اسفند شیرین !

امروز سه شنبه بازار سرمایه در حالی که کمی از کرونا میترسید با یک برگشت تمام عیار شبیه یک قرص ویتامین سی عمل کرد و زور و قدرت بیشتری به بازار داد تا در کنار این روحیه بخشی یک اتفاق دیگر را نیز شاهد باشیم و ان حرکت خوب بزرگان بازار باشد . ببنید بازار امروز هم به واسطه همان جریان های همیشگی از پول گرفته تا گزارش و دلار مثبت بود و بازارهای جهانی و کرونا هم نتوانست او را ازرده خاطر کند . این را هم داخل پرانتز عرض کنیم فکر میکردیم بازار امروز حداقل طبق روال معمول همیشه خود کمی دل به عرضه بدهد و منفی باشد ولی انقدر قوی و قشنگ این فضا مثبت شد که همه انگشت به دهان مانده اند . نکته مهم این روزها و یا بهتر است بگوییم این دو هفته بازار توجه بسیار قوی سهامداران به سمت سهم های بزرگ و بنیادی است .

تقسیم بندی دسته اول و دوم سوم را به یاد دارید وقتی آن روز نوشتیم اگر پی به ای نرمال را جایی بین ۷ و ۸ در نظر بگیرید بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت هنوز در بازار قابلیت های قوی برای رشد دارند هنوز ارزش بازار انها با مارکت کپ ها و ارزش جایگزینی ها اختلاف دارد !! این برای ان روزها بود و بازار این حس را به خوبی گرفته و اثرات ان را می بینید . در همان مقطع یعنی روزهای میانی بهمن بود که عرض کردیم احتمالا این دسته سهم ها در یک چرخش طی هفته های اتی خود را بیشتر نشان دهدکه به نظر رشد ارام دلار و ادامه روند خوب فروش در این شرکت ها می تواند تضمین کننده جریان سود اوری و کم کم حضور جریان نقدینگی در انها باشد .

به نظر کم کم نوبت این دسته است که در بازار اولویت قوی تری قرار گرفته و شرایط خاص تری را تجربه کنند.

شک نکنید سرعت رشد این گروه مثل گروه های دو سه نیست و این اتفاق و تغییر مهم بازار است بله ممکن است از اینجا به بعد سرعت بازار هم کم باشد ولی با کیفیت تر و قوی تر حرکت خواهد کرد و ریسک های ریزش نیز کمتر خواهد بود . این دقیقا اتفاقی است که در حال جاضر در حال رخ دادن است و دسته اول به شدت مورد توجه بازار قرار گرفته و می تواند جالب باشد .با این نرخ دلار ۱۶ هزار تومانی و دلار نیم و شرایط بازار اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد و این موارد خود را در گزارش های ماهانه نیز نشان دهد بازار همچنان روی این دسته از سهم ها امیدواری های خوبی را دارد .

تا اخر سال حدود ۱۵ روز کاری دیگر داریم که می شود روی بازار حساب کرد البته هفته اخر تقریبا یک هفته نیمه تعطیل است ولی به هر حال این ۱۵ روز بازار می بایست کمی تکلیف خود را روشن کند به نظر شناسایی سود داریم عرضه حقوقی داریم و اتفاقات دیگر و شاید تحولات این روزها برای بازار متفاوت تر سپری شود . البته این به معنی منفی شدن بازار نیست خیر منظور این است که شاید تحولات مختلفی که بازار را تحت تاثیر خود قرار میدهند بیشتر شوند و هر چه جلوتر برویم پازل اسفند خاص تر دنبال شود …

نکته دیگر

بازار این مدت پیش رو جریانی است که در ۳ ماهه چهارم سال ۹۸ رخ داده است ببنید دلار افزایش یافته و این افزایش در دلار نیما هم دیده شده برخی صنایع و شرکت ها نیز کم کم این فروش را در صورت های مالی خود لحاظ میکنند به نظر مقاطع ۳ ماهه چهارم و ۲ ماهه اخیر که گذشت این موضوع را به شما نشان میدهد که عیار شرکت ها چگونه است .

میدانیم و واقفیم که خیلی ها این طور خرید و فروش نمیکنند این را برای زمانی میگوییم که بالای آسمان موتور کشنده ای که سهم ها را بالای بالا انگار روی ابرها می برد کمی کم قدرت شود و ان وقت اگر این شرایط را نداشته باشد سقوط او جدی تر می شود بهتر است با کمک گزارش های ماهانه و حاشیه سود های ۳ ماهه سوم به یک فضای کلی از سود اوری سال ۹۹ شرکت ها رسیده و با لحاظ کردن بسیاری از اتفاقات و حتی پی به ای ۸ و ۱۰ اگر قیمت تحلیلی با قیمت تابلو خیلی همخوانی ندارد کمی بیشتر به فکر فرو بروید …

نمیگوییم بفروشید ولی دقت کنید سهمی که میخرید ممکن است جایی انرژی اش تمام شود و ان وقت همین شرایط بنیادی موتور سوخت او می شود که اگر نداشته باشد کار سخت خواهد شد . در مدت اخیر عمده نگاه بازار به همین شکل بوده که در بالا نیز به ان اشاره شد .

این نکته را هم بگوییم و برویم

در روزهای پایانی شهریور ۹۷ بود قبل از ان ریزش عجیب … خوب به یاد دارم حتی حادثه تروریستی اهواز هم نتوانست خم به ابرو بازار بیاورد ولی یک اتفاق زیرپوست بازار رخ داده بود قیمت ها در مقایسه به سود و جریان آتی سود اوری کم اورده بود و غیر منطقی شده بود . در جمع دوستان بارها با اکسل سود و قیمت میزدیم نمیخواند ! پی به ای ها عجیب میشد و … چند روز بعد بود که بازار ریزشی عجیب را اغاز کرد و این اتفاق تلخی برای بازار شد .

درست در جایی در حوالی بهمن ۹۷ بود که بازار بعد از اصلاح سنگین با همان اکسل ها و متود ها جذاب شده بود و رشد کرد . ببنید کل حرف ما طی این مدت همین است با این روش ها و اکسل ها بسیاری از شرکت ها قیمت های نرمالی ندارند ولی هنوز ان دسته اول حرف های زیادی برای گفتن دارند که تغییر ذائقه بازار به این سمت به همین دلیل است ولی فرق این دوران با ان دوران جریان نقدینگی عجیبی هست که راهی بازار شده اما چون این عامل را ناشناخته و رفتار ان را غیرقابل پیش بینی میدانیم بهتر است با مفروضات قدیمی و شرایط سود سازی و بنیادی شرکت ها پیش برویم که فعلا نشان میدهد اوضاع هنوز خوب است به خصوص در این شرکت ها و با این نرخ دلار و این گزارش های ماهانه …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *