پتروشیمی جم در نیمه نخست ۱۲۹۰ ریال سود ساخت اما در تلفیقی به سود ۱۸۸۱ ریالی رسید. بر اساس داده های موجود، متوسط نرخ فروش پاییز از نیمه اول پایین تر بوده، برخی از مواد اولیه مصرفی نیز روند نزولی نرخ را تجربه کرده اند و مقدار فروش تقریبا در سطح متوسط نیمه نخست است. در نیمه نخست حاشیه سود ۲۹ درصد بوده و برای نیمه دوم حاشیه سود به ۲۷ درصد کاهش می یابد. انتظار می رود ۳۷۵۰۰ میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی کسب شود، که با احتساب اثر تقسیم سود زیرمجموعه ها، سود خالص هر سهم به محدوده ۲۶۰۰ ریال برای کل سال می رسد.

البته با توجه به رشد نرخ محصولات خصوصا تحت تاثیر نرخ دلار بازار آزاد و نسبتا ثابت ماندن دلار نیما که برای اتان مورد محاسبه قرار می گیرد، حاشیه سود زمستان بهبود خواهد یافت. این نکته بسیار با اهمیتی است که سود محقق شده تلفیقی در نیمه نخست ۴۶ درصد بالاتر از شرکت اصلی است و یک پتانسیل محسوب می گردد که باید در تحلیل جامع شرکت مد نظر باشد.

پتروشیمی جم طی ۶ ماه نخست ۱۲۹۰ريال سود ساخته و برای کل سال تقریبا به سود ۲۶۰۰ريالی می رسد اما ۲ نکته بسیار مهم را مد نظر قرار دهید:

۱) سود تلفیقی محقق شده در نیمه نخست ۴۶درصد بالاتر از سود شرکت اصلی است. در نیمه نخست ۱۸۸۱ريال سود تلفیقی هر سهم است. ضمنا در نیمه دوم تقسیم سود جم پیلن هم به کمک سودآوری می رسد.

۲) تراز ارزی شرکت مثبت است. خالص دارایی ارزی، در گزارش تفسیری احتمالا اشتباه درج شده (۸۱۱میلیون دلار مثبت) اما رقم احتمالی حدود ۵هزار میلیارد تومان است که با یورو ۱۲۱۰۰ تومانی تسعیر شده است. در انتهای آذر این رقم ۱۲۶۰۰ بوده و همکنون به دلیل نوسانات شدید باید گفت حدود ۱۳۵۰۰ تومان است که منجر به سود تسعیر ارز می شود.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *