از کدال تا دلار ، از نفت تا سیاست !

امروز شنبه اغاز روز و هفته جدید را در حالی پیش بردیم که از دلار گرفته تا کدال و بازارهای جهانی و نفت و خبرهای سیاسی همه در راستای کمک به بازار بوده و مثبت ارزیابی می شد . گزارش های ماهانه راهی بازار شدند و به نظر بعد ازاین موج که امروز به پایان میرسد ما کم کم شاهد گزارش های ۹ماهه و دوباره گزارش ماهانه دی خواهیم بود که انتظار داریم با توجه به این گزارش ها ۹ ماهه های خوب و متعادل رو به مثبتی را داشته باشیم . هر چه گزارش های پیش رو قوی تر و بهتر جذاب تر باشد قدرت رشد بازار بالاتر است .

ولی به هر حال در این چند روز هفته قبل و در این روزها از دلار گرفته تا نفت و خبرهای سیاسی و به خصوص کدال کمک شایانی به بازار کرد این مثبت همه جوره البته فعلا بیشتر به دلیل این نوع خبرهای مثبت و هم آوایی انهاست ولی باید دید در ادامه چه میشود و فرصت هاو چالش های بازار کجاست …

امروز یک نمودار جالب را یکی از دوستان چارتیست دیدیم که…

نسبت شاخص کل به هم وزن را نشان میداد که سقوط ازاد جالبی را کرده بود یعنی سهم های کوچک طبق معمول بازدهی قوی تری را داشتند و سهم های بزرگ ان رشد قوی را نکرده و نداشته . سعی مکنیم فردا این نسبت را به شکل نموداری هم بیان کنیم ولی فقط به عنوان یک موضوع مطالعاتی مطرح میکنیم که اگر به نمودار ها و روند ها اعتقاد داریم باید کمی هم فکر کنیم این شاخص اگر همیشه طبق یک الگو خاص رفتار کرده و تحلیل تکنیکال پذیر بوده پس بازهم می تواند این اتفاق رخ دهد و احتمالا طی روزها و یا هفته های اتی باید اتفاقاتی رخ دهد که یا ثبات شرکت های کوچک تر و حرکت بزرگتر بزرگ ترها را شاهد باشیم و یا سرعت ریزش برخی شرکت های کوچک بازار که تعداد انها نیز کم نیست بیشتر می شود .

به هر حال معتقدیم که در سمت شرکت های کوچک بازار کمی ریسک بیشتر شده و باید با تمام جوانب احتیاط حرکت کرد . این را نمی نویسیم که بگوییم فلان سهم و یا فلان صنعت را بفروشید ویا بخرید بلکه هدف ما فقط این است که ازابزارها و هشدارهای مختلف برای طی کردن این چراغ همچون فانوسی پرنور استفاده کرده و در پیدا کردن مسیر درست بهره ببریم .

و اما بازدر دنیای سیاست این چندمین بار و چندمین روزاست که این موضوع را ادامه میدهیم .

شبیه یک داستان به ان نگاه کنید دیپلمات های قصه ی ما!! البته بهتر است این طور بگوییم وزیر امور خارجه در سفری راهی عمان می شود بعد سفری به روسیه برنامه ریزی می شود و بعد از سفری به امریکا حرف میزنند و خبرمیرسد ! به نظر این نوع اتفاقات و سفرها قطعا نمی تواند اتفاقی باشد .معتقدیم شاه کلید و تکه پازل این قصه با سفر یکی از مقامات عمان یا ژاپن به کشور ما و یا امریکا تکمیل می شود و می تواند رویداد بسیار مهمی تلقی شود . این را از این بابت ذکر میکنیم که بسیاری از عزیزان سوال کرده بودند منظور از بازار بعد از توافق احتمالی چیست ؟! اول از همه باید اذعان داشت نوع این توافق مهم است واکنش دلار مهم است و ..

ولی حرف کلی ما این بود که…

بازاری که دست در دست تورم و رشد دلار رشد کرده و تورم انتظاری پول های داغ را رقم زده و ارزش بازار شرکت ها بعضا اعداد عجیبی ا پیدا کرده اند وقتی موقتا و یا از بعد روانی (هر چه باشد ) فروکش کند تب بازار هم سرد می شود ولی این سرد شدن اگر با افت دلار همراه شود بازار احتمالا یک ریزش کوتاه مدت ۵ تا۱۰% را دارد ولی به سرعت خود را بازیابی خواهد کرد و صد البته دقت کنید سراغ گزینه هایی می رود که قابلیت بهبود بعد از رفع محدودیت ها و تحریم ها را داشته باشد .

شاید در کوتاه مدت بازار با یک چالش مواجه شود ولی قطعا در میان مدت و بلند مدت توافق و ارتباط اقتصادی با دنیا به سود کشور اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود . پس در این بازی توافق بازهم بازار سرمایه است که برنده از زمین بیرون می اید فقط و فقط این شما هستید که باید با انتخاب بهترین استراتژی ها خود را در مقابل این افت وخیزهای سیاسی و رخداد های خاص بیمه کرده و مصون نگاه دارید.

یک نکته

جمع بندی هر یک از دو موضوع بالا را در ذهن خود کنار هم داشته و یک پازل را ترسیم کنید که میتواند فضای خوبی را رقم بزند ولی باید مسیر شما هم درست و دقیق چیدمان شده باشد حرف ما این نیست که سهم بزرگ خوب است یا کوچک به نظر از این به بعد باید ارزش بازار را با جریان سود اوری قیاس بیشتری کرد اگر در فضایی قرار بگیریم که گوشه چشم انداز تورم انتظاری خط بیافتد و مخدوش شود حفظ برخی ارزش بازارها کار دشواری خواهد بود.

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *