در حالی که ایران در جایگاه دوم دارندگان گاز‌‌ طبیعی جهان قرار دارد و ۱۸درصد از ذخایر گاز جهان در کشور ماست، باید دید از فرصت‌های صادرات گاز چگونه در قرنی که با عنوان قرن گاز نام گرفته، استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درحال حاضر گاز طبیعی به‌عنوان سومین منبع انرژی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرجع اکثر پیش‌بینی‌های مراکز معتبر انرژی دنیا نشان می‌دهد که گاز طبیعی تا سال ۲۰۴۰ پس از انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌عنوان سوختی پاک و ارزان، بیشترین رشد تقاضا را بین سایر منابع اولیه انرژی خواهد داشت (وضعیت مربوط به پیش‌بینی مصرف منابع مختلف انرژی در نمودار ۱ آورده شده است)، بر این اساس بسیاری از کارشناسان، قرن حاضر را «قرن گاز» می‌نامند. همان‌طور که در نمودار ۱ مشخص است، میزان مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۳۵ از زغال‌سنگ پیشی ‌گرفته و بین منابع تأمین انرژی جهان، پس از نفت در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

صنعت نفت ,

پیش‌بینی‌های جدید نیز حاکی از پیشی گرفتن گاز از نفت خام تا سال ۲۰۴۰ را دارد. گاز طبیعی در حوزه انرژی ایران نیز دارای اهمیت بالایی است؛ چراکه اولاً ایران در جایگاه دوم دارندگان گاز‌‌ طبیعی جهان قرار دارد (نمودار ۲) و ثانیاً سهم عمده سبد مصرف انرژی کشور (حدود ۷۰%) نیز متعلق به گاز است.

صنعت نفت ,

صنعت نفت ,

صنعت نفت ,

در این بین ایران با در دست داشتن ۱۸% از ذخایر گاز جهان و همچنین موقعیت استراتژیک خود در بازار گاز می‌تواند به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی این بازار نقش‌آفرینی کند و به‌کمک صادرات گاز طبیعی پیوندهای راهبردی بلندمدت با کشورهای طرف تقاضا ایجاد کند.

بررسی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیشِ‌روی ایران در زمینه صادرات گاز، محور پرونده‌ای است که با عنوان “جنگ خاموش” از این پس در خبرگزاری تسنیم پیگیری می‌شود.

خبرگزاری تسنیم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *