازی را مساوی کرد و در نهایت در دقایق پایانی با هزار حرف و حدیث فروشندگان یک گل دیگر زدند تا بازار موقتا به سود فروشنده ها تمام شود و در یک بازی پا به پا فعلا فروشندگان کمی دست بالاتر باشند.

نفت و صادرات آن

در مورد بحث نفت و صفر شدن صادرات نفت سعی میکنیم روزهای بعد مفصل تر صحبت کنیم ولی به نظر این موضوع خود را تا حدودی در نرخ دلار نشان میدهد و البته بی شک در بازار موثر است هیچ کسی نمیتواند ادعا کند که این تصمیم در بازار ما بی تاثیر است خیر اثر دارد البته اثرات ان در میان مدت خود را نشان میدهد ولی وقتی درامد های کشور محدود شود این موضوع که دولت به سمت درامد زایی از سایر موارد گرایش پیدا میکند افزایش خواهد یافت . ولی یک نکته دیگر هم وجود دارد و ان نرخ دلار است .

یکی از دلایل فروش های آبشاری امروز را باید در ترس و سود بودن برخی سهامداران دانست. ببینید بازار فضای عجیبی را تجربه میکند همه حتی فروشنده های امروز به بازار امیدوار هستند ولی ترس از اصلاح سنگین از یک سو و در سود خوب بودن طی مدت کوتاه از سوی دیگر باعث شد فشار فروش بالایی را امروز در بازار تجربه کنیم.

بی شک البته این موج میتواند خنثی شود اگر دو اتفاق رخ دهد اتفاق اول جریان پول است که به نظر به خوبی نقش خود را اخیرا ایفا کرده و اتفاق دوم بدل آن چیزی است که امروز بازار خورد و حالا باید به بازار بزنند. یعنی اخبار خوب و اتفاقات خوب که بتواند جو بازار را بهبود بخشد. ببنید همین الان که مینویسیم پمپو آمد و هر چه درتوان داشت گذاشت و اجرا کرد و رفت حالا برای این که این خبر بدلش ایجاد شود باید یک خبرخوب به بازار داده شود این اتفاق می تواند یک رخداد خوب را رقم بزند و به نظر راه نجات بازار ازاین شرایط است.

چه خواهد شد؟

اما باید با خود فرض کنیم این اتفاق رخ نمیدهد و بازار هم حسابی تلخ و آشفته واکنش نشان میدهد بازار چه خواهد شد؟! بسیاری از خود میپرسند بازار به روزهای شبیه مهر تبدیل می شود ؟معتقدیم خیر این طور نیست بازار در این مسیری که در پیش گرفته اگر هم اصلاح کند این اصلاح فرصت خوبی برای بازسازی مجدد است و از همین رو معتقدیم اگر سهم خوبی را شکار کردید و بنیادی است خیلی نباید نگران بود.

در بدترین حالت بازار ۵ الی ۶ روز کاری منفی و یا شاید و پر حجم حرکت میکند ولی رفته رفته بازار به برگشت فکر خواهد کرد. از دید ما در بدترین حالت ۵ الی ۶ روز کاری این اصلاح طول میکشد و در بهترین حالت همین فردا بازار را از منفی به مثبت می برند و بازار این رویداد سیاسی را نیز فراموش میکند .

دقت کنید یک باردیگر بحث میکنیم و بیان میکنیم در این مقطع خاص بازار به شدت به خبرها نیاز دارد و برای گذر از این بحران به این گونه خبرها احتیاج خواهد داشت . این خبرها می تواند گزارش های ماهانه و یا ۱۲ ماهه و یا بازار ارزی باشد که به بازار کمک نماید .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *