۱) دولت عراق قصد دارد یک برنامه مهم برای آغاز ساخت مسکن را رونمایی کند. این فرصتی عالی برای فولادسازان ایرانی خصوصا تولیدکنندگان مقاطع است.

۲) ژاپن گفته است که به جای پیوستن به ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز،تصمیم گرفته تا نیروهای دفاعی خود را به این آبراه کلیدی اعزام کند.

۳) “گروه ویژه اقدام مالی” روز جمعه بار دیگر مهلت ایران را برای تصویب کامل قوانین مربوط به مبارزه با “تامین مالی تروریسم” تمدید کرد. اگر ایران تا فوریه سال ۲۰۲۰، چهار ماه دیگر، این مصوبه ها را اجرا نکند، ایران را به فهرست سیاه باز می‌گرداند.

۴) رشد اقتصادی چین در سطح ۶درصد اعلام شد که انتظار تحلیلگران ۶٫۱درصد بود. این کاهش مرتبط با اثرات جنگ تجاری با آمریکا است. چین گفته است با آمریکا برای رفع اختلاف نظرها و نگرانی‌های این کشور در باره مسایل تجاری همکاری خواهد کرد. لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین گفته است متوقف کردن جنگ تجاری میان دو کشور به نفع طرفین و جهان خواهد بود.

۵) بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیمه شب شنبه به وقت بریتانیا در نامه‌ای بدون امضا از اتحادیه اروپا خواسته است برگزیت – خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا – را عقب بیاندازد.

۶) رئیس جمهور ترکیه می گوید که اگر نیروهای کرد از منطقه ای در شمال سوریه که ترکیه در آن قصد ایجاد یک “کمربند امن” را دارد عقب نشینی نکنند، ارتش ترکیه “سران آنها را در هم خواهد کوبید.”

۷) عراقچی می گوید ایران مصمم به برداشتن گامهای بعدی کاهش تعهدات برجامی است. واعظی هم می گوید در صورت عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی خود، جمهوری اسلامی ایران آماده برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات خود در برجام است.

۸) صادرات ورق فولادی ازین پس نیاز به مجوز ندارند. بر این اساس مبارکه می تواند بدون اخذ مجوز از وزارتخانه، صادرات انجام دهد.

۹) آمریکا هالک بانک ترکیه را به نقض تحریم های آمریکا و کمک به ایران برای دور زدن تحریم ها و جا به جایی میلیارد ها دلار پول محکوم کرده اما این بانک می گوید شعبه ای در آمریکا ندارد لذا در حوزه قضایی آمریکا نیست.

۱۰) تحلیلگران می گویند اگر جنگ تجاری به آتش بس ختم شود، قیمت مس تا ۶۵۰۰ دلار در هر تن رشد خواهد کرد.

۱۱) یک بانک کانادایی پیش‌بینی کرد انعطاف پذیری طلا در یک دوره فصلی نسبتا مثبت، قیمت‌ها را تا پایان سال به سطح بالاتری هدایت می‌کند و قیمت طلا برای دو سال آینده در حدود ۱۶۰۰ دلار به خوبی پشتیبانی می شود.

۱۲) اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش دورنمای کوتاه مدت انرژی که هفته پیش منتشر کرد، پیش‌بینی خود از میزان تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ را برای چهارمین ماه متوالی کاهش داد. شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا طی ۱۰ ماه گذشته هر ماه کاهش داشته و از نوامبر در کل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

۱۳) قیمت الکترود گرافیتی که بخش مهمی از هزینه فولادسازان ایرانی را ایجاد می کند به شدت کاهش یافته است. برخی می گویند این کاهش ۶۷درصد بوده است.

۱۴) آمریکا می‌گوید از ا هجدهم اکتبر تعرفه‌های گمرکی مضاعف به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا وضع کرده که محصولات شرکت ایرباس، شراب فرانسوی و ویسکی اسکاتلند در راس آنها قرار دارند.

۱۵) مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات تجاری خبر داده که هر دو طرف پیشرفت های اساسی در بسیاری از زمینه ها داشته اند و زیربنای امضای یک قرارداد چند مرحله‌ای را گذاشته‌اند. آن ها می گویند متن نهايى توافق تجارى (هر دو فاز) با امريكا در حال نگارش است.

۱۶) وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات اقدام ایران در توقف بخشی از تعهداتش ذیل برجام که در واکنش به اقدامات خصمانه آمریکا صورت گرفت، ادعا کرد که در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، از سرگیری تحریم‌ها مجدداً مطرح خواهد شد.

۱۷) وزیر امور خارجه پاکستان گفته است که ایران و عربستان سعودی نشان می‌دهند که قصد دارند اختلافات میان خود را از راه دیپلماسی حل کنند. نخست وزیر پاکستان به تازگی با سران هردو کشور دیدار کرده است.

۱۸) سازمان بورس مجوز راه اندازی صندوق اختصاصی بازار گردانی فولاد خوزستان را صادر کرد و از این پس معاملات سهام این شرکت به طور اختصاصی بازار گردانی می شود.

۱۹) مصوبه حمایت از سهامداران خرد بخش مهمی دارد که می گوید اگر ۵درصد سهامداران درخواست بدهند، مجمع باید برگزار شود! این مساله مهمی است و در زمان هایی که مدیریت شرکت در جهت منافع سهامدار خرد حرکت نکند، تنها ۵درصد سهامداران می توانند روی شرکت اثر با اهمیت بگذارند.

موفق باشید. ۲۸ مهر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *