معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی تهران

🔼کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در حاشیه اجلاس اخیر وزرای مالی و روسای بانک‌های مرکزی G20، ضمن اشاره به لزوم همکاری همه کشورهای جهان برای مهار شیوع ویروس Covid-19، اقدام سریع کشورها را لازمه برگشت سریع‌‌تر و قوی‌تر به شرایط قبلی دانست و سه مسئله مهم را خاطرنشان کرد:

۱️⃣ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰، منفی خواهد بود و اقتصاد جهان شرایطی مشابه و حتی بدتر از بحران مالی سال ۲۰۰۸، تجربه خواهد کرد ولی در سال ۲۰۲۱، مجدداً رشد جهان، مثبت خواهد شد.
استفاده از ابزارهای موثر مالی توسط دولت‌ها و تسهیل پولی توسط بانک‌های مرکزی جهان با اولویت بیشتر به استفاده از سیاست‌های مالی تسهيل و تقويت‌کننده، توصیه‌ می‌شود.

۲️⃣ اقتصادهای پیشرفته به علت دارابودن بنیه اقتصادی و مالی قوی‌تر ازحیث ایجاد بدهی، توان بالاتری برای مقابله با آثار ویروس دارند ولی توان بازارهای نوظهور به علت خروج حدود ۸۳ میلیارددلار سرمایه از این کشورها، ضعیف شده‌ است. صندوق بین‌المللی پول با همکاری بانک جهانی بدنبال یافتن راه‌هایی برای کمک به اقتصادهای درحال توسعه و با درآمد پایین است.

۳️⃣ ظرفیت مالی این صندوق حدود یک تریلیون دلار است و آماده هستیم تا برای پشتیبانی از کشورهای آسیب‌دیده با درآمد متوسط و کم، با همکاری سایر نهادها اقدام کنیم. تاکنون ۸۰ کشور متقاضی استفاده از کمک مالی صندوق بوده‌اند و برخی تخصیص اعتباراتی در قالب SDR یا حق برداشت مخصوص، مشابه آنچه در بحران مالی ۲۰۰۸ انجام شد، را خواستار شده‌اند.
خطوط سوآپ دوجانبه‌ای هم بین برخی اقتصادهای نوظهور بکارگرفته شده که صندوق می‌تواند در توسعه بیشتر این خطوط کمک کند.

اکونومیست فارسی

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *