در ماههای اخیر شاخص کل بورس اوراق بهادار با محرک افزایش نرخ دلار در مدار رشد قرار گرفته است و تا اخرین روز هفته گذشته توانست این رشد را حفظ کند و به سطح بی سابقه ۲۴۸۵۷۷ واحد برسد. همبستگی شاخص کل و قیمت دلار در نمودار اول کاملا مشهود است.

اما این رفتار از ۱۹ اردیبهشت ماه با رسیدن دلار آزاد به محدوده ۱۵۶۰۰ تومان تغییر کرده است به کادر قرمز رنگ توجه کنید از این تاریخ به بعد قیمت دلار یک رالی نزولی را شروع کرده و با افت نزدیک به ۱۶ درصدی به ۱۳۱۴۰ تومان در تاریخ ششم تیر ماه رسیده است .

این در حالی است که در همین بازه از ۱۸ اردیبهشت شاخص کل از محدوده ۲۱۱۳۴۴ واحد با یک رشد ۱۷٫۶ درصدی به ۲۴۸۵۷۷ واحد در روز پنجم تیر رسیده است. که نشان از بازدهی بیشتر بورس اوراق بهادار نسبت به دلار در این مدت دارد. که البته از همین تاریخ تقریبا این دلار نیما بود که خود را به دلار ازاد نزدیک کرده و به نظر بازار نیم نگاه قوی به این رشد داشته است .

اما این روند و بازدهی تا کجا می تواند ادامه داشته باشد؟

تصویر دوم شاخص دلاری بورس اوراق بهادار را نشان میدهد همانطور که مشاهده می کنید کف این برابری در محدوده ۱۰ واحد در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ قرار داشته بعد از ان این شاخص همواره در مدار رشد قرار داشته و اکنون در محدوده ۱۸٫۹۱ قرار گرفته است. در نمودار این شاخص دو سطح مهم ۲۲ و ۲۳٫۵ واحد قرار دارد. با توجه به سرعت رشد اخرین موج شکل گرفته در این نمودار رسیدن به این دو سطح دور از ذهن نیست.

اما چرا این دو سطح مهم هستند و چه پیامی را میرسانند؟

سطح ۲۲ واحد PRZ الگوی هارمونیک خفاش است که می تواند ترمز این رالی بکشد و سطح ۲۳٫۵ واحد مقاومت مستحکمی است که این شاخص در دو برخورد خود در سمت چپ نمودار نتوانسته از ان فراتر برود و شاخص تغییر مسیر داده است.
پس در این دو سطح احتمال اینکه شتاب تغییرات به نفع قیمت دلار بچرخد بسیار بالا خواهد بود و یا ممکن است سرعت شاخص کل کمی کاهش داشته باشد .

جمع بندی :

مادامیکه شاخص کل دلاری به مقاومتهای خود در سطح ۲۲ و ۲۳٫۵ واحد نرسیده باشد انتظار میرود تغییرات مثبت شاخص کل به دلار بیشتر بوده و یا تغییرات منفی قیمت دلار نسبت به شاخص کل بیشتر باشد.
اما در این سطوح احتمال تغییر این رفتار قوت خواهد گرفت.
همچنین شکست این سطوح اتفاقات جدیدی را در شاخص کل رقم خواهد زد.
اما بهتر است در این سطوح به شدت احتیاط کرد چرا که احتمال توقف و افت شاخص کل به شدت بالا خواهد برد.

به نظر با فرض در نظر گرفتن دلار ۱۲۵۰۰ برای میانگین های پیش رو و وضعیت بازار و خبرهای نسبتا مثبت و گزارش های ۳ ماهه پیش روی مناسب می شود اعداد حوالی ۲۹۰ هزار واحد را به عنوان مقاومت جدی شاخص کل در مقایسه با شاخص دلار ذکر کرد. در واقع با در نظر گرفتن مفروضات فوق و شاخص فعلی اگر دلار طی هفته های آتی در ۱۲۵۰۰ به عنوان کف تاریخی و نقاطی که پیش تر به آن واکنش داده تثبیت شود به نظر این شاخص کل خواهد بود که مسیر حوالی ۲۹۰ هزار را طی کرده تا به مقاومت ذکر شده برسد . البته بدیهی است تغییرات شاخص کل و دلار در سناریوهای مختلف هر یک از این دو عامل می تواند اهداف مختلفی را برای شاخص رقم بزند.

تحلیل : مجید حصاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *