۱) پالایش نفت اصفهان اقدام به اجراي پروژه تصفيه گازوئيل نموده و دستيابي به استاندارد يورو ۴ و ۵ در فرآورده ديزل از اهداف اصلي اين واحد جديد است. شپنا بيش از ۱۲ طرح بهينه سازي ديگر هم در حال اجرا دارد كه احداث واحد گرانول سازي گوگرد، اتصال به شبكه ريلي سراسري، تامين يوتيليتي براي واحدهاي در دست اجراي پالايشگاه و… از جمله مهم‌ترين طرح هاي توسعه اي اين شركت است

۲) مدیرعامل ایران خودرو از افزایش تولید روزانه بدون کسری و عبور مستقیم از خط تولید به بازار از ۳ درصد در هفته اول مهر به ۵۸ درصد در آذرماه خبر داد و گفت خودروهای کسری دار نیز از ۶۵ هزار دستگاه در هفته نخست شهریور به حدود ۱۶ هزار دستگاه در نیمه آذرماه کاهش یافته است.

۳) مدیرعامل مبین گفته با تغییر نام شرکت پتروشیمی مبین به مبین انرژی خلیج فارس و کاهش نرخ سوخت گاز ناشی از این تغییر نام، ۳۰۰ میلیارد تومان به سود خالص این شرکت افزوده می‌شود. گفت می شود حاشیه سود این شرکت به ۶۵درصد رسیده است!! وی گفت با توجه به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت برای محصول یوتیلیتی امنیت بالایی در خصوص سود شرکت مبین و همچنین سود سهامداران تامین شده است. به زودی این شرکت از انباشته افزایش سرمایه می دهد.

۴) شایعه افزایش سرمایه گذاری زیرساختی دولت چین در سال آینده باعث شد تا خریداران سنگ آهن به صف شده و قیمتها را ۵٫۵درصد بالا ببرند. شاخص فولاد چین نیز به پرواز درآمد.

۵) شاخص قیمت قراضه ترکیه وارداتی از اروپای شمالی روز دوشنبه رشد بیش از ۲درصد داشته که باعث شده قیمت فولاد تقویت شود.

۶) در تاریخ ۱۵ دسامبر تعرفه های جدید آمریکا علیه چین اعمال می شود مگر قبل ازان توافقی حاصل شود که ترامپ آن را متوقف نماید. ترامپ در یک توئیت گفت به توافق تجارئ با چين نزديك ميشويم و مذاكرات خوب پيش ميرود. ضمنا منابع خبری می گویند چین ۵ محموله در حدود ۳۰۰ هزار تن از دانه سویای ایالات متحده را خریداری کرده است. این می تواند به بهبود اوضاع کمک کند.

۷) حمیدرضا عظيميان مدیرعامل فولاد مبارکه در بازديد از فولاد هرمزگان گفت در خصوص برنامه فولاد مباركه براي توسعه فولاد هرمزگان، برنامه كوتاه مدت ما افزايش ١.٥ ميليون به ۲ ميليون تن توليد تختال هست و در مرحله دوم احداث يك خط نورد براي توليد پليت ميل در دستور کار است.

۸) تولید انواع محصول در گل گهر تا پایان آبان از ۱۸٫۸ میلیون تن عبور کرد. تحقق ۷۰ درصد از برنامه سال ۹۸ کگل در ۸ ماهه اول سال و فروش داخلی رشد ۳٫۵ درصدی را تجربه کرد. مجموع فروش داخلی و صادراتی شرکت ۹٫۵ میلیون تن بود.

۹) چادرملو تصمیم گرفته ۳۶٫۴درصد افزایش سرمایه دهد تا سرمایه این شرکت از ۴۴هزار میلیارد ريال به ۶۰هزار میلیارد ريال برسد. در سال جاری کچاد ۹۰درصد سود را تقسیم خواهد کرد.

۱۰) نشریه «نیویورکر» روایتی از نحوه توافق برای تبادل زندانیان میان آمریکا و ایران منتشر کرده که نشان می‌دهد این تبادل بازیگرانی فراتر از کانال‌های رسمی داشته است. وکیل وانگ با ظریف به توافق رسیده بود و دادگاه پذیرفته بود دکتر سلیمانی را هفته آینده آزاد کند. ترامپ وقتی متوجه می شود برای آنکه این جریان را به نام خود تمام کند، یک هفته جلوتر بدون در نظر گرفتن دادگاه، دکتر سلیمانی را آزاد می کند!

۱۱) کامودیتی گزارش داده که بزرگترین معدن مس دنیا در شیلی به نام Escondida در حال اعتصاب است و موجودی انبارهای آن طی ۲ هفته دیگر به اتمام می رسد و حمل متوقف می شود. این مساله به قیمت مس جهانی کمک کرده تا رشد کند.

۱۲) یک مقام رسمی کره شمالی می گوید ترامپ به دلیل اینکه میداند ما اکنون به چه چیزی در حال فکر کردن هستیم مضطرب است. وی می گوید سخنان دونالد ترامپ تهدید به نظر می رسند اما در اصل نشانه ای از ترس می باشند. اگر به پایان سال ۲۰۱۹ برسیم و توافقی نشده باشد، ممکن است کره شمالی تغییر رویه بدهد!

۱۳) وزیر نفت امارات می گوید اوپک پلاس از قیمت هر بشکه نفت در محدوده ۶۰ تا ۸۰ دلار راضی است.

۱۴) رأى گيرى جهت تصويب توافق تجارى USMCA ٩ روز ديگر (١٨ دسامبر) برگزار ميشود. همزمان پارلمانهاى كانادا و مكزيك هم مجدداً اين توافق را به رأى خواهند گذاشت!

۱۵) سرمایه گذاری سمند روز گذشته سهام ایران خودرو را خرید و فلش سبز زد!

۱۶) ‏عراق واردات ۱۷ محصول زارعی و باغی شامل ‎گوجه‌‌فرنگی را از ایران به دلیل خودکفایی ممنوع کرد! این مساله قیمت گوجه فرنگی را به نفع غشهداب کاهش می دهد.

۱۷) مشکلات هپکو، آذرآب و واگن پارس با حضور جهانگیری بررسی شد.

۱۸) عراقچی می گوید تا گام پنجم یک ماه فاصله داریم و در روزهای آخر، شرایط سیاسی موجود تعیین کننده است که چه گامی را با چه کیفیتی برداریم. اروپا و چین می گویند مکانیزم ماشه به گام پنجم ایران بستگی دارد.

موفق باشید. ۱۹ اذر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *