برای مطالعه این بخش ابتدا بهتر است بخش اول مروری بر پیش بینی مالی را مطالعه نمایید.

مدل پیش بینی با استفاده از برنامه ی صفحه گسترده

خوشبختانه با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار صفحه گسترده ای مانند اکسل، ملالت تکرار محاسبه برطرف می شود. فرمانهایی که در ادامه می آیند مربوط به نرم افزار اکسل است. حالا با استفاده از اکسل همان پیش بینی ها را برای شرکت بادی شاپ انجام دهید.

تنظیمات:

با یک صفحه ی خالی اکسل کار را شروع کنید. سپس از طریق مسیر ذیل تکرار محاسبات را دستی (غير اتوماتیک) کنید .

File Options/ Formula

بدین ترتیب تنها پس از فشردن کلید F9 ) CALC )، تکرار انجام می شود. هم چنین تعداد تکرارها را روی عدد ۱ تنظیم کنید. بدین ترتیب می توانید در عمل تکرار محاسبات و ارقام جدید تخمین بدهی (Plug) و هزینه ی بهره را در هر تکرار ملاحظه کنید. می توانید تعداد تکرارها را بالاتر ببرید، اما بعد از ۵ یا ۶ تکرار، اعداد جدید به قدیمیها شبيه و نزدیک میشوند؛ از این رو بهتر است با عدد تکرار ۱ شروع کنید تا آثار هر تکرار را ببینید.

فرمت:

از قالب نمودار ۱ به عنوان راهنما برای انجام مراحل پیش بینی استفاده کنید. برای تسهیل تحلیل حساسیت بهتر است که داده های ورودی را در بالای صفحه قرار دهید. سپس، صورت سود و زیان را دقیقا مشابه آنچه که روی کاغذ

انجام دادید، استخراج کنید.

نمودار ۲ را به عنوان راهنما مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید هر سلول جدول اکسل را به درصدهای صحیح در قسمت داده های ورودی ربط دهید. در مرحلهی اول هزینه ی بهره را مساوی صفر قرار دهید؛ این کار برای بهبود عملکرد تکرارهای اکسل ضروری است.

ما بعدا به این رقم صفر برمی گردیم. حالا به قسمت ترازنامدی جدول مراجعه کنید. بار دیگر می باید با استفاده از فرمول ها از ترازنامه کلیت واحدی را بسازید. بر اساس فرمت پیشنهادی، در سلول مربوط به هزیندی بهره، رابطه ی هزینه ی بهره ضرب در بدهی را وارد کنید. کلید F9 را بفشارید تا ببینید که صفحه ی اکسل تغییر می کند. باید زدن کلید F9 را تا جایی تکرار کنید که تغییر نتایج دیگر نامحسوس شود. این بدان معنی است که مدل به سمت راحل واحدی همگرا شده است. در این حالت می بینید که هزینهی بهره دقیقا معادل ۶ درصد بدهی بلندمدت است و ترازنامه در وضعیت تراز قرار دارد. حالا صفحه ی شما باید شبیه نمودار ۳ شده باشد.

وقتی دریافتید چگونه تکرار محاسبات به استخراج صورت های پیش بینی شده می انجامد، ممکن است بخواهید که بدون نیاز به فشردن کلید F9 مدل همگرا شود. برای این کار کافی است که مسیر File / Options / Formula را دنبال کنید و حداکثر تعداد تکرارها را بالا برده و مثلا روی عدد ۱۰۰ تنظیم کنید که پیش فرض یا Default برنامه است.

پیش بینی های بیش تر

تا این جای کار شما توانسته اید صورتهای مالی شرکت بادی شاپ را برای سال ۲۰۰۲ پیش بینی کنید. حالا می توانید پیش بینی های خود را به سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ گسترش دهید. فرمان های لازم اکسل را در نمودار ۳ دارید. ساده ترین راه برای این کار کپی کردن نمودار شماره ی ۳ و الصاق آن در سلول های مجاور است.

در ادامه شما باید فرمول حقوق صاحبان سهام برای سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ را تغییر دهید. برای سال ۲۰۰۳، این قلم برابر است با مقدار سال ۲۰۰۲ به علاوهی تغییرات سود تقسیم شده در سال ۲۰۰۳. هم چنین برای لحاظ کردن رشد فروش، کافی است میزان فروش سال ۲۰۰۲ را در یک به علاوهی نرخ رشد مورد انتظار سال ۲۰۰۳ ( یعنی ۱۳ درصد) ضربکنید.

مقدمه ای بر مدیریت مالی PLC ۲۰۰۱

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *