استراتژي هاي معاملاتي در بازار بورس اوراق بهادار

فعالان بازار عموما در تصميم گيري هاي خريد و فروش خود از روشهاي گوناگوني بهره مي جويند.اين روشها به شش گروه اصلي طبقه بندي مي شود :

روش فاندامنتال (بنیادي)

گرایشی از تحلیل که در آن ارزش یک شرکت مورد محاسبه قرار می گیرد ، تحلیل بنیادي نام دارد. یک تحلیل گر فاندامنتال، با استفاده از ابزار ها و روش هاي گوناگون، سعی بر آن دارد تا ارزشمندي یک شرکت را تعیین کند. وي سپس، ارزش به دست آمده را با قیمت کنونی شرکت مقایسه می کند. چنانچه ارزش حاصل، بیش تر از قیمت فعلی سهم بود،
واضح است که اخطار خرید و اگر ارزش محاسبه شده، کم تر از قیمت شرکت بود، اخطار فروش صادر می کند.تحلیل بنیادي (فاندامنتال) از نقش مرکزي و محوري اقتصاد جهت تعیین حرکت نرخ هاي مبادله در بازارهاي مالی سود میبرد. به عبارت دیگر تحلیل بنیادي ریشه درعلم اقتصاد دارد و هدف آن توضیح و تفسیر علل حرکت قیمت ها در نتیجه عوامل و بنیادهاي اقتصادي است.

فرق تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادي نیز در همین است که تحلیل تکنیکی مبتنی بر قیمت و حجم مبادلات است وعوامل موثر روي قیمتها نادیده گرفته میشود.

درتحلیل بنیادي هرعاملی که منجر به تغییر درعرضه و تقاضا بر روي قیمت سهم میگردد مورد مطالعه قرار میگیرند و در حقیقت یک تحلیلگر بنیادي با بررسی کلیه اطلاعات الگویی را طراحی میکند تا بدان وسیله ارزش جاري و آینده یک سهم را در بازار تعیین کند.

هدف اصلی از انجام این گونه مطالعات، تعیین ارزش واقعی سهام و ارزش ذاتی شرکتهاست. تجزیه و تحلیل هاي بنیادین به عوامل تاثیرگذار بر بازار می پردازد و
معامله گر تمایل دارد تا به کمک آن تغییرات اقتصادي را پیش بینی کند. این تحلیل معمولاً بر اطلاعات و آمار کلیدي مندرج در صورتهاي مالی شرکت تمرکز می نماید
تا مشخص کند که آیا قیمت سهام به درستی ارزشیابی شده است یا نه؟

براي پیش بینی قیمتهاي بازار سهام در آینده ، تحلیل بنیادي شرکت ، صنعت و اقتصاد را ترکیب خواهیم نمود تا ارزش عادلانه جریان بازار را بدست آوریم و ارزشهاي آینده را برآورد کنیم.

تکنیکهاي تصمیم گیري بنیادي نه تنها در بازار بورس اوراق بهادار بلکه در سایر سرمایه گذاري ها و تصمیمات اقتصادي ما داراي کاربرد می باشد.فرض کنید شما براي خرید
اتومبیل اقدام می کنید.در قیمتگذاري بر اتومبیل شما ابتدا مزیا و معایب آنرا بررسی خواهید نمود.به طور مثال ؛ تاریخ ساخت ، میزان کارکرد ، وضعیت موتور و بدنه ، بیمه اتومبیل ، جرائم معوقه ، مالک ، میزان مصرف سوخت ، استهلاك قطعات و ……..

در نهایت شما با تجمیع موارد فوق به ارزشی عرفی از دارایی مورد نظر دست خواهید یافت و در صورتی که فروشنده رقمی بالاتر از ارزش مورد نظر شما اعلام دارد ، شما با استفاده از تکنیک بنیادي نسبت به خرید یا سرمایه گذاري در آن نوع دارایی تصمیم گیري خواهید نمود.

این به عنوان نمونه اي است که ما ناخواسته از تکنیکهاي بنیادي در ارزشگذاري بر یک نوع دارایی از آن استفاده می کنیم.اما در بازار بورس اوراق بهادار بدلیل سیالیت و وجود متغیرهاي متعدد ، تعدد مولفه هاي موثر بر ارزش یک سهم می تواند معادلات بسیار پیچیده تري را نسبت به خرید سایر دارایی هاي فیزیکی و مالی رقم بزند.
از اینرو تحلیل گران بنیادي با بررسی وضعیت اقتصادي و صنعت ، ساختار مالی ، موقعیت شرکت و وضعیت سودآوري گذشته و آتی آنها از بین ۵۰۰ شرکت بورسی پذیرفته شده ، شرکتهاي شاخص را پالایش نمایند تا بتوانند رفتار بازار ، صنایع و شرکتها را در آینده پیش بینی نمایند.

تحلیلگر بنیادي، سعی دارد با تحلیل اطلاعات توصیفی گذشته سهم و با در نظر گرفتن شرایط آتی، ارزش یک شرکت را تعیین کند.

نکته اي که نباید فراموش کنیم، قسمت دوم مسئله، یعنی در نظر گرفتن شرایط آتی است. خیلی از اوقات ، شرکت ها پیشینه مطلوبی ندارند ولی با تغییر میزان تولید یا نرخ فروش، ناگهان تحولی در آن ها رخ می دهد.معامله گران بورس همواره آینده را معامله می کنند. پس نگاه هر تحلیلگري باید رو به آینده باشد. اگر به بورس در چند سال اخیر توجه کنیم، متوجه می شویم که خیلی از شرکت هایی که پیشینه اي ضعیف داشتند، ناگهان رشد پایدار و خیلی از شرکت هایی که گذشته اي قوي داشتند، نزول بیش از انتظار را تجربه کرده اند.

در سال ۹۱ هیچکدام از فاکتور هايِ گذشته نگر، نمی توانستند صنعت پالایش نفت را به عنوان گزینه خوبی براي خرید معرفی کنند ولی افزایش ناگهانی قیمت برابري دلار و ریال ، تمام معادلات آتی را دگرگون نموده و شاهد بودیم که سهام این شرکتها تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد. در اینجا اگر تحلیلگر بنیادي نگاهی معطوف به گذشته داشت، هرگز نمی توانست خریدار گروه پالایش نفت باشد.

بخش قابل ملاحظه اي از اطلاعات بنیادي، بر اطلاعات و آمار اقتصاد ملی، صنعت و شرکت تمرکز دارد. رویکرد معمول در تحلیل شرکت ، در برگیرنده چهار مرحله اساسی است :

۱) تعیین وضعیت کلی اقتصاد کشور
۲) تعیین وضعیت صنعت
۳) تعیین وضعیت شرکت
۴) تعیین ارزش سهام شرکت

منبع: مهدي میرزایی
گروه تحلیلی نوسان نگر

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *