خزامیا

عموما شرکت های خودرویی را با بدهی بانکی، روند صعودی در هزینه مالی، سوخت شدن مطالبات و مواردی ازین دست می شناسیم.

حداقل در ۱۵ سال اخیر، خودرویی ها با شیب صعودی در بهبود صورت های مالی همراه نبوده اند اما از معدود دفعاتی است که پالس های مثبتی در یک خودرویی دیده می شود که البته هنوز بسیار زود است که بگوییم زامیاد چه خواهد کرد.

رشد درآمدها و ثبات نسبی حاشیه سود باعث شد تا سایر هزینه ها در مقایسه با سودناخالص عملیاتی، همچون گذشته سنگینی نکنند لذا رشد درآمد ۱۵۹درصدی زامیاد در ۹ ماه سال جاری نسبت به ۹ ماه سال قبلی باعث شده تا در این دوره زامیاد ۳ ريال زیان بسازد در حالی که طی سال گذشته همین دوره ۸۹ ريال زیان محقق شده بود.

میزان مطالبات این شرکت ۴۵درصد رشد کرده اما همانطور که گفته شد درآمد ۱۵۹درصد رشد کرده است لذا دوره وصول نسبت به دوره مشابه وضع بهتری دارد.

میزان بدهی بانکی شرکت از رقم ۴۱۷۷ ريال با کاهش ۵۵درصدی به ۱۸۸۳میلیارد ريال رسیده و در بخش وجوه نقد شرکت توانسته هزینه مالی را نقدا به بانک پرداخت کند لذا وام ۱۸درصدی برای شرکت برقرار است.

میزان پرداختی های تجاری صعودی است که علت آن بدهی زامیاد به شرکت های زیر مجموعه سایپا در بخش تامین قطعات است.

در حالی ورود نقد عملیاتی ۹ ماهه ۴۲۵۴میلیارد ريال گزارش شده که ۳۱۳۰میلیارد ريال رشد دارایی جاری (به جز وجه نقد) و ۴۳۱۴میلیارد ريال افزایش در بدهی های جاری ثبت شده است.

زامیاد ۱۹۷۵میلیارد ريال وام جدید گرفته اما ۴۲۵۰میلیارد ريال بازپرداخت اصل وام انجام داده لذا باید گفت پس از سال ها، یک خودرویی دیده می شود که در بخش صورت های مالی، عملکردی بهتر از گذشته داشته البته این مساله تا حدی به دلیل رشد درآمد سالانه از یک طرف و از طرف دیگر تامین مالی از سوی گروه سایپا است.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *