پاتک نفتی …

امروز بازار جدال ۳گانه زیبایی را داشت در یک سو خبرهای سیاسی مثبت ذهن بازار را قلقلک میداد که بیشتر بحث خواهیم کرد در سوی دیگر گزارش های بسیار خوب و مثبت ماهانه و ۱۲ ماهه را داشتیم و در نهایت افت بازارهای جهانی که ترس این افت دو عامل مثبت دیگر را حسابی زمین گیر کرده و آنها را به گوشه رینگ برده بود البته بازهم تاکید میکنم در دقایق اول شاید فشار فروش بیشتر بود ولی رفته رفته بهبود داشت .

به هر حال بازار سرمایه کار خود را با توفانی از خبرها و رویدادها آغاز کرد و بیش از هر زمان دیگری نگران بود. ترس بازارهای جهانی ذهن او را مشغول کرده و امروز اینترس باعث شد تا نیم ساعت اول بازار تقریبا فشار فروش قوی را داشته باشد . ترس اتفاق بدی است ولی بدتر از ترس بی تدبیری و بی تحلیلی است .

بدتر از ترس هیجان زدگی در فروش است . بازار در این چند روز یکی از بهترین مقاطع خود در گزارش های ماهانه و ۱۲ ماهه را پشت سرگذاشت.

خبرهای خوب دیگری نظیر رشد قیمت دلار نیما تا ۱۱۳۰۰ و ۱۱۲۰۰ را دریافت کرد ولی با یک افت نفت حسابی به هم ریخت و امروز برای دقایقی کار را بسیار پر عرضه آغاز کرد .

ترس از گسترده شدن جنگ تجاری و ریزش قیمت ها آن هم درست در مقطع سقف قبلی

باعث شده بود برخی امروز حسابی ترسیده و این رفتار را داشته باشند و بازهم میگوییم بیشتر ترس عاملی بود که امروز بازار را گرفتار خود کرد ولی میتوان گفت زهر شاخص امروز تا حدودی گرفته شد. بازار طی این چند روز تعطیلی پیش رو کمتر ریسک میکند و میخواهد تحولات سیاسی و اقتصادی و جهانی را دنبال کند و به نظر اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و کمی قیمت ها بهتر شود بعد از تعطیلات فضای بازار بسیار قوی تر خواهد بود.

اما یک نکته …

ببنید برخی عزیزان امروز از ریزش نفت خوشحال بودند و مثلا این طرز تفکر را غالب میدانند که اگر سهم دلاری رشد نکند و یا بریزد بقیه بازار رشد خواهد کرد !

ببنید شاید این طرز فکر در بازار برای کوتاه مدت و مقطعی نگاه کردن بد نباشد ولی با دید میان مدت افت نفت و افت درامد های دولت همچون بیماری کم خونی به جان بازار می افتد و آرام آرام این کم خونی بازار را بیحال تر و مریض تر خواهد کرد حقوقی که نتواند سهم پتروشیمی خود را خوب فروشد سراغ بقیه می آید .

بازهم میگوییم این طرز فکر و دیدگاه برای کوتاه مدت شاید جواب بدهد ولی در میان مدت افت نفت به ضرر بازارخواهد بود البته این اتفاقی که رخ داده افت سنگین نیست شاید یک اصلاح موقت باشد بیشک روزها و هفته های بعد ابعاد ان مشخص تر می شود البته به نظر اولین نیتجه این افت نفت این است که دولت در افت دلار کمی تردید میکند و با شتاب روزهای قبل دلار را به سرازیری هل نمیدهد .

و اما این روز تحولات سیاسی بخش مهمی از بازارماشده است و ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است

رهبری هم صحبت کردند ومذاکره تا حدودی رد شد که البته استنباط ما این است که تاکید شد روی مسائل ناموسی صحبت نمیکنیم ولی باقی شاید بحث شود یعنی روی موشک و منطقه ای حرفی نداریم و مذاکره نمی شود بحث و چانه زنی احتمالی روی برجام صورت میگیرد . ظریف هم سیگنال قوی را برای طرف مقابل صادر کرد .

او گفت آمریکا یک روز تند و یک روز مثبت صحبت می کند؛ معیار ما عمل استما با دولت آمریکا مذاکره کردیم اما آنها تعهداتشان را اجرایی نکردندآمریکا؛ اول برادری اش را ثابت کند. از ان طرف طرف امریکایی هم یکی به نعل میزند و یکی به میخ لفظی دوباره تهدید میکندولی از ان طرف تحریم پتروشیمی را به تعویق می اندازد …

اما به نظر شاه بیت فصل سیاسی بازار دو رویداد است اولی رویداد مهم سخنرانی رهبری در ارتحال امام و دیگری سفر نخست وزیر ژاپن است که این دو رویداد می تواند حداقل ارامش و شفافیت را در فضای سیاسی برقرار کند و بسیاری از ابعاد ان را روشن نماید ولی چیزی که از نظر شخصی به ان اعتقاد داریم این است که فضای جنگ به طور کلی فراموش شده و مذاکره و تعامل جای ان را گرفته و در سوی دیگر تحرکات بازار سکه و ارز به خوبی نشان میدهد جریان فروش دراین بازار قوی تر از قبل شده . این بازار همیشه سنس قوی تری را در مقاطع حساس نسبت به بازار سرمایه دارد …

و حرف آخر … در بازار چه کنیم …

ببنید فرض کنید شرکتی کالایی را میفروخت ۱۰۰ دلار و دلار ان را با ۹هزار تومان تسعیر میکرد درواقع ریالی ان میشد ۹۰۰ هزار تومان در حال حاضر آن کالا فروخته می شود ۸۵ دلار ولی دلار ان شده ۱۱هزار تومان یعنی ۹۳۵ هزار تومان !

ببنید این موارد است که باید دقیق تر دیده شود اثرات دلار نیمایی و تحولات بورس کالا و گمرک مواردی است که باید در نظر داشت تا وقتی این ۳ عامل خوب پیش میرود و شرایط مهیاست و خود را در گزارش های ماهانه نشان میدهد نگرانی های فعلی بیشتر نگرانی های مقطعی است مگر افت های جهانی دامنه دار تر شوند البته در ۲ روز باقی مانده قبل از تعطیلات خیلی نمی شود به بازار دل بست بازار با فشار عرضه مواجه می شود و این طبیعی است و فقط باید امیدوار بود فضا بعد از تحولات و تعطیلات بهتر دنبال شود .

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *