امسال، حوادث دست از سر ما بر نداشت و از اولین روز فروردین تا امروز با ما همراه بود اما در کنار هم، استوار ماندیم و بیشترین بازدهی را در بین تمام بازارهای کشور، دشت کردیم!

اگر این همه مصیبت در سال ۹۸ نبود، جا داشت که عرض کنم بهترین سال اهالی بورس بود اما حیف که چه بسیار هموطنان اسیر سیل، بیماری و فقر شدند.

هرچند کرونا باعث شد تا ضامن رکود در بازارهای جهانی در برود و بازارها در آستانه ریزش قرار بگیرند اما اهرم دلار در بازار ایران فضا را به گونه دیگری تغییر داد.

طی روزهای اخیر بازار سهام ایران تا حدودی با اصلاح مواجه شد. از طرف دیگر نرخ ارز مجددا به بالای ۱۶۰۰۰ تومان رسید! نرخ اوراق درآمد ثابت هم این روزها به شدت افزایش یافته و روزانه ۰٫۵درصد رشد می کند لذا امروز بازار اندکی چرخش کرد.

مثبت بودن بورس ایران ناشی از عدم تبدیل منابع نقد به اوراق درآمد ثابت است. در واقع قدرت صعودی دلار باعث شده تا تمایل به نگهداری ريال نباشد. برخی تمایل داشتند طی این روزهای آخر اوراق درآمد ثابت خریداری کنند تا بعد از ایام تعطیلی تصمیم بگیرند اما چون اوراق ها رشد زیادی کردند، مجدد منابع به سمت سهام برگشت.

هرچقدر که در سال ۹۸ سود کردن آسان بود، در سال ۹۹ زیان دیدن آسان است!

سال ۹۹ سالی نیست که هر چیزی بخرید در روند بازار صعود کند. باید بسیار هوشمندانه تر معامله کنید، کمتر اسیر احساسات شوید و بیشتر برای بررسی بازار وقت بگذارید.

در سال ۹۸ اگر عمدتا بازاری خرید و فروش کردید، در سال ۹۹ بیشتر و بیشتر به چارت سهم ها و وضعیت بنیادی توجه کنید.

وقتی نقدینگی بسیار قوی و ورود آن شدید باشد، تمام واگرایی ها Failed می شود اما اگر ورود نقدینگی در یک حالت تعادل باشد، الگوهای تکنیکی و قوانین آن بیشتر و بیشتر محقق می شوند لذا در سال ۹۹ به مباحث تکنیکال و بنیادی وزن بیشتری بدهید و بر همان اساس اقدام به خرید و فروش کنید.

به نظرم اگر طی این چد روز تعطیلی، هیجان منفی شدیدی از سمت کرونا و بازار جهانی نداشته باشیم، ایام عید، روندی نسبتا مثبت مشاهده خواهد شد.

موفق باشید.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *