۹۸ ؛ سبز آمد و سبز رفت !

این هم از سال ۹۸ انگار همین دیروز بود که آغاز ان را جشن گرفتیم … عمر مثل برق و باد میگذرد . سال ۹۸ با تمام پستی و بلندی هایش تمام شد چه سال عجیبی بود اغازش سیل و پایانش بیماری! کلکسیونی از اتفاقات منفی در سال ۹۸ رخ داد واقعا باورکردنی نبود این حجم اتفاقات منفی به سمت بازار و کشور سرازیر شود و بازار هم البته در مسیر صعودی خود پیش برود .

شاید فقط یکی از این اتفاقات در سال های قبل می توانست چند ماه بازار را فلج کند اما قدرت پول انچنان بر این رویداد ها شلاق می زد که همه دل و جرات پیدا کرده بودند . جریان پول سوار بر اسب رشد قیمت ها بازار را هدایت کرد و در نهایت فضای خوبی را در بازار داشتیم . در سال ۹۸ همه چیز سوار بر دو کاغذ بود بله دو ورق کاغذ ! یکی پول خودمان و دیگری دلار سبز رنگی که تعیین کننده بسیاری از اتفاقات بود .

جریان پول وارد شده به سمت بازار و افزایش نرخ دلار دو اتفاق مهم سال ۹۸ بود که تقریبا پایه اصلی رشد بازار شده و این شرایط خوب را رقم زدند .

دقت کنید ارزش و قدرت این دو از چیزی که فکر میکنید بیشتر بوده است . از سیل‌های خسارت بار ابتدای سال تا شیوع بیماری کرونا به شکلی تصاعدی در پایان سال؛ از ترور سردار سلیمانی تا ساقط شدن هواپیمای اوکراینی؛ از افزایش یک‌شبه نرخ بنزین به ۳ هزار تومان تا ورود ایران به لیست سیاه FATF چه موج های بزرگی بودند !! شما ببنید توپخانه خبرها از اردیبهشت آغاز شد ترامپ ایران را تحریم کرد و دیگر فرصت را تمدید نکرد نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه رسید واقعا همه چیز سخت بود .

شما شبی را تصور کنید که اگر اشتباه نکنم در آخرین روز خرداد بود پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» را زدیم فردایش جمعه بود دل در دل ما نبود که چه می شود و چه خواهدشد ولی دوباره جریان پول بعد از کمی تردید از روی این اتفاق هم رد شد .

ولی انصافا این بین خبرهای مثبت هم به بازار ارسال میشد مثلا در تیر کم کم نیما رشد کرد و خیال فعالان بازار از رشد نیما راحت تر شد . در مرداد کاهش تعهدات برجامی اغاز شدبعد اخر شب ها بود که روحانی و مکرون با هم یک ساعت تلفنی حرف میزدند عمان هم که رفت و امدش قطع نمیشد ! ژاپن بنده خدا هم همینطور !

اما ناگهان فضا کمی تغییر کرد اول اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده از کاخ سفید را داشتیم که همه را خوشحال کرد ولی بعد حمله پهپادی به آرامکو عربستان در ۲۳ شهریور بود که شوک بزرگی برای بازار نفت و منطقه به همراه داشت ! یک زلزله نظامی تمام عیار بود که اگر جریان پول و دلار نبودند تا چند هفته نمی شد زیر بازار را جمع کرد و داستان پردازها هر روز یک چیزی می بافتند ! درست در تمام این اخبار بود که بازار می تاخت و شاخص از ۳۰۰ هزار عبور کرد ! سفر روحانی به نیویورک و اتفاقات و حاشیه های ان هم خیلی خاص نبود و منجر به اتفاقی نشد …

مهر کمی بازار می ترسید مهر سال ۹۷ را فراموش نمیکرد و به هر حال نیمه دوم با شک و ترس اغاز شد

شک و ترسی جدی در بازار دلار هم کنترل شده بود و خلاصه همه چیز ارام پیش می رفت اما… اما مهر که تمام شد بی مهری ها تازه اغاز شد . به ابان رسیدیم و اخر ابان بود که اعتراضات بنزینی شکل گرفت یکی از تلخ ترین رویداد های چند وقت اخیر کشور و کشته شدن تعدادی از هموطنان درست بعد از این رویداد بود و انگار دوره سخت کشور از ابان و اذر اغاز شده بود در اذر رشد نرخ دلار را داشتیم و بازار هم بد نبود و به دی رسیدیم ! دی پر خادثه که شاید در تاریخ این مملکت تا سال ها ثبت شود و روایت گردد …

صبح بیدار شدیم و خبر رسید سردار سلیمانی به شهادت رسیده ! شوکی عظیم و بزرگ برای دنیای سیاست ، شنبه بازار خونین و ۵ روز تمام عیار منفی را داشت که سریعترین سقوط های بازار بود همه دست در دست هم البته از بازار حمایت کردند . بعد از ان چهارشنبه حمله ایران به پایگاه های امریکا در عراق بود و شاید یکی از تلخ ترین اتفاقات ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی شد که شوک بزرگی به جامعه وارد کرد . چقدر روزهای سختی بود … خیلی سخت .

بهمن در شوک حوادث قبل بودیم ولی رفته رفته همه چیز بهتر شد

ترس از اتفاقات سیاسی و اقتصادی فروکش کرده بود و بازار بعد از شهادت سردار سلیمانی رشد چشم گیری را تجربه کرد . در اواسط بهمن بود که این ویروس لعنتی سر و کله اش در دنیا و سپس ایران پیدا شد و بهمن و انتخابات را تحت تاثیر خود قرار داد تا همین چند روز که بزگترین سقوط بازارهای مالی را رقم زد تا همین یک قلم در کارنامه سال ۹۸ ثبت نشده بود که ثبت شود .

البته باید از برخی از عزیزان و به اصطلاح تحلیل گران بازار هم تشکر کرد که از ۲۰۰ هزار زیر دل بازار را خالی میکردند که بازار نمی ارزد . آنها هم خسته نباشید . تازه وارد ها را نباید فراموش کرد به نظر سال ۹۸ سال آنها و پول انها بود سرنوشت بازار سال های اتی قطعا به عملکرد انها بستگی دارد . خسته نباشیدی هم به بچه های قدیمی بازار می گوییم که هر ۲ ماه یک بار فاز فروش داشتند و دوباره با قدرت وارد شدند ! خلاصه همه خسته نباشید از اساتید تلگرامی ، لیدر ها ، اقا مهدوی کیا علی اقا کریمی ! همه …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *