۱- وزارنه خزانه داری آمریکا، بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی را تحت دستورالعمل شماره ۱۳۲۲۴ به فهرست حامیان مالی تروریسم اضافه کرد. این دو تحریم بودند اما وقتی در لیست حامیان تروریسم باشند، مشمول تحریم ثانویه می شوند به عبارتی اگر شرکتی با تامین مالی بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی، به یک شرکت قطعات، تکنولوژی یا مواد خام بفروشد، مشمول تحریم های آمریکا می شود. آمریکا با این کار تامین مالی پروژه در ایران را هدف گرفت و هرچند بانک مرکزی پیشتر تحریم بود اما مشمول دستورالعمل ۱۳۲۲۴ نبود. تحت این شرایط بانک مرکزی روسیه و سیستم اینستکس اگر با ایران توافقنامه ای منعقد کنند، مشمول تحریم سیستم خزانه داری آمریکا قرار می گیرند لذا بحث معافیت نفتی به ایران و راه اندازی سیستم اینستکس با این تحریم منتفی است.

۲- حوثی ها به عربستان گفته اند که به صورت یک طرفه حمله به این کشور و تاسیسات آنرا متوقف نموده اند. با این حال ائتلاف روز پنجشنبه مواضع حوثی ها را که عمدتا انبار مهمات بود، هدف قرار داده است.

۳- کارشناسان سازمان ملل و چند کشور اروپایی به عربستان رفته اند. آن ها در حال بررسی شواهد هستند اما یک مقام اروپایی می گوید، حمله توسط حوثی ها انجام نشده است.

۴-نتانیاهو سفر خود به نیویورک جهت حضور در سازمان ملل و ارائه نقاشی جدیدش را لغو کرد. این مساله به دلیل عدم به دست آوردن اکثریت در انتخابات اخیر است و رقیب می گوید به شرطی ائتلاف می کنیم که نتانیاهو نخست وزیر نشود.

۵- فردا (۳۱شهریور) مانور مشترک ارتش و سپاه در جنوب آغاز می شود. این مانور هوایی-دریایی است و پدافند غیر عامل در نامه ای به شرکت های پتروشیمی پارس جنوبی این مساله را اعلام کرده است.

۶- ظریف پس از متلاشی شدن تیم موسوم به “ب” حالا به پمپئو به عنوان عاملی که می خواهد ترامپ را وارد جنگ کند، حمله کرده و به ترامپ هشدار می دهد که به پمپئو بی اعتنا باش.

۷- آمریکا که همیشه برای جنگ ها، ائتلاف ایجاد می کرد حالا گفته برای رسیدن به یک راه حل صلح آمیز با ایران ائتلاف ایجاد خواهد کرد! این سخنان را پمپئو در حالی گفته که چند روز قبل ایران را تهدید نظامی کرده بود.

۸- عربستان از سیستم اسکای گارد آلمان و پاتریوت آمریکا بهره می برد. اسکای گارد برای دامنه کوتاه نظارتی طراحی شده و سیستم آمریکایی موشک های قاره پیما و هواپیماهای دارای سرنشین را هدف می گیرد. چند روز قبل دود مشعل های این پالایشگاه به حدی رسیده که تصاویر ناسا از این بخش زمین تیره به نظر می رسد. در حالی سیستم پاتریوت بر روی پهپاد تنظیم نشده بوده که محتمل ترین نوع حمله به پالایشگاه عربستان، همین مدل حمله است!

۹- شورای حکام سی و پنج عضو دارد که تعدادی از آنها برای دوره‌های دو ساله به عضویت انتخاب می‌شوند. اینبار عربستان هم به عضویت در آمد.

۱۰-امارات متحده به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز پیوست.

۱۱- پس ازانکه مشخص شد عربستان از عراق تقاضای خرید نفت کرده، قیمت جهانی نفت مجددا صعودی شد. تحلیلگران می گویند عربستان در خصوص راه اندازی زودهنگام پالایشگاه دروغ می گوید.

۱۲- فدرال رزرو آمریکا ۲۵صدم درصد نرخ بهره را کاهش و به سطح ۲درصد رساند. ترامپ می گوید این کاهش بسیار اندک بوده و برخی از اعضای فدرال رزرو هم خواهان کاهش نیم درصدی بودند.

۱۳-وزیر نفت ایران برای آنکه به نیروهای تحت امر خود نشان دهد هیچ خطری پالایشگاه و پتروشیمی های ایران را تهدید نمی کند، شخصا وارد بندرعباس شده و از پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز بازدید کرده است. این پالایشگاه بزرگترین تولید کننده بنزین برای ایران است و اهمیت ویژه ای دارد لذا بازدید از آن، دلگرمی به پرسنل نفت و پتروشیمی ایران است.

۱۴- سطح تولید برخی مواد پلیمری توسط عربستان کاهش یافته است. ترکیه که هفته های قبل به سختی از ایران محصول پلیمری خریداری کرده، حالا تقاضای سنگینی به ایران داده است.

۱۵-تازه ترین آمارها نشان می دهد رشد تولیدات صنعتی چین در ماه اوت به پایین ترین سطح خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است. به اعتقاد تحلیلگران بین المللی، دومین اقتصاد جهان باید سیاست های محرک پولی و مالی بیشتری را اتخاذ کند. چین روز گذشته نرخ بهره خود را کاهش داد.

۱۶- فعالان بازار میگویند تولیدکنندگان سی آی اس حاضر به فروش در محدوده ۳۵۵ دلار/تن فوب می باشند. خریداران بیلت ایران حالا سطح ۳۳۵ تا ۳۴۰ دلار/تن فوب برای نوامبر را نشانه گرفته اند که احتمال رسیدن به آن با شرایط فعلی بازار چندان هم بعید نیست.

۱۷- سفر تيم تجارى چين به مونتانا براى ديدار با كشاورزان امريكايى كنسل شد. این مساله می تواند نشانی از عدم توافق و بهبود شرایط بین چین و آمریکا باشد!

موفق باشید. ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *