تجربه ضررهای متوالی بسیار ازلحاظ احساسی دشوار است و می‌تواند استقامت و انعطاف‌پذیری معامله‌گر را به شدت مورد سنجش قرار دهد…

افراد تازه‌کار در بازار سرمایه به‌طور اتفاقی و گهگاه معامله خوبی را انجام داده‌اند. اما در درازمدت، اوراق بهادار و حساب‌ سرمایه بدون تغییر یا حتی به سمت صفر میل می‌کند. دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد، ازجمله زمان‌بندی بد و نامناسب، مدیریت ریسک و سرمایه ضعیف، فقدان نظم معاملاتی، انتظارات غیرواقعی نظیر بسیار سریع به موفقیت رسیدن و عدم علم کافی.

این امر کاملاً قابل‌درک است، به این دلیل که این احساسی طبیعی در انسان است که واکنشی مثبت پس از سود و موفقیت نشان دهد؛ همچنین هنگامی‌که وارد معامله‌ای در بازار سهام بشوید ممکن است، معامله آن‌طور که می‌خواهید پیش نرود و درنهایت پس از شاید چند مرتبه سقوط سهم نیز همچنان در معامله باقی بمانید. فقط به این امید که شرایط به نفع شما تغییر کند ولی ممکن است هرگز چنین اتفاقی ‌نیافتد و معامله را با ضرر بزرگی بندید. در این مرحله ناامید خواهید شد و قصد دارید تا سرمایه از دست رفته را باز یابید و متاسفانه به چرخه احساسات در معامله گری بازار سرمایه برمی‌گردید که رابطه‌ی بین احساسات و قضاوت‌های را توضیح می‌دهد.

* احساسات در معامله گری بازار سهام جایی ندارد و تنها جای تصمیمات دقیق و برنامه‌ریزی‌شده است. احساسات فرآیند تصمیم‌گیری را برای معامله گری مختل می‌کند. اغلب اوقات باعث ایجاد تصمیمات ضعیف که منجر به خسارت می‌شود،می گردد.موفقیت یا شکست در بازار سرمایه می‌تواند بهترین و بدترین احساسات را به همراه داشته باشند. تفکر روشن، نظم و انضباط و مهارت، به‌خصوص در دنیای معامله‌گری ضروری و الزامی‌اند؛ بنابراین بایستی احساساتمان تحت کنترل باشند.

* برای رسیدن به موفقیت باید یاد بگیرید چگونه احساساتتان را کنترل و یا حذف کنید.

به‌این‌ترتیب می‌توانید معامله‌گری سودآور در بازار را پیش‌بینی کنید. چهار احساسی که معامله گران از آن‌ها رنج می‌برند عبارت‌اند از: ترس، امید، حرص و پشیمانی. باید بتوانید این احساسات را در خود سرکوب کنید تا به موفقیت برسید.
بزرگ‌ترین اشتباهی که یک معامله‌گر می‌تواند انجام دهد این است که اجازه دهد احساساتش تصمیمات مربوط به معاملاتش را کنترل کند. تجربه ضررهای متوالی بسیار ازلحاظ احساسی دشوار است و می‌تواند استقامت و انعطاف‌پذیری معامله‌گر را تست کند. تلاش در شکست بازار، می‌تواند منجر به کاهش معاملات موفق و سودده و از کنترل خارج شدن معاملات و در نتیجه منجر به ضرر شود. به یاد داشته باشید، موفقیت اصلی در بازار سرمایه در یادگیری نحوه کنترل احساسات شدید است.

** بایستی همیشه احساسات خود را تحت کنترل داشته باشید. این امر می‌تواند کار سختی باشد مخصوصاً زمانی که پای سرمایه شخص در میان است، اما با شروع و تمرکز بر روی این طرح‌های تعیین‌شده و قواعد عمل می‌توان آن را انجام داد. اگر به‌طور مداوم قوانین خود را بدون زیر پا گذاشتن آنها دنبال کنید می‌توانید احساساتتان را در معامله‌گری حذف کنید. اگر شما به چنین قابلیتی دست‌یابید، می‌تواند به شما در بهبود تصمیمات معامله‌گری‌تان کمک کند؛ بنابراین، معامله‌گری در بازار سرمایه به یک هنر تبدیل می‌شود.

با ما بورس را بشناسید.

فرهنگ سازی بورس

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *