۴۰۰ آماده باش !

چه بازاری بود امروز غوغا کرد و دستی بر سر و گوش فروشنده های عجول کشید . این چند روز بازار فقط در حال درس دادن به فروشنده هاست و اصلاحات ساعتی را در دستور کار قرار داده است . انصافا امروز کار بزرگی کرد. ابتدا همه مردد بودند ترس از چهارشنبه ها بازار را حسابی کلافه کرده بود برخی از خبرهای سیاسی و برخی هم از اتفاقات دیگر می ترسیدند شاخص هم منفی شد و فروشنده های دیروز و امروز نفس راحتی کشیدند که خب فعلا به اصلاح بازار رسیدیم و نظاره ریزش موقت او را خواهیم نشست !

اما به یک ساعت نکشید که دوباره جریان پول زد و امد و رفت و خلاصه همه را انگشت به دهان گذاشت ! به هر حال بازار خوب تمام کرد و وعده بوسه بر ۴۰۰ را به فرداها موکول کرد تا شاعر هم بخواند زنده بودیم اگر فردا وعده ما قله ۴۰۰ هزار!! به هر حال جریان پول امروز دوباره با قدرت قوی از روی بازار رد شد تا خیال همه راحت شده باشد ولی این را هم در گوشه ذهن خود داشته باشید در این چند روز هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و برای نتیجه گیری در مورد بازار هنوز زود است . ولی اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد بازار هفته بعد را هم باید خوب و مثبت تحویل بگیریم …

امروز خبری از ماشه و سیاست و بمب و هواپیما نیست و قرار است ۲ کلام حرف حساب بورسی بزنیم . حرف خانوادگی !

این روزها نصف بحث بچه های بازار این است که اصلا بازار خوب است ؟ می ارزد ؟ نمی ارزد؟ کدام سهم چرا این طور شده و چرا آن یکی اینطوری است ! و البته نصف دیگر هم که بحث نمیکنند در حال گوش دادن و بد و بیراه گفتن ها هستند که اصلا الان وسط عروسی جای این حرف هاست ؟! اصلا پی به ای چی هست ؟! ایا قیمت گذاری سهم ها بر اساس روش های درامدی درست است ؟ایا پی به ای ملاک خوبی برای ارزش گذاری هاست . ببنید روش های مختلفی وجود دارد ولی اکثر انها از جریان سود اوری آغاز می شود پس شما نمی توانید بگوید این شرکت سود ندارد ولی روند رشد قیمت ان صعودی است باید دلایل دیگری داشته باشید .

برای توجیه قیمت های فعلی اکثر سهم های بازار پی به ای های عجیبی لحاظ می شود که به نظر دلایل متعددی دارد .

کم بودن سرمایه ، سهام شناور پایین ، داشتن دارایی در دل شرکت ، طرح و توسعه ، افزایش ظرفیت ، پتانسیل پنهان افزایش نرخ و یا فروش ، ارزش جایگزینی بالا حتی تجدید ارزیابی از مواردی است که شاید پی به ای یک شرکت را از متوسط انچه در بازار انتظار است بالاتر می برد . در شرایط فعلی ما با بازاری مواجه ایم که صورت های مالی و جریان سود اوری به هیچ وجه توجیه کننده قیمت نیست پی به ای ها ۲۰ و ۳۰ ۴۰ و حتی بالاتر هستند اما قیمت به ریسمان های دیگری چنگ زده و خود را حفظ کرده .

معتقدیم بازی جریان پول نمی تواند همیشه قیمت سهم را بالا نگه دارد و تنها و تنها تنها جریان سود اوری و عوامیل بنیادی هستند که به این موضوع کمک میکنند . یعنی وقتی سهمی در جریان سود اوری حرفی برای گفتن ندارد افزایش سرمایه از محل تجدید هم در کوتاه مدت شاید ولی در میان مدت خیلی جذابیتی برای قیمت ایجاد نمیکند و در واقع برگ های برنده یکی یکی میسوزد .این حالتی است که باید گفت بسیار نگران باشید ! در حال حاضر به نظر به مرحله ای رسیدیم که کم کم پتانسیل شرکت ها بیرون می زند و شما مواجه می شوید با شرکتی که سود خاصی ندارد تجدید درست و حسابی هم ندارد و تازه میرسید به مرحله نگرانی … از دید ما امروز باید نگرانی های خود را در بازار کاهش دهید …یعنی ریسک های خود را کم کنید .

و درست در نقطه مقابل این خوش بینی برخی به شرکت ها ، بدبینی های مفرط هم وجود دارد

یعنی هنوز برخی عزیزان پی به ای سهم ها را ۴ می گذارند ! خب نه به ان شوری شور ۲۰ و نه به ۴ به نظر کم کم بازار میپذیرد که پی به ای نرمال می تواند بین ۸ تا ۱۰ باشد و این فضا اتفاقا با جریان پول همخوانی دارد ولی نکته مهم این است که نباید خود را گول زد و نباید غیرمنطقی بحث و تحلیل کرد . یک موضوع را در ذهن داشته باشید تجربه سال های خاص بورس را دیده ایم از ۸۳ تا امروز از ان رشد های هیجانی دوره عبده تا ریزش استخوان خرد کن محمود !

یک نکته برای ما جالب است همیشه در اوج رونق ها و درست در جایی که همه عوامل و ایتم ها از تحلیل باز میمانند و زبان قاصر می شود ارزش جایگزنی و دارایی ها و… سرو کله اش پیدا شده و به تحلیل ها رنگ و بوی دیگری میدهد ! به نظر اکثر اوقات (نمیگوییم همیشه ) این نوع تحلیل ها اخرهای بازی سهم است . همچنان معتقدیم بازی های بازار باید منطقی دنبال شود و اگر این اتفاق رخ ندهد درست در جایی چنان سیلی به بازار میزند و انتقام سختی میگیرد که ان سرش ناپیداست .

اما این یک بعد قضیه بود که به شما میگوید منطقی نگاه کن و اسیر تفکرات هیجانی و غیرتحلیلی نباش … ولی یک چیز دیگر را هم کنار این میگذاریم شرایط تغییر کرده است و این را باید قبول کرد …

وقتی از شرایط میگوییم از گذشته میگوییم این طور نیست که مثلا فضای سال ۸۳ را مثال بزنیم ، همین اخیرا ۹۶ را با امروز مقایسه کنیم به نظر بعد از جهش ارزی فضا دیگر ان فضای سابق نیست اتفاقاتی افتاده که باید ان را جور دیگری تحلیل کرد از همین رو شاید مقایسه برخی امارها با چند سال قبل را درست نبینیم . واقعیت این است که مردم عادی به وضوح با عقل معاش خود به این نتیجه رسیدند که سود بدون ریسک یعنی ۲۰% بیشتر دامی برای کاهش ارزش پول انهاست و راهی برای فرار از ان جستجو کردند .

وقتی تلاطم های بازار ارز و سکه را دیدند و از سوی دیگر بازار مسکن هم پول بالایی را می طلبید ناگهان عرضه های اولیه در بهترین مقطع در ان زمان راهی بازار شده و بازدهی های جذابی داشت این عرضه ها را بارها نوشتیم درست شبیه همان نخ اول سیگار باید دید که از همین طریق از سال ۹۶ موج ورود افراد به بازار اغاز شد افرادی که دیدند می شود پول های بهتری را هم دراورد .کجا ؟! بازار بورس !

دلیل رشد ارزش معاملات همین است سال ۹۵ و ۹۶ را به امروز مقایسه کنید متوجه میشوید که در دیدگاه مردم هم تغییراتی ایجاد شده اصلا چرا جای دور میروید خاطره ای تعریف کنم که عمق موضوع را درک کنید .

سالهای قبل وقتی میگفتید در بازار سرمایه فعال هستید همه به شکل یک موجود فضایی و یا برخی هم به شکل یک خدای نکرده قمار باز به شما نگاه میکردند ! دوستی تعریف میکرد که مادرش به او گفته پسر جان برو سر یه کار درست و حسابی من به مردم چه بگوییم ؟؟! بگوییم پسرم بورس باز است !! یعنی شاید همین ۷ الی ۸ سال پیش این دید به بازار سرمایه بود .

اما همین چند وقت پیش به دلیل عادت غلط و جهت روز رسانی کانال پشت فرمان غرق در گزارش ماهانه نوری بودم که ناگهان دیدم ماشین ضمخت و قراضه ما عقب ماشین جلویی را نوازش داده است ! وقتی از ماشین پیاده شدم دیدم خب خداروشکر خیلی چیزخاصی نیست و شروع کردم به صحبت با شخص و عذرخواهی و این که حواسم پرت بود و خلاصه خسارت شما را پرداخت خواهم کرد و برای این که خیال او را راحت کنم گفتم کارمند یک شرکت هستم و تا فهمید دست کوچکی هم در بورس دارم انگار دنیای او تغییر کرد ! اصلا فراموش کرد چه شده .

باورم نمیشد موبایلش را باز کرد و پرتفوی ان لاین خود را نشان داد که حدود ۱۹۰ میلیون تومان چند سهم خریده بود و مشورت میخواست ! بازار سرمایه ای که روزی بچه سر راهی اقتصاد ایران بود امروز این طور بین مردم گسترش یافته است .پس وقتی میخواهید تحلیل کنید این موج ورود افراد و پول را نیز در نظر بگیرید . شک نکنید این مسیر درستی است که طی می شود و مسیر گذشته اشتباه بوده … اگر درست بود وضع اقتصاد این نبود .

سر شما را زیاد درد اوردیم … کل این مطلب را نوشتیم که چند نکته را بگوییم …

همه چیز را با تفکرات ۲ الی ۳ سال پیش مقایسه نکنیم کمی این تغییر و گسترش بازار را بپذبریم . قبول کنیم پی به ای بازار باید بالاتر باشد . جریان پول قوی تر شده و اتفاقا این کار را سخت تر میکند ولی نباید انقدر اسیر و غرق این طرز فکر شویم که حباب قیمت ها و یا افزایش چشم گیر و غیر منطقی برخی سهم ها برای ما عادی جلوه کند و قورباغه جوشان شویم ! در کل ارتباط این دو بحث یعنی جریان پولی مداوم و بحث قیمت ها و پی به ای این است که نگاه ما به پی بای این باشد که نه دست پایین ان را لحاظ کنیم چون انصافا شرایط تغییر کرده و نه خیلی ان را بالا ببریم که زیر ان گیر کنیم…

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *