نبرد درتنگه ۵۰۰ هزار!

چقدر نوشتن گزارش بازار این روزها سخت شده است ! روایت جنگی غیرعادی و نبردی عجیب که هر روز حاشیه های آن بیشتر می شود انگار یکی آمده و بازار را طلسم کرده یکی امده و این خانواده را به هم ریخته و رفته … . این جنگ امروز در تنگه ۵۰۰ هزار بیشتر شد و شدت گرفت و مبارزه عجیبی بین نیروهای مختلف در جریان بود . امروز حرف برای گفتن زیاد است و واقعا نمیدانیم از کجا شروع کنیم . از هسته بگوییم از رد شدن افزایش سرمایه بانک ملت و فشار رسانه ای و دوباره برگشت آن و از رنج برخی حقوقی ها !

نمیدانیم واقعا سرگیجه ای از عوامل مختلف در بازار است که این روزها هجوم آورده و تحلیل را سخت کرده است .

امروز بازار در نقطه حساسی قرار داشت درست جایی که چارتیست ها منتظر برگشت بازار بودند صندوق حمایت هم تقریبا خشاب ها را پر کرده بود که حمایت جدی را داشته باشد که ناگهان خبر خرابی سیستم فرابورس رسید به والله زبان ما مو دراورد انقدر در مورد هسته و سیستم ها نوشتیم هر روز بیش از ۳۰ الی ۴۰ پیغام مختلف برای هسته داریم …

وقتی در چنین فضایی ای اتفاقات رخ میدهد بدبینی به نهاد ناظر افزایش پیدا میکند به نظر توصیه این حقیر را گوش کنید در اولین فرصت مهم ترین شخص مسئول بیاید توضیح بدهد که چه شده و اصلا مشکل چیست . اگر قبول دارید همه عضو یک خانواده هستیم به نظر بیان این مشکل بهترین و اولین راهکار است . و بعد شفاف و روشن بیان کنید چه برنامه ای برای رفع ان دارید روزهای قبل هم عرض شد به نظر سهامدار میپذیرد از ۵ روز معاملاتی پیش رو که تق و لق است چشم پوشی کند ولی این سیستم عملکرد بهتری را برای بعد از ۱۵ فروردین به بعد داشته باشد . شترسواری آن هم دراین فضا و در این شرایط دولا دولا نمی شود .

این پیچ خاص هسته را که امروز رصد میکردیم تازه میرسیدیم به تردید و ابهام برخی فروشنده هایی که تازه متوجه شدند بله بسیاری از سهم های بازار در پیک بوده و بسم الله شروع به فروش رنجی در نماد ها کردند .

دیروز هم برخی افرادی که تصوراتی نسبتا سطحی از بازار داشتند میگفتند خبر قرنطینه موثر بوده ولی از همان دیروز این موج فروش سراغ بازار امده بود و امروز رد پایش روشن تر بود . البته برخی از این عزیزان از بازار خارج شده و فروختند و برخی دیگر هم فعلا تماشا میکنند . قبل از هر چیز باید بیان کرد فروش حق هر کسی است که در هر مقطعی که احساس کند سهم خود را بفروشد به اصطلاح مال دارد و اختیار ! امروز بحث ما این نیست. چرا که گذر زمان همه چیز را مشخص میکند درست شبیه همان چهارشنبه ای که صبح ان ایران حمله موشکی داشت و برخی بی محابا درست در روز اخر اصلاح از فروش خسته نمی شدند ! بحث ما امروز چیز دیگری است .

بحث این است که سهم های بزرگ و بنیادی ما به هر دلیلی که بارها البته عرض شده یکی از انها ابهام در اطلاعات و جریان سود اوری است با چالش های متعددی مواجه اند .

البته این را باید گفت این روزها انصافا تحلیل بازار شرایط ویژه ای دارد .کار سخت است تصمیم گیری دشوار و مسئولیت سنگین … قبل از هر چیز این صحنه فعلی روشن است که ان بزن در رویی و آن شرایط خاص کمی فروکش کرده و بازار عاقل تر شده ولی مشکل این است که با حجم وسیعی از پول هایی مواجه هستیم که فضای غیرمعمولی را تجربه میکنند طبق برخی امارها کمتر از ۱% جریان پولی مدت اخیر سراغ صندوق ها رفته اند و طی ۳۰ روزاخیر شاید بیش از ۶۰% این پول ها سراغ سهم هایی رفتند که از نظر سطح بندی قبلی جز سطح اول نیستند و در واقع سودها خیلی قیمت را در این فضا توجیه نمیکند و این خود ریسک دیگری است .

البته روی دیگر این سکه را هم باید گفت

ببنید برخی عزیزان مدام می گویند از چه بحرانی حرف میزنید چرا از سهم بنیادی دفاع میکنید . به نظرم بخشی از حرف انها به حق است در همین ریزش اخیر نگاه کنید شاید ۱۰ سهم بازار با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان تا حدودی جمع و جور می شدند ولی این پول حاضر به خرید صف فروش ارزنده این سهم ها نمیشد و بازهم سراغ بازی های خود می رفت .

امروز در بازار شکاف طبقاتی بین این دو انقدر زیاد شده که با هر چشم غیرمسلحی دیده می شود عملکرد بد این شرکت ها در تقسیم سودو برخی رویداد های دیگر ، عدم شفافیت در سود و عملکرد ضعیف سهامداران عمده در عرضه های ابشاری باعث شده تا جریان پول که اکثر انها تازه واد هم هستند سراغ این شرکت ها بروند جالب بود در برخی ازاین سهم ها خریداران بار دوم بوده که سهم میخریدند ! یعنی طرف بار اول عرضه اولیه خریده و بار دوم سهمی به این شرایط که ۱۲ برابر شده و هیچ تعریفی از سود ندارد !

این که اخرو عاقبت چه می شود زمان نشان میدهد ولی به نظر پیشروی این رویه برای بازار اتفاق خوبی نیست خیلی ها میگویند دست این تازه وارد ها میسوزد همانطور که دست ما قدیم و ندیم ها سوخت و پوستمان کلفت بود و ماندیم ولی به نظر این عده ای که وارد بازار شدند خیلی طاقت سوزش و لرزش را نداشته باشند … نمیدانیم فقط امیدواریم تبعات این بازی جایی ختم به خیر شود.

نکته دیگر

بازار امروز این بحث ارزندگی و عدم ارزندگی بود که فقط و فقط یک باردیگر میخواهیم عزیزان تحلیل گر را به نرخ دلار ارجاع دهیم که اگر ضرب و تقسیمی میکنید نرخ دلار سال ۹۸ میانگین به ۱۲ هزار و این حوالی نرسید ولی در سال ۹۹ به نظر دلار بالای ۱۴ کار را اغاز میکند درست است که جهانی ها افت داشتیم و چالش داریم ولی این دایمی نیست . بازهم میگوییم کم بحران نداریم همین کرونا در حال حاضر چالش بعدی بازار برای گزارش های فروردین و اردیبهشت است ولی در کل بحران عمیقی که بزنیم و صفر کنیم و گوشه بنشینیم در بازار نمی بینیم .

همچنان قوی ترین زمین بازی را همین جا می بینیم شاید کمی ریسک بالا رفته باشد و کار کردن سخت ولی همچنان بهترین زمین بازی بازار سرمایه است.

نکته آخر

گزارش باید به خرید های خوب صندوق توسعه در بازار اشاره کرد برخی مدام در حال غر زدن هستند که اصلا چرا میخرد چرا اینجا میخرد چرا این را میخرد ان را نمیخرد و … . هر چه هست به نظر اقدام خوبی است و با قدرت باید ادامه داشته باشد به هر حال نمی شود از نقش این ابزار در روزهای منفی غافل بود و چیزی هم نیست که ما اختراع کرده باشیم کارکرد ان در بازارهای مالی دنیا نیز این روزها روشن است . نقش صندوق توسعه این روزها برجسته تر خواهد شد به نظر این صندوق ۱۰ الی ۱۲ روز کاری سخت را در پیش دارد که خشابش برای بازار باید پر باشد …

از همین حالا فکر بدترین سناریو ها را کرده و فکر پول باشد . فکر نفت زیر ۳۰ و کرونا و اتفاقات دیگر . روزهای سختی در پیش است شما حداقل باید کمربندتان را سفت ببندید ..

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *