نگاهی به شاخص کل از دیدگاه امواج الیوت

موج ۳ اغلب قوی ترین و طولانی ترین موج در طول یک سیکل صعودی یا نزولی است. حالا ما در موج ۳ از III بزرگ در شاخص کل قرار داریم. مطابق با تئوری امواج الیوت معمولا خاص ترین حرکت ها ، خاص ترین اخبار مرتبط و هم جهت و شکسته شدن مهمترین مقاومتها بطور غالب در موج های سوم رخ میدهند. رویدادی که در ماه های اخیر شاهد آن هستیم و حالا پس از مدتی فرصتی شد تا شمارش امواج شاخص کل را به روزرسانی کنیم تا ببینیم در چه مرحله ای از رشد قرار داریم و وضعیت صعودی بازار در کدام منطقه و سیکل حرکتی است.

با بررسی تاریخچه شاخص کل از ابتدای شکل گیری آن

شاهدیم که یک سیکل صعودی سوپر سایکل بلند مدت در آن شکل گرفته و عملا انتهای موج اول با احتساب زیر موج های آن در محدوده ۲۰۰ هزار واحدی پایان یافته و اگر بخواهم نکات خاص آنرا بیان کنم موج ۳ از ۳ از یک بزرگ عملا در دیماه ۹۲ تکمیل شده و موج” ۵ از ۳ از یک” که موجب تکمیل موج” ۳ از I “ شده با رشد انتهای سال ۹۴ پایان یافته است و در ادامه موج ۵ از I بزرگ و سوپر سایکل با رشد بازار در مهر۹۷ پایان یافت.

جایی که این نگرانی را از منظر الیوتی به ذهن متبادر میکرد که احتمال یک اصلاح بزرگ از جنس II سوپر سایکل وجود دارد و باید محتاط بود و البته این اصلاح رخ داد اما نه آنچنان و به آن شدتی که انتظار داشتیم و خیلی زود در اواخر سال ۹۷ موج جدید صعودی شروع به پوست اندازی کرد! موجی که عملا قوی ترین و شدید ترین موج تاریخی بورس می توانست باشد و البته همینطور هم شد! نکته جالب اینکه در این مرحله بارها با هر رشد احتمال یک موج b میانی از اصلاح را می دادیم .

اینکه شاید مجدد قیمتها به اصلاح رود و از آنجا که تا کنون کسی تجربه چنین موج نیرومندی در بورس ایران را نداشت بسیار شنیدیم که خیلی ها مرتبا دم از حباب میزدند و البته بسیاری از فعالین با سابقه و تاثیر گذار بازار نیز در مقاطعی از بازار خارج شدند و از بخشی از این حرکت بزرگ جاماندند و مدتی طول کشید تا همه اذهان در مقابل این رشد بزرگ تسلیم شوند.

نه عرضه حقوقی های بزرگ کارساز بود و نه تحلیل و عرضه حقیقی های با سابقه ، دقیقا نکات خاص موج های ۳ اینبار و در بزرگترین موج تاریخی بورس، بصورتی تاریخی اتفاق افتاد بطوریکه در این دوره مهم ترین مقاومتها به راحتی شکسته شده، قوی ترین حمایت های عملی سازمانی از بورس صورت پذیرفته ، بیشترین حجم های معاملات در تاریخ بورس بصورت پیوسته و رو به رشد رخ داده ، قوی ترین و بی سابقه ترین حمایت های دولتی از بورس صورت گرفته و عملا سیاست های کلان اقتصادی در ایران از بانک محوری به بازار سرمایه محوری تغییر یافته.

حتی دولت در تلاش برای تغییر قوانین برای جهت دادن سرمایه ها به سوی بازار سرمایه برآمده ، کاهش نرخ بهره و اجرای نیرومند آن ، تصویب قوانین مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها ، اجرای سیستم یکپارچه مالیاتی و تلاش برای تغییر برخی قوانین که به نفع بازارسرمایه خواهد بود :

از جمله برخی رویدادهای خاص و بسیار اثر گذار بر بازار سرمایه بوده که تجمیع آنها در کنار هم بی سابقه بوده است ، بطوریکه آشنایی با بازار سهام برای اولین بار در عمق جامعه نفوذ کرده و همه در حال روی آوردن به این بازار هستند و اینها گوشه ای از نشانه های خاص تاییدی برای موج ۳ است!

جالب اینکه موج III بزرگ نیز خود گسترش یافته و حالا به امواج ۵ گانه کوچکتر که هنوز در حال شکل گیری هستند تقسیم شده است.

موج ۱ از III در حدود ۲۵۴ هزار واحد تکمیل شد و سپس موج i از ۳ از III بزرگ نیز در محدوده ۳۳۰ هزار واحدی معروف شکل گرفته، جایی که بسیاری به اشتباه آنرا نقطه پایان بازار در آن مقطع فرض میکردند و مدتی هم بازار به اصلاحی فرسایشی رفت. اما نکته جالب آنکه دقیقا حمایت های خاص از بازار و ورود نقدینگی های بزرگ و جدید در بازار سهام از همان مقطع بیشتر به چشم آمد و آغاز شد!

جایی که ابتدای موج iii از ۳ از III بزرگ بود یعنی بیشترین خاصیت موج سه ای در آن محدوده به چشم میخورد! البته موج فوق در محدوده ۳۸۴ هزار واحدی پایان یافت و چیزی که فعلا طبق سناریو به پیش می رود (سناریوی اول) می تواند موج v از ۳ از III بزرگ باشد.

که البته بسیار بزرگتر از موج قبلی خود شکل گرفته و از منظر ریز موجها فعلا موج سوم ریزموجش در حدود ۵۳۰ هزار واحدی تکمیل شده و بعید است موج چهارمش زیر ۵۰۹ هزار واحد نفوذ کند و تازه پنجمین موجش شکل خواهد گرفت که اگر قبل از ۵۷۰ هزار واحد پایان یابد عملا موج ۳ از IIIتکمیل خواهد شد و بعد از یک اصلاح موج چهارمی برای تکمیل پنجمین موج از III بزرگ، صعود خواهد کرد! و سپس مراحل بعدی از جنس سوپر سایکل برای اصلاح IV بزرگ و صعود V بزرگ در بلند مدت شکل خواهد گرفت.

در سنایوی دوم

اگر بعد از اصلاح فعلی از ۵۳۰ هزار واحد که امروز آغاز شده و گفتیم بعید است زیر ۵۰۹ هزار برود، رشدی برای موج V از ۳ از III شاهد باشیم که فراتر از ۵۷۰ هزار واحد تکمیل شود در آنصورت باید در شمارس گستردگی داخلی موج ۳ از III تجدید نظر کنیم و امواج پر تعداد تر و رشد بسیار بیشتری را تا تکمیل موج III متصور باشیم که شرایط بازار را بسیار جذاب تر خواهد کرد و در صورت وقوع، شمارش امواج را به روزرسانی خواهیم کرد!!

همه موارد بالا حاکی از آن است که شرایط صعودی بازار سرمایه از منظر بلند مدت در میانه راه و در بهترین مناطق صعودی خودش است و باید تلاش کرد تا بهترین بازدهی را از مقطع فعلی گرفت. اما ازآنجا که بحث شاخص کل مطرح است ، هرچند رویکرد کلی می تواند برای اغلب قریب به اتفاق سهام شرکت های بورسی جاری باشد ولی قیمت سهام شرکت های شاخص ساز بر شاخص کل بیشتر موثر است و اگر در ادامه از رشد خوب شرکت های بزرگ بورسی بشنویم کاملا قابل انتظار خواهد بود.

چند نکته:

۱- بحث شمارش امواج الیوت بصورت کلاسیک کمی زمانبر و پیچیده است و بنابراین ممکن است با روشهای مدرن و نوین شمارش که اینروزها مرسوم شده است و کلی نگری خاصی در رویکرد مستتر است مقداری متفاوت باشد. اما اگر این نوع شمارش کلاسیک، که اغلب زمانبر است ، موشکافانه و دقیق صورت گیرد که در تحلیل اخیر نیز در این راستا تلاش شده است ، خروجی تحلیل و پیش بینی آن یکی از دقیق ترین ها در بحث تحلیل تکنیکال خواهد بود.
۲- در تحلیل فوق بصورت سنتی و استاندارد در شمارش امواج جهت جدا سازی و تفکیک زیر موجها و گستردگی ها بعصا از اعداد یونانی استفاده شده است ( I(1),II(2),III(3),IV(4),V(5))

تحلیلگر : علی ابتهاج ۹اسفند۹۸

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *