گرمای ننه سرما!

عجب اغاز رویایی را برای زمستان داشتیم همیشه زمستان و سردی با اسم خود کمی ترس را به همراه می آورد البته این روزها کمی هم شرمندگی … نمیدانیم بنویسیم یا نه ولی گاهی اوقات از شنیدن برخی خبرها شرمنده میشویم از این که این سر کشور در گرما نشسته ایم و ارزوی یک ۵% بیشتر و سقف و کف و اتفاقات بهتر را داریم در حالی که جوانانی از این مرز و بوم برای لقمه ای نان کوه های پربرف این مرز پرگهر! را در مینوردند تا به ارزوهای کوچک خود برسند . ارزوهای کوچکی که روح بزرگ آنها را با خود برده … آرزوهایی که حتی در کف زندگی روزمره ما هم نیست …

بگذریم…

امروز بازار با همه توان خود مثبت بود و سعی میکرد زیر بار عرضه ها که کمی امروز بیشتر به چشم می امد خم به ابرو نیاورد . اتفاقات خوبی در بازار امروز رخ داد از حجم گرفته تا دلار ، از رونق بزرگان تا توجه به ارکان مختلف بازار … امروز ارزش معاملات خرد از ۳ الی ۴ روز معاملاتی قبل بهتر بود و این درست در روزهایی اتفاق افتاده که برخی چارتیست ها برای شاخص گیرو گورهایی را متصور هستند ولی انصافا از دید بنیادی در چهره این شاخص حتی رگه هایی از یک اصلاح کمی مدت زمان دار تر به چشم نمیخورد نه جریان پول ، نه خبرهای بنیادی و سیاسی نه دلار این موضوع را نشان نمیدهد مگر شاخص و بازار امروز ما انقدر پوکر فیس شده باشد که رفتار او با این نگاه قابل بررسی و پیش بینی نباشد .

ولی موج گزارش های ماهانه و ۹ماهه هنوز اغاز نشده و پیش بینی ما این است که

این موج قوی وخوبی برای بازار باشد و از همین رو در عین احترام به نظر چارتیست ها معتقدیم اگر هم اصلاحی باشد ممکن است در حد یک یا دو روز بوده و به سرعت فضا تغییر میکند . بازهم سراغ حرف های قبلی میرویم ۲ مولفه مهم را در ذهن داشته باشید حجم و خبرهای بنیادی … در بحران اخیر بازار نشان داده شد که وزن خبرهای بنیادی می تواند بسیار مهم باشد و افت سنگین حجم بازار هم باعث افت خیلی از نماد ها نشد چون فضای بنیادی تغییر نکرده بود . از امروز و بیشتر از فردا و به خصوص اخر هفته این موج خبرها بیشتر می شود و بی شک بازار درگیر تر خواهد بود ولی نگرانی انچنانی در دل بازار نیست .نگرانی که برخی را ترغیب به فروش جدی نماید فعلا به چشم نمیخورد .

اما این روزها خبرهای سیاسی در بازار بیشتر جریان دارد

اگر به خاطر داشته باشید قبل از سفر روحانی به ژاپن در گزارش بازار روز شنبه ۲۳ آذر ۹۸ بوده که قیدشد : بعد از شلوغی ها روحانی در چند سخنرانی سیگنال های جالبی را برای طرف مقابل فرستاد . در جمع بیمه ایها و روز بیمه علنا بیان کرد تحریم ها برداشته شود ۱ ساعت بعد حاضریم مذاکره کنیم !! بعد وزیر امور خارجه عمان ( کشور همیشه واسط) به ایران می اید و بعد از ان از طرفین ازادی زندانی ها را داریم . بعد روحانی قصد ژاپن میکند …

این تا به این جای قضه است از این به بعد به نظر فاز بازی متفاوت خواهد شد . روحانی به ژاپن می رود و اظهار نظرهای او مهم است البته انچه پشت پرده میگذرد مهم تر . بعد از سفر روحانی به نظر انچه مهم تر است حرکت ژاپنی هاست اگر انها راهی امریکا شدند و یا تماس تلفنی برقرار شد نشان میدهد چشم اندا طرفین رفتن به سمت مصالحه است این دقیقا متن همان روز است …

حالا این اتفاقات رخ داده و در خبرها داشتیم که رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که…

نخست‌وزیر این کشور تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کرده است هنوز از محتوای این مکالمه جزئیاتی منتشر نشده است پیشتر رسانه‌های ژاپن نوشته بودند که کاخ سفید به شرطی با میزبانی توکیو از رئیس‌جمهور ایران موافقت کرده که ژاپن واشنگتن را در جریان نتایج سفر روحانی به توکیو قرار دهد به نظراتفاقات مهمی در حال رخ دادن است.

ولی فعلا دلار این موضوع را نشان نمیدهد اگر بخواهیم نفت بفروشیم و فقط غذا و دارو بگیریم شاید خیلی برای ما نفع خاصی نداشته باشد ولی برای کشورو مملکت این فضا فضای خوبی است و شاید دست دولت را کمی باز تر کند تا فضای اقتصادی داخل را سرو سامانی ببخشید امروز پرسش ما از برخی فعالان اقتصادی این بود چرا با وجود خبرهای مثبت بازهم گارد دلار صعودی است بسیاری از انها اول از همه به موج خبرهای ایجاد شده اعتمادی نداشته و ته ان را خیلی مثبت نمی دیدند ولی انها هم که مثبت می دیدند معتقد بودند توافقی که به دست می اید توافقی حداقلی است و همین باعث می شود دلار سیگنال منفی کاهشی جدی نشان ندهد حالا ما به این موارد خیلی کاری نداریم.

ولی یک نکته برای ما که در بازار فعالیم باید وجود داشته باشد .

زمانی تحریم برای ما یک سیگنال خطرناک می شود که یک اتفاق رخ دهد و ان وقت است که باید از بازار و پی به ای دادن های بالا ترسید . برایند مقدار فروش ، نرخ فروش و تسعیر تا وقتی صعودی باشد فضای بازار پیش خواهد رفت و جای نگرانی ایجاد نمیکند ولی به محض این که فرایند فروش و حاشیه سود و رشد هزینه ها دچار چالش گردد شک نکنید بازی تغییر میکند از همین رو هر روز نباید برای شکست و اصلاح شاخص نقشه کشید . ضربه را جایی بازار میخورد که این برایند و مولفه های بنیادی را از دست بدهد.

وحرف آخر ..

خیلی ریز و زیر پوستی طی همین چند روز که همه درگیر خبرها و اطلاعات و حاشیه های مختلف بودند دلارنیما که مبنای بسیاری از محاسبات و نرخ هاست از ۱۰۶۰۰ به ۱۱۵۰۰ رسید .

این دلاری است که عمدتا توسط شرکت ها به کار گرفته می شود نرخ ان نرخ مبنای بازار است به نظر با دلار ۱۳ بازار و ۱۱۵۰۰ نیمای فعلی ، سال بعد احتمالا متوسط دلار نیما ۱۲۵۰۰ باشد و این یک اتفاق خوب است چرا که گویا متوسط نرخ دلار در سال ۹۸ تا به امروز کمتر از ۱۰۳۰۰ تومان بوده و اگر این نرخ از این ۱۲۵۰۰ اغاز کند یعنی اتفاقات تورمی حداقل ۲۰تا۲۵% در سود شرکت ها می تواند رخ دهد . این اثرات نرخ نیما در ماه های پیشرو باید خود را بیشتر در بازار و گزارش شرکت ها نشان دهد البته همین ماه به خوبی این افزایش نرخ و افزایش مقدار تقاضا در بورس کالا را ملاحظه خواهید کرد .

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *