سرمایه توزیع دارو با نماد دتوزیع ۶۰۰ میلیارد ریال است و از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ داروپخش است که به تازگی در بازار عرضه شده است. این شرکت طی ۶ ماه نخست ۱۰۷۸ ریال سود ساخته و عملکرد شرکت بر اساس درآمد ناشی از فروش دارو محاسبه و ارزیابی می شود. در واقع این شرکت به سه مدل فروش قطعی، روند فروش و امانی نسبت به عرضه محصول اقدام می کند.

عمده محصولات شرکت نیز داروهای انسانی است که ۱۰ درصد روی نرخ فروش آن ها کارمزد دریافت می کند و در مقابل هزینه توزیع که عمدتا حقوق و دستمزد است را پرداخت می نماید. انتظار داریم برای نیمه دوم سال ۲۲هزار میلیارد ریال درآمد محقق شود که ۱۰ درصد آن سودناخالص عملیاتی است. همچنین ۹۹۰ میلیارد ریال هزینه عمومی اداری در نظر گرفته می شود که نسبت به نیمه نخست کاهشی است چون در نیمه اول بابت انحلال یک زیرمجموعه ۹۷ میلیارد ریال ذخیره اخذ شده که در نیمه دوم تکرار نمی شود. خالص سایر درآمدها نیز ۲۵۰ میلیارد ریال در نیمه دوم قابل محاسبه است. بر این اساس برای کل سال eps به ۲۵۰۰ ریال خواهد رسید و بر خلاف سال گذشته که نیمه دوم عملکرد ضعیفی صورت گرفته این بار فضای بهتری خواهیم داشت.

قیمت سهام دتوزيع ۳هزار تومان است، لذا از دید p . e شاید جذاب نباشد اما نکته اینجاست که…

به صورت تاریخی حاشیه سود ناخالص عملیاتی ۹-۱۰ درصد بوده، اگر فرض کنیم دلار ۴۲۰۰ حذف و نیمایی شود به سبب موجودی انبار در سطح فروش ۲ماه و همینطور رشد درآمد ماهانه، سود ناخالص به یکباره رشد می کند. چون در دو ماه نخست خریدهای قطعی قبلی را با نرخ بالاتر می فروشد و پس از ان به دلیل رشد دلار، ۱۰ درصد رقم بزرگتری را به عنوان سود شناسایی می کند ازین جهت دتوزیع با حذف دلار ۴۲۰۰به pe جذاب می رسد و به هنگام این خبر باید به این سهم توجه کرد.

در نهایت

حدود ۱۰درصد درآمد به عنوان سودناخالص قابل محاسبه است. در نیمه دوم سود بهتری می سازد و هرچند در نیمه اول ۱۰۷۸ ريال eps ساخته اما در کل سال به ۲۵۰۰ ريال نزدیک می شود.

با این حال p.e جذابی ندارد اما اگر دلار ۴۲۰۰ حذف شود، چون حاشیه سود تاریخی ثابت بوده، سود به شکل با اهمیتی رشد می کند.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *