بازار

موج های صعودی و نزولی زیادی طی سال های اخیر به وجود امدند. سال ۱۳۹۳ شاهد رکود در بازارهای جهانی، کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت کامودیتی ها، تاخیر در توافق هسته ای، تورم تک رقمی و نرخ ثابت ارز در اقتصاد ایران بودیم که این عوامل منجر به رکود عمیق بازار سهام شد.

در سال ۱۳۹۵ تجدید ارزیابی ها روح تازه در بازار دمید و حجم بالا رفت اما آن چیزی که باعث تحرک اصلی شاخص شد، بهبود در قیمت کامودیتی در سال ۱۳۹۶ بود.

این موج صعودی با رشد نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ چندین برابر قدرت گرفت اما نگرانی از اثر تحریم ها گاها آن را تضعیف کرد یا جریانات سیاسی آن را به بیراهه کشید.

از یک مقطعی به بعد دو عامل اصلی در بازار سهام اثر با اهمیت داشته و این روند فعلی را باعث شده است:

اول آن که سهامداری، خرید و فروش سهم “مد” شد. همانطور که در دهه های قبلی ثبت نام خط موبایل و حواله خودرو “مد” شد و عموم مردم به این سمت حرکت کردند. این مساله موج نقدینگی را به سمت بورس هدایت کرده است.

دوم آنکه pe سهام بزرگ عموما ۴ واحد بود، طبعا سهام کوچک تر هم p.e حدودا ۶ یا ۷ واحدی داشت. حالا اما مدت هاست که pe شرکت های متوسط بازار، حداقل ۳ واحد بالای pe نسبی است. به بیانی در سهام شرکت های بزرگ همکنون آماده پذیرش pe های بالاتر هستیم البته نه به صورت غیر عقلانی.

اما موج صعودی فعلی چگونه ایجاد شد؟

انتظاری نداشتیم که بازار رشد کند اما بنزین گران شد، انتطارات تورمی شدیدا بالا رفت، نرخ ارز ۲۰درصد افزایش یافت، بودجه دولت هم برخلاف تصور، اتفاقا خوب بود و خبری از رشد حامل انرژی و حذف معافیت مالیات نبود. لذا همانطور که یک جایی تصور می کردیم تحریم شرکت ها را نابود کرده اما مقدار فروش افت نکرد و باعث شد شاخص از ۱۵ اسفند ۹۷ برای چند ماه رشد کند، حالا هم چون انتظار نبود که دلار بالا برود، تورم رشد کند و ازان طرف بودجه هم تهدید بازار نباشد، خوب طبیعی بود بازار رشد کند.

حالا چند روزی تقریبا همه گروه ها کم و بیش مثبت بودند. یک جایی هم سقف می‌زنند، اصلاح می کنند و در یک روند ساید حرکت می‌کنند.

اصل جریان این است که سهامدار بودن “مد” شده لذا ورود نقدنگی تداوم دارد و برای نرخ ارز هم افتی تصور نمی کنیم اما به هر حال وقتی سهمی مثلا ۴۰درصد طی ۲ ماه رشد کرده، یک جایی هم سقف می زند و اصلاح می‌کند.

استراتژی ما، سهامداری و سرمایه گذاری است. فروش و فرار از بازار در دستور کار نیست و قاعدتا اگر منفی هایی داشته باشیم طی روز های آینده، در سهامی که تصور کنیم ارزنده است، سرمایه گذاری میکنیم لذا تصور اصلی ما این است که فضای بازار نرمال است، اصلاح بخشی از بازار است، مثل خواب ِ شب که بخشی از شبانه روز است.

موفق باشید.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *