چهارشنبه شیرین …

امروز یکی از ان روزهای شیرینی بود که هم رستم شادمان بود و هم تهمینه میخندید به این معنی که کمتر فضای هیجان و رنج و رنج بازی ها در بازار دیده می شد و از سوی دیگر همه چیز هم به شکلی منطقی داشت پیش میرفت. بازار ارام و اهسته و محافظه کارانه پیش رفت و همچون یک کوهنورد حرفه ای گام برمیداشت. هیجان زده عمل نمیکرد و رنج نمی کشید و زمان میخرید تا زمین بازی اش معلوم شود و بعد با کمک بازارهای جهانی و بهبود ان ارام ارام وضعیت بهتری را ثبت کرد .

امروز یار تازه وارد و تازه نفسی به نام پالایشی ها در کنار گروه بانک قرار گرفت تا متوسط و معمولی بازی کردن برخی خودرویی ها خیلی به چشم نیاید . امروز بازار از کم شروع کرد و اوج گرفت درست مثل یک هواپیما برای بلند شدن و چند نکته خاص مثبت و منفی داشت .

نکته منفی را همان ابتدا لخت و عور بگوییم حجم نسبت به قبل کم شده بود ولی همین هم یک تبصره دارد نسبت به اخر هفته ها این بهترین چهارشنبه بوده است امروز ارزش معاملات خرد بازار ۵۳۸۱ میلیارد تومان بود که یک رکورد جدید برای معاملات آخر هفته به حساب می آید. اما نکته مثبت در ۲ چیز است بازار معقول تر شده با علم و تحلیل قوی تری رفتار میکند و کمی ارام تر حرکت میکند این اتفاق خوبی است توجه به سمت سهم های بنیادی و بزرگ تر و قاطی نشدن با پروژه ها از نکات خوب بازار است و البته همچنان بازیگر اصلی بازار ما جریان پول است جریانی که دل به دریا زده و در این وادی متهورانه و جسورانه حرکت میکند .

امروز دو نکته مطرح میکنیم

اول در مورد بازی ها و جریان بورس کالا و دلار …

یک اتفاق در روزهای اخیر در بازارها قابل توجه است در بورس کالا شاهد معاملات پر حجم و پر رمزو رازی هستیم که با وجود عدم افزایش نرخ ارز شاهد افزایش تقاضا برای کالاها هستیم . یک نکته بسیار جالب در این مورد وجود دارد ببنید بسیاری از تجار شاید علاقه داشته باشند دلار را به عنوان یک کالای سرمایه گذاری در حجم بالا خریداری کنند اما مسائل امنیتی و شرایط قوانین فعلی باعث شده انها را به سمت خرید کالاهای مبتنی بر دلار سوق دهد (این رفتار در برخی افراد عادی هم دیده می شود ) همین امر سبب شده تا دلار منطقی ۱۲۴۰۰ بورس کالا شرایط تقاضا را برای این محصولات افزایش دهد که می تواند ۲ نتیجه در بر داشته باشد:

نتیجه اول اینه است که چشم انداز اکثر این فعالان اقتصادی قرارداشتن قیمت های فعلی به عنوان کف دلار و رشد اتی قیمت دلار است

و نتیجه دوم که برای ما مهم تر است افزایش فروش شرکت هاست که می تواند نتایج خوبی را به بار داشته باشد این چرخه تا زمانی که چشم انداز تورمی در کشور وجود دارد ادامه خواهد داشت ولی زنجیر ان درست زمانی پاره می شود که توافق و یا حتی زمزمه ای از توافق در کار باشد یا تورم انتظاری کاهش یابد .

یک نکته دیگر را هم بگوییم

با بررسی ۳ الی ۴ مقطع تقاضا و قیمت ها در بورس کالا نشان میدهد این بازار بسیار بسیار هوشمند و زیرک عمل میکند و می تواند سیگنال های خوبی برای بازار سرمایه باشد.ببنید همین که پالایشی ها حرکت میکنند ، شمش فخوز این طور معامله می شود ، مصحولات پتروشیمی نیز در تقاضا تغییراتی را دارند یعنی این اتفاقات مهم است.

و اما یک پیشنهاد برای عزیزان در بازار

ببنید این روزها حرف زیاد است چرا بازار این طور شده و چرا این رفتار را دارد . معتقدیم بخشی ازاین رفتار از دل رفتارهای قانون گذار ما بیرون می اید چرا نباید شرکت ها در یک طبقه بندی مشخص قرار داشته باشند؟چرا بازار اول و دوم و سوم نداریم ؟ چرا این پیشنهاد که بازار اول رفت و آمد هایشان کوتاه باشد و یا نوسان باز و … لحاظ نمی شود و هزار چرای دیگر . به نظر عزیزان بنشیند محدودیت ها اعم از حجم مبنا و نوسان را در کنار سایر ایتم های شرکت از جمله سهام شناور و شفافیت کنار هم قرار داده و یک نوع تمیز کاری و پالایش و طبقه بندی در بازار صورت گیرد .

البته نمیگوییم نماد های دسته ۲ و ۳ بد هستند اتفاقا می شود روی انها نیز ابزار های مختلف را پیاده کرد .باید پذیرفت برخی عاشق ریسک هستند دوستی میگفت مشکل مملکت این است قمار خانه ندارد که اینها بروند این ریسک را انجا بکنند از بد حادثه فکر کرده بازار سرمایه زبانم لال شبیه قمار است که البته اگر این فکر را کرده باشند به زودی از اقای بازار یا شاید هم خانم بازار سیلی سختی خواهند خورد ! ولی چرا نباید ابزارهای این چنینی طراحی شود .

چرا نباید اجازه داده شود که صندوقی ایجاد شود که بتواند تا ۳ برابر سرمایه صندوق مثلا اعتبار بگیرد و افراد پر ریسک بتوانند سراغ این گزینه ها بروند . انقدر باید ابزار معرفی و به خصوص تبلیغ شود که نگران این جریان پول نباشیم . سازمان بورس و کارگزاری ها به جای این که فرت و فرت کد بدهد به طرف بگوید پدر جان برادر من شما میتوانی صندوق کار کنی بازدهی این صندوق ها ممکن است حتی از فعالیت عادی شما بیشتر باشد . به نظر روی این موضوع باید بسیار کار شود بسیار …

و همین یک حرف اخر را بزنیم و برویم …

امروز در بازار ۱.۲۶۰هزار نفر در عرضه اولیه امروز شرکت کردند عرضه قبلی ۱.۱۹۸ هزار نفر بوده است که فقط در ۵ روزی کاری ۶۲ هزار کد جدید اضافه شده است این بدان معنی است فقط در همین ۵ روز ۴ برابر کل شرکت کننده های شهریور سال ۹۶ اضافه شده! قدر این حضور را باید دانست این حضور و این کد ها می تواند سکوی پرتاب بازار سرمایه باشد و اگر درست هدایت نشود هم تا سال های بازار را ازار میدهد .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *