منفی در هفته تق و لق!

امروز به ظاهر شنبه است ولی ماهیت آن از چهارشنبه ها بدتر بود ! به هر حال بازار برای منفی بودن بهانه کم داشت حالا تق و لق بودن این هفته نیز به ان اضافه شده و باعث شد تا معاملات قوی نداشته باشیم و جو خیلی رو به بالا و مثبت نباشد البته از حق نباید گذشت خریداران با وجود زخمی بودن از هفته های قبل، نقش شمشیر زن یکدست را داشته و با تمام قوا سعی میکردند بازار حفظ شود .

حفظ بازار دراین روزها اجر و ثواب ویژه ای دارد …! ولی به هر حال برای یک روزنیمه تعطیل بازهم بد نبود و نشان میدهد موج بحران بازار تا حدود فروکش کرده ولی هنوز میتوان دید که فروشندگان دست بالاتر را دارند البته در سهم های بنیادی انصافا این موضوع برعکس است.

اما یک نکته قبل از اغاز موارد مهم گزارش بازار عرض کنیم …

ببینید وقتی نماد هایی در بازار (به درست یا غلط کاری نداریم ) لیدر می شوند جریان توجه بازار به انها زیاد شده و می توانند تصمیم ساز و مهم باشند . این روزها بانک ملت و ایران خودرو این نقش را در بازار گرفته و تا حدودی لیدرهای پنهان وپیدای بازار به شمارمی روند . منطق حکم میکند که خبرهای مثبت انها نیز به طور مدیریت شده راهی بازار شود مثلا امروز خبر مهم تاثیر سود روی بانک ملت در ساعت ۱۲:۲۵ دقیقه روی کدال می رود تازه در روزی که فردا تعطیل است !!

معتقدیم روی این دست نمادها می شود برای کمک به بازار کمی سلیقه بهتری را به خرج داد ولی موافق جریان ساختن مصنوعی روی این نماد ها به هیچ وجه نیستیم … امروز یک اتفاق ریز هم در بازار رخ داد جریان سهم های کوچک و بازارپایه ای بعد از اصلاحی سنگین اکثرا خوب و مثبت بودند این یک اتفاق خوب است ولی به نظر برای ادامه دار بودن جریان پولی قوی تری را لازم دارد چرا که از نظر بنیادی نمی شود خیلی چیزی گفت …

اما سراغ بازار برویم بازاری که با گزارش ها کمی پیچیده تر شد … اما واقعا چرا؟ نقش گزارش ها در بازار ما مهم است یا خیر …

قبل از باز کردن بحث به یک نکته توجه کنید به نظر اگر در سبد خود سهمی دارید که جز آن دسته از شرکت هایی است که قیمت نمیتواند سود را هیچ جوره توجیه کند حتی اگر ۲۰% هم اصلاح کرده کمی مراقب باشید ممکن است بازهم اصلاح سراغ این سهم ها بیاید چرا ؟چون هر چه جلو تر می رود دست شرکت ها برای بازار بیشتر رو می شود .

یک چیز را هم در ذهن داشته باشید به حرف برخی عزیزان تحلیلگر نما گوش ندهید که «بازززی بازار بازی سهم های کوچک است» و «سود مهم نیست» و عقب افتاده ها سود را می بینند !! و … بازی بازار اتفاقا شاید در مقطعی دور بزند و حول محور سود نچرخد ولی وقتی بخواهد منطقی باشد اتفاقا سود را می بیند و همانطور که در بین برخی فعالان بازار می بینید بدترین سناریوهای سود اوری را در قیمت ها لحاظ میکند . البته از این فرض نمیگذریم که جریان پول و به خصوص انگیزه برخی مدیران پاک دست !! که دستی بر صندوق و دستی دیگر در پرتفوی شخصی دارند ممکن است تغییر دهنده این روند باشد .

اگر در سبد خود سهم های بدون وضعیت خاص سودآوری ولی با اهرم های خبری دیگر نظیر طرح و توسعه و افزایش سرمایه از تجدید و … مواجه اید باید دقت کنید که ریسک کار شما بالاست چرا ؟ چون اینجا ایران است و تصمیمات برنامه ریزی شده پیش نمی رود هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد باید مراقب باشید ولی نمیگوییم بفروشید بازی خبری این گروه هنوز اغاز نشده …

اما در مورد بازار و گزارش ها …

مطلبی که حالا در مورد گزارش ها می نویسیم تقریبا با خواندن اکثر گزارش های میاندوره ای حاصل شده و البته معتقدیم این اظهار نظر وقتی شکل و بوی جدی تر و قطعی تر به خود میگیرد که گزارش های ماهانه نیز به کمک او بیاید . ولی سعی مکینم نظر خود را به شکلی ساده و منطقی بیان کنیم تا یکی از بال های مهم بازار یعنی جریان بنیادی که کنار بال جریان نقدینگی قرار میگیرد شفاف تر وروشنن تر شود.

ببنید اصلا به بزرگ و کوچک بودن سهم ها فکر نکنید در بازار با شرکت هایی مواجه ایم که قیمتی داشته و در این قیمت معامله می شوند و وضعیت بنیادی و سود اوری و خبری و چشم انداز سود اوری دارند . در مورد چشم انداز سود اوری بارها عرض شد شاید کمی پیش بینی سخت باشد ولی به نظر دوره ۳ ماهه دوم شرکت ها پیک قیمتی و مقدار فروش سهم ها و شرکت ها بوده و بعید است در فضایی که نرخ دلار را با هر شکلی به زور و ضرب کاهشی کردند نرخ محصولات رشد کند .

یا با نیمچه رکودی که داریم برای ۶ ماه اتی مقدار فروش رشد خارق العاده داشته باشد از دید ما بهترین حالت ادامه روند فعلی ۶ ماهه است که در یک بخش به طور مفصل توضیح خواهیم داد . پس این یک پارادایم کلی برای بازار است که مقدار و نرخ بعید است صعودی باشد …

در گزارش شرکت ها که مرور میکردیم و قیمت را کنار گزارش ها قرار میدادیم وضعیت خیلی نرمال و خوب نبود

قیمت ها با سود ها همخوانی ندارند و حتی اگر فرضا پی به ای ۸ تا ۱۰ نیز بدهیم کمی وضعیت بهتر می شود ولی باز قیمت بالاست برای بسیاری از شرکت ها این موضوع رخ داده و این نشان میدهد در عین این که قیمت ها اصلاح کرده ولی هنوز انقدر جذاب نیست . بسیاری این شرایط را دارند بسیاری هم قیمت با سود میخواند ولی تحلیل گرمیگوید خب پس ایییننجاا سودشش چیچیه ! یعنی من کجا بخرم و کجا بفروشم ؟

او انتظار این را دارد که قیمت جذاب تر شود شاید بسیاری از سهم های بازار این شرایط را دارند البته با پی به ای ۸ تا ۱۰ با زیر۶ که نمی شود خیلی خط کشی کرد . و البته بودند شرکت هایی که گزارش های خوبی داده و شرایط خوبی هم داشتند ولی … ولی این دسته نیز اسیر یک بازی دیگر شده اند . انها فعلا اسیر جو بدبینی بازار و تحلیل گران شده اند که به هر دلیلی نمیخواهند قیمت های فوق را قبول کرده و دنبال پذیرش ریسک بازار با قیمت های کمتری هستند به نظر شفاف شدن وضعیت اقتصادی و ادامه روند خوب فروش در گزارش های ماهانه می تواند کم کم این تردید را برطرف کرده و فضا را برای این شرکت ها تغییر دهد .

اگر در سبد خود سهم های بنیادی و از نظر رشد سود منطقی و از نظر سود سازی نرمال را دارید خیلی ترس به دل خود راه ندهید البته چک کردن گزارش های ماهانه مهم است ولی اگر این گزارش ها تایید کننده روند ۶ ماهه اول بود خیلی زود بازار دوباره انها را بررسی کرده و سراغ انها می اید .

و نکته اخر این است که خب فرض کنید شما از ریسک بازار فرار کردید اگر جز دسته هایی بودید که سهم پر ریسک خریدید اوکی کار منطقی است ولی دقت کنید اوراقی که امروز میخرید تا پایان سال در بهترین حالت ۹% به شما بدهد ! واقعا فکر میکیند در بازار نمیتوانید ظرف ۴ الی ۵ ماه اتی سهمی بدون دردسر با ۹% سود شناسایی کنید . اگر این میزان بدبینی به بازار وجود دارد که خب منطقی است ولی وقتی میخواهید سناریوهای بدبینانه و خوش بینانه را مرور کنید به بازارهای رقیب و موازی هم فکر کنید که فعلا جایی که بشود برای ما با اخلاق و رفتار مالی که داریم کار کنیم شاید همین بازار باشد منتهی باید گشت و خوب چرخید و سعی کرد دنبال هر گزینه ای نرفت تا علاوه بر حغظ پول به سود معقول تا اخر سال نیز رسید.

بتا سهم

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *