شور شیرین !

امروز سه شنبه ۱۳ اسفند یکی از سه شنبه های خاص و شیرین سال ۹۸ بود که با لبخند و رشد قیمت کار خود را به پایان برد شور شیرینی که در بازار ایجاد شده و لبخند بر لب سهامداران است . ۱۱ روز کاری داریم و فضا انقدر خوب و مبت شده که همه کرونا و ترس ازاین ویروس را فراموش کردند البته در سایه این رویداد رشد بازارهای جهانی و رشد دلار نیما تا ۱۳۷۰۰ که دیروز و امروز در مورد ان صحبت کرده و میکنیم در بازی موثر بوده و نشان میدهد مختصات بنیادی بازار شرایط خوبی را نشان میدهد و هنوز اینجا چراغش به گرمی و پر نوری و برخلاف بقیه بازارها روشن است …

البته انصافا بورس این روزها با جریان پول بدجوری داغ شده وگرنه اگر دست برو بچه های قدیمی بازار بود تا به حال ۲۰ استخوان پوسانده و ۲۰ بار بازار را حباب زدایی کرده بودند این جریان پول است که فعلا باعث شده با وجود نیمه تعطیل بودن اکثر کسب و کارها بازار سرمایه پر رونق باشد.

اینکه اثرات این رکود بعد ها جور دیگری خود را در بازار ما و گزارش های ماهانه نشان دهد یا ندهد بحث دیگری است ولی به نظر میتوان امیدوار بود …

با افزایش دما و گرما این موج هم فروکش کند و اما سراغ بازار و حاشیه های ان برویم که تب های متعددی در بازار داغ شده که زمستان داغ و گرمی را رقم زده است . دیروز در مورد دلار نیما صحبت کردیم شک نکنید این موضوع موثر است یک نکته را دقت کنید ببنید ماهیت رشد دلار نیما و افزایش ان از ۳ ماهه گذشته کمی بهبود یافته و بهتر شده و این می تواند نکات خاصی را داشته باشد همین موضوع خود را در بورس کالا نشان داده است شما به عنوان مثال ببنید :

مثلا میانگین فروش ورق گرم فولاد در سال ۹۸ حوالی ۵۰۰۰ بوده و حالا به ۶۵۰۰ رسیده است این اثر خود را هنوز در سود سال ۹۸ نشان نداده و به سود سال ۹۹ موکول میشود این چیزی است که در بسیاری از شرکت ها صدق خواهد کرد و البته با افزایش تورم و رشد بهای تمام شده نیز همراه است ولی برایند سود صعودی است و درست در طرف مقابل با شرکت هایی مواجه ایم که این تحول را در فروش ندارند به نظر بازار سرمایه هنوز در دسته اولی که بارها از ان صحبت کرده ایم جریان قوی سود سازی را داشته و می تواند جذاب باشد جریان پول چند وقت اخیر نیز این را نشان میدهد.

این چند روز در مورد این قوانین جدید زیاد صحبت کردیم …

عزیزان سازمان شما که قانون میگذارید اگر این طرف یعنی عرضه ابزارهای مختلف را نداشته باشید بی شک جریان ناقص و ابتر مانده و از سوی دیگر جایی به بازار لطمه میزند و این پول از مسیر های غیرقانونی دیگری سر در می اورد .راهش این نیست که برای کد ها محدودیت بگذاریم و بگوییم شما نمی دانی و قطعا میروی اشتباه میکنی پس من میگویم ۱ ماه نخر!!

چه بسا بسیاری از افراد تازه بعد از ۱ ماه اموزش به این نتیجه برسند اصلا این سهم های بنیادی و بزرگ خوب نیستند و بازی جور دیگرش قشنگ است ! ببنید به نظر بهتر است از همین مکانیسم عرضه و تقاضای بازار استفاده شود .

پیشنهاد ما دقیقا دو موضوع است

افزایش تنوع در صندوق ها فرض کنید همین عرضه های اولیه مگر دولت لنگ پول نیست ؟مگر دنبال تامین مالی نیست ؟بسم الله سفره پهن است و میتواند از خوان نقدینگی که دست جامعه داده بهترین تامین مالی را داشته باشد قدیم تر ها خوب به یاد دارند سال های قبل اواخر سال که میشد دولت برای کسری بودجه از ثبت نام سیم کارت بگیر تا حج استفاده میکرد تا کمی پول جذب کند حالا هم همین است .

این مسائل را عزیزان در سازمان باید در گوش مسئولان بخوانند وگرنه انها هنوز در طرز فکر قدیمی خود گم هستند و ژنرال های پیری هستند که کار های جسورانه را ترجیح نمیدهند اما به نظر می شود به راحتی تاکید میکنیم به راحتی از دل بازار سرمایه برای سال ۹۹ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع کرد ببنید کافی است دولت در یک اقدام انقلابی و اساسی تکلیف خود را با خود روشن کند شرکت هایی که قابل واگذاری هستند به سرعت دسته بندی و به تیمی از سازمان بورس و یا شرکت بورس واگذار کرده تا به سرعت اصلاحات مالی و کارهای تغییرات سرمایه سهامی عام و … را انجام دهند چیزی شبیه مصوبه سران قوا می تواند به راحتی این موضوع را حل کند . در این طرف هم عزیزان صندوق های متعدد را تشکیل دهند.

مثلا فرض کنید

علاوه بر سهمیه ای که به صندوق ها میدهیم دولت مکلف شود علاوه بر عرضه ۲۰% در ابتدای کار ۱۰% به صندوق ها تخصیص دهد (این قاتون در رابطه با شرکت های خصوصی و شبه دولتی صدق نکند ) صندوق هایی تشکیل شود که فقط ماهیت جذب ۵۰% عرضه های اولیه را داشته باشد صندوق توسعه بازار می تواند خود متولی این امر شده و سرمایه اولیه را داشته باشد می توان صندوق های دیگری را هم تخصیص داد:

مثلا صندوقی با اهرم ۲ برابر سرمایه یعنی صندوقی که ۲ برابر سرمایه اعتبار دارد و روی سهم های ریسکی هم می تواند کار کند البته نه کل پول را شاید برخی دوست داشته باشند پر ریسک کار کنند می شود ۱۰ الی ۲۰ نوع از این صندوق ها تعریف کردتا به جذب پول این چنینی کمک کنیم باور کنید راهش این است ! مسیرش این نیست سراغ محدودیت گذاشتن برویم …

نمیدانیم چرا هر روز در این موارد صحبت میکنیم امیدواریم گوش شنوایی باشد ولی وقتی دلیل اصلی رشد بازار می شود جریان پول به نظر هر طور شده باید از این جریان حمایت و مراقبت کرد .

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *